شکست قطعی مقاومت در برابر استارتاپ‌ها

شکست قطعی مقاومت در برابر استارتاپ‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مقاومت شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی مقابل استارت‌آپ‌ها را محکوم به شکست دانست.

به گزارش اکوسیستم، سورنا ستاری در روز ملی کیفیت با اشاره به اینکه طرفداران سنت با مقاومت مقابل جوانان موفق نخواهند شد، ضمن ذکر رشد هفتگی 10 درصدی جوانان با وجود مقاومت سیستم سنتی، مسیر پیشرفت اقتصادی ایران را ترسیم شده دانست.

وی همچنین گفت: دولتی­ها باید سرمایه‌گذاری را جایگزین مقاومت کرده تا اقتصادی مستقل از نفت ایجاد کنند.

ستاری در ادامه ضمن بیان این که سرمایه‌گذاری دولتی در بخش پژوهش و آموزش به موفقیت منجر نمی‌شود، به نظام بودجه‌ریزی کشور در بخش آموزش اشاره کرد و گفت: با دو برابرشدن بودجه آموزش در دوره آقای روحانی، آموزش به اقتصاد تبدیل نشده است.

ستاری با اشاره به افول وضعیت دانشجویان ایران بعد از انقلاب، از رتبه نخست به رتبه 11، گفت: در ابتدای انقلاب، حدود 100 هزار دانشجو در خارج از کشور مشغول به تحصیل بودند که 57 هزار نفر از آن ها در آمریکا سکونت داشتند؛ اما امروز از حدود 5 میلیون دانشجو در کشور تنها 48 هزار دانشجو در خارج مشغول به تحصیل هستند.

معاون علمی رییس جمهور در ادامه، عدم تغییر GDP ایران را با وجود رشد 16 برابری دانشجو­ها در کشور، نیازمند بررسی دانست.

ستاری، استارتاپ ها را، تلاقی دانش و اقتصاد، و راهکار جدیدی در اقتصاد ایران برشمرد؛ سپس با اشاره به اینکه برای آینده اقتصاد کشور، باید آموزش را به اقتصاد بهم بپیوندند، افزود: بسیاری از ایرانی‌های شاغل در گوگل و اپل امروز برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید به فکر درآمدزایی در داخل کشور هستند؛‌ امروز بسیاری از استارتاپ‌های ایرانی راه رشد را پیموده و به درآمدهای میلیون دلاری رسیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه حرکت دانشگاه­ها به سمت درآمدزایی باعث تغییر رفتار دانشجویان و استادان شده، ادامه داد: تمامی این افراد خواهان به‌روز بودن دانش خود هستند و دیگر اجازه نمی‌دهند که تفکرات جدید و به پول منجر شدهی آن­ها، نادیده گرفته شود.

ستاری همچنین ضمن انتقاد از عدم فعالیت اقتصاد غیر نفتی، اقتصاد نفتی را مخصوص دولت‌های ضعیفی دانست که تنها خروجی دانشگاه‌های آنها بر اساس رتبه دانشجو بوده و گفت: یک دولت قوی بر اساس مهارت‌های دانشجویان، اقتصاد خود را توسعه می­دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در انتها گفت: اقتصاد از وقتی منحرف شد که نفت را ثروت ملی دانستیم. اقتصاد جدید دنیا که بر پایه­ی دانش انسان است، باعث تحولات اساسی در اقتصاد شده و اگر روند سنتی را ادامه دهیم، به زودی تسلیم جوانان خواهیم شد.

 

    نظرات