استفاده از ربات در یک استارتاپ پیتزایی

استفاده از ربات در یک استارتاپ پیتزایی

در آمریکا یک استارتاپ از ربات و خودروی ون برای تولید پیتزا استفاده می‌کند. این استارتاپ پیتزایی با قیمتی رقابتی توانسته محبوبیت زیادی برای خود به دست آورد.

به گزارش اکوسیستم، شرکت غذایی زیوم (Zume) یک استارتاپ واقع در ایالت کالیفرنیا آمریکا است که اگر چه در نگاه اول مثل یک پیتزافروشی معمولی به نظر می‌رسد اما با سایر رقباء خود تفاوت بزرگی دارد، آنها از ربات برای آماده کردن پیتزا استفاده می‌کنند. این ربات قادر است در هر ساعت ۴۰۰ پیتزا آماد کند.

جولیا کالینز، یکی از موسسان این شرکت می‌گوید: باید سعی می‌کردیم ربات‌هایی را تهیه کنیم که قابلیت‌هایی که انسان در آن بهتر است را بتواند تا حد خوبی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: ربات‌ها در انجام کارهای تکراری مسلما عملکرد بهتری از انسان دارند. بطور مثال، قطعا یک ربات می‌تواند این وظیفه را که روزی ۱۰۰۰ مرتبه پیتزا را در فر بگذارد و پس از پخت آن بیرون بیاورد، بهتر از انسان انجام دهد اما در چشیدن طعم غذا و طراحی دستور پخت، انسان‌ها بهتر عمل می‌کنند.

این ربات‌های پیتزاپز تا حدی فرایند سنتی پخت پیتزا را شبیه سازی می‌کنند ولی با این تفاوت که از فناوری و تکنیک‌های نوین برای مراحل کار استفاده می‌کنند. بطور مثال روند پهن کردن خمیر و هموار کردن آن برای آشپزها یک مرحله سخت و در عین حال حائز اهمیت محسوب می‌شود، اما این کار به وسیله این ربات‌ها به سرعت پرس کردن یک گلوله خمیری انجام می‌شود.

سپس، بازوی رباتیک این آشپز سطح خمیر را با انواع سس‌های مختلف می‌پوشاند، در ادامه خمیر روی نقاله حرکت می‌کند تا به مرحله بعد برود. اکنون زمان قرار دادن مواد غذایی روی خمیر است، این مرحله توسط کاربر انسانی انجام می‌شود تا سلیقه مشتری به طور کامل اجرا شود و مواد تشکیل دهنده پیتزا به درستی و طبق سفارش قرار داده شوند.

استفاده از ربات در یک استارتاپ پیتزایی

پس از آماده سازی، ربات پیتزاهای آماده شده را درون فر قرار می‌دهد تا نیم‌پز شود. بعد از نیم‌پز شدن، ربات پیتزا را برداشته و آن را به صورت هشت‌تایی برش می‌زند و در ادامه پیتزا را به یکی از وسایل حمل و نقل غذا منتقل می‌کند. در ون‌های این‌ شرکت فرهای مینیاتوری تعبیه شده که بر اساس فاصله ماشین از محلی که باید سفارش به مشتری تحویل داده شود و با استفاده از جی‌پی‌اس روشن می‌شوند تا پیتزای نمیه پخته تا زمان رسیدن به مقصد به طور کامل بپزد.

پس از آنکه پیتزا کاملا پخت، فر مینیاتوری مانند یک دستگاه پخش سی‌دی، پیتزا را بیرون می‌دهد و درون محفظه‌ای که از فیبر قند نان ساخته شده قرار می‌دهد تا تردی نان آن حفظ شود.

زمانی که حجم سفارش‌ها زیاد می‌شود این فرایند می‌تواند به چالشی برای این استارتاپ پیتزایی تبدیل شود. مسئولان این شرکت می‌گویند ۵۰ درصد از حجم سفارش‌های آنها حدودا بین ساعت ۱۷ تا ۲۰ است که در این بازه زمانی توجه و نظارت بیشتری باید به روند کار ربات‌ها اعمال می‌شود.

علاوه بر این در صورت بالا رفتن حجم سفارش‌ها نسبت به ظرفیت کل، خودروهای ون حامل خود تبدیل به شعب سیار این شرکت می‌شوند و با استفاده از ماشین‌های دیگر و وسایلی مانند اسکوتر، پیتزاها به دست مشتری‌ها می‌رسند و فقط باید پیتزاهای چیده شده از شعبه مرکزی برای پخت به آن‌ها برسد.

به این ترتیب شرکت زیوم می‌تواند بدون تاسیس شعبه ثابت در مناطق مختلف، فقط با مستقر کردن چند خودروی ون در هر منطقه، سرویس‌دهی خود را توسعه دهد.

صنعت پیتزا در آمریکا بازاری به شدت رقابتی با ارزش ۴۰ میلیارد دلار دارد و طرح‌هایی مانند این استارتاپ پیتزایی می‌توانند باعث رقابتی‌تر شدن این بازار شوند.

    نظرات