رکود فضای اقتصادی کشور علیرغم بهبود محیط کسب و کار

رکود فضای اقتصادی کشور علیرغم بهبود محیط کسب و کار

مهدی پورقاضی (رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی) با ارزیابی محیط کسب و کار کشور، گفت: علیرغم وجود رکود در فضای اقتصادی، شفافیت در اقتصاد ایران افزایش داشته است.

به گزارش اکوسیستم، پورقاضی در مورد فضای کسب و کار و تنزل رتبه ایران به مقام ۱۲۴ دنیا، بیان کرد: سازمان‌های جهانی که رتبه کسب وکار ایران را مشخص می‌کنند، اطلاعات را از وزارت اقتصاد و دارایی کشور می‌گیرند.

وی در ادامه افزود: وزارت اقتصاد نیز اطلاعات را از انجمن‌های مختلف بخش خصوصی دریافت می‌کند و نتیجه گزارش‌های این انجمن‌ها است که بر رتبه ایران تاثیر می‌گذارد، ولی به نظر نمی‌رسد که فضای کسب و کار ما نسبت به سال گذشته و دو سال قبل بدتر شده باشد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: حتی می‌توان گفت تا حدودی نیز فضای کسب و کار کشور بهتر شده است و به نظر می‌رسد شفافیت در اقتصاد ما در حال افزایش باشد. یکی از اتفاقات مهمی که در یک سال گذشته در اقتصاد ایران رخ داد، کاهش قاچاق بود و این موضوع باعث بهبود محیط کسب و کار گردید.

وی در مورد شفافیت بیشتر در اقتصاد ایران اظهار داشت: دولت تصمیم گرفته است که میزان طلب و بدهی هر سازمان و وزارتخانه دولتی را مشخص کند و سازمان حسابرسی‌ هم بررسی‌های مورد نیاز را انجام می‌دهد؛ در حال حرکت در راستای شفاف‌تر شدن اقتصاد در کشور هستیم ولی موضوع این است که رکود همچنان در محیط کسب و کار وجود دارد و وقتی از انجمن‌ها مختلف بخش خصوصی سوال می‌شود، آنها پاسخ مثبتی در این مورد نمی‌دهند.

پور قاضی بیان کرد: عموما بنگاه‌ها و انجمن‌ها در امور روزمره خود مشکل دارند. به علاوه در حوزه فروش در بازار، رقابتی نبودن محصولات و صادراتی نبودن آنها با مشکلاتی مواجه هستند، در این شرایط طبیعی است با گرفتاری‌هایی که دارند احساس مثبتی نسبت به فضای کسب وکار نداشته باشند.

وی اضافه کرد: بعصی از قول‌ها از جمله کاهش نرخ بهره بانکی و تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی تحقق نیافته‌‌اند ولی در کل فضای اقتصاد به سوی شفاف‌تر شدن حرکت کرده است. تا چند سال پیش گروه‌هایی داشتیم که به شدت از ارز مبادله‌ای ارزان قیمت استفاده می‌کردند یا افرادی بودند که چندین میلیون بشکه نفت می بردند اما پول آنها را برنمی‌گرداندند و پاسخگو هم نبودند؛ اما هم اکنون اینگونه نیست و از وضعیت قبلی خارج شده‌ایم. در مجموع فضای کسب و کارمان بهتر شده است، اگر چه هنوز تا رسیدن به اهداف خود فاصله داریم.

    نظرات