جهرمی: باید در مسیر افزایش سهم اقتصاد دیجیتال گام برداریم

جهرمی: باید در مسیر افزایش سهم اقتصاد دیجیتال گام برداریم

محمد جواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) ضمن اشاره به این موضوع که اکثر کشورهای برنامه ریزی کرده‌اند تا در آینده، اقتصاد دیجیتال سهم عمده‌ای را در اقتصاد و درآمد آنها داشته باشد، بیان کرد: مهمترین پیام اقتصاد دیجیتال ترکیب بخش‌های متفاوتی است که زیرساخت‌های آنها را فناوری اطلاعات شکل می‌دهد.

به گزارش اکوسیستم، جهرمی در جلسه صبحانه کاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که روز گذشته برگزار شد، در مورد خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه گفت: در حال حاضر تنها شرکت ارتباطات زیرساخت بطور کامل و مستقیم زیر نظر این وزارتخانه است و ما تلاش داریم تا حد ممکن کمترین میزان تصدی گری را داشته باشیم.

وی راجع به برنامه‌های وزارت ارتباطات در مورد کاهش تصدی گری بیان کرد: در راستای گام برداشتن در این مسیر، طی روزهای آتی پروانه فعالیت دو اپراتور خصوصی پست ارائه خواهد شد و پیش بینی کرده‌ایم که درآمد 800 میلیارد تومانی کنونی حوزه پست در کمتر یک سال به دو برابر افزایش پیدا کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه باید حجم بازار در حوزه ارتباطات در کشور 2/5 برابر رشد داشته باشد، افزود: اما روند متفاوتی در دنیا وجود دارد، زیرا در دنیا شتاب رشد چندین برابر است.

وی در مورد اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی بیان کرد: انقلاب صنعتی چهارم در دنیا در حال رخ دادن است و در آینده اقتصاد دنیا را اقتصاد دیجیتال پیش خواهد برد. همان گونه که مشخص است، اکثر کشورها به نحوی برنامه ریزی کرده‌اند که اقتصاد دیجیتال سهم عمده‌ای در درآمد و اقتصاد داشته باشد.

جهرمی با اشاره به اقتصاد ایران، گفت: تکیه اقتصاد ایران همچنان به درآمدهای سنتی است؛ اما در صورتی که بررسی و تحقیق جامعی انجام شود، رابطه معنا داری بین اقتصاد دیجیتال و رشد GDP به دست خواهد آمد.

وی عنوان کرد: زیرساخت و چارچوب مورد نیاز به منظور معرفی و حرکت در مسیر اقتصاد دیجیتال وجود دارد و اگر در این مسیر قدم برنداریم، اقتصاد کشور از دست می‌رود. البته همچنان برخی نگاه‌های ضدفناوری و تکنولوژی در کشور وجود دارد که اگر اصلاح نشود و از این ظرفیت استفاده نگردد، با مشکلاتی روبرو می‌شویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه افزود: به علاوه برای اولین بار در کشور، ظرفیت ترانزیت داده ایران در زمینه جنوب به شمال فعال شد و موفق به عقد قرارداد 300 گیگ ترانزیت جنوب به شمال بودیم.

وی راجع به شاخص رقابت پذیری نیز بیان کرد: این شاخص در دو زمینه سهولت کسب و کار و سرمایه گذاری با مشکلاتی همراه است، زیرا شروع یک کسب و کار زمان بر است و همچنین سنگ اندازی‌هایی بر سر راه تاسیس یک استارتاپ وجود دارد که در نهایت باعث می‌شود، اغلب آنها به نتیجه نرسند.

    نظرات