افزایش کارایی و کاهش هزینه خدمات پیامد حضور فناوری های جدید در نظام بانکی خواهد بود

افزایش کارایی و کاهش هزینه خدمات پیامد حضور فناوری های جدید در نظام بانکی خواهد بود

علیرضا لگزایی (قائم مقام بانک ملت) با اشاره به اینکه فناوری‌های نوین می‌توانند بستری مناسب برای مشارکت بانک‌ها با فین تک‌ها و استارتاپ‌ها باشند، بیان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین علاوه بر آنکه باعث افزایش کارایی بانک در ارائه خدمات می‌شوند، هزینه این خدمات را نیز کاهش می‌دهند.

به گزارش اکوسیستم، لگزایی در خصوص تاثیر فناوری بر کارایی بانک‌ها، گفت: فناوری اطلاعات در تمام صنایع نقش پشتیبانی و تسهیل‌گری را ایفا می‌کنند و با تغییراتی که به وجود آمده است، در صنعت بانکداری نیز این فناوری می‌تواند علاوه بر تسهیل‌گری و پشتیبانی، حتی نقش محرک را هم بر عهده داشته باشد.

وی از کاهش هزینه و افزایش سرعت ارائه خدمات بانکی به عنوان نشانه‌های بارز حضور فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام بانکی یاد کرد و افزود: تراکنش‌هایی که خارج از بانک انجام می‌شود، نشان می‌دهد که استفاده از فناوری نه تنها می‌تواند کارایی خدماتی که از سوی بانک ارائه می‌شود را افزایش دهد، بلکه هزینه تمام شده این خدمات را نیز کاهش خواهد داد.

قائم مقام بانک ملت در مورد وضعیت کنونی بانکداری الکترونیک در بانک‌ها، تصریح کرد: نظام بانکی در مقایسه با صنایع دیگر از قبیل بازار سرمایه و بیمه‌ در این زمینه عملکرد بسیار موفق‌تری داشته است. اما به علت محدودیت‌های موجود، هنوز با وضعیت ایده‌آل جهانی فاصله داریم.

وی در مورد حضور فناوری‌های جدید در نظام بانکی، اظهار داشت: مسلما استفاده از این فناوری‌ها و داشتن نگرش مثبت به آنها، می‌تواند برای صنعت بانکداری نتایج مثبت و مطلوبی را همراه داشته باشد.

وی همکاری بانک‌ها با فین تک‌ها و استارتاپ‌ها را مطلوب ارزیابی کرد و با اشاره به نتایج مطلوب این همکاری، بیان کرد: این فناوری‌ها مکمل‌های خوبی در طرح‌های تحول کسب و کار در صنعت بانکی هستند.

لگزایی ادامه کرد: با دستورالعمل بانک مرکزی در مورد پرداخت سازان، خدمات در حوزه psp‌ها و صنعت پرداخت توسعه پیدا کرد تا شرکت‌ها و موسسات مجاز در پرداخت‌های بین بانکی و کارتی فعالیت کنند.

    نظرات