درس-تک ها : محلی، هم برای رفع نیاز و هم درآمدزایی-عاملی برای مقابله با حوادث طبیعی

درس-تک ها : محلی، هم برای رفع نیاز و هم درآمدزایی-عاملی برای مقابله با حوادث طبیعی

هر اتفاق طبیعی غیر مترقبه و در موارد ناگهانی که موجبات تضعیف و نابودی توانمندی های اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی مانند خسارات جانی و مالی، تخریب تاسیسات زیربنائی، منابع اقتصادی و زمینه های اشتغال جامعه را فراهم آورد به عنوان بلایای طبیعی تعریف می شود. با بررسی های بعمل آمده از سوی کارشناسان دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح بیش از چهل نوع بلایای طبیعی در سطح جهان تشخیص داده شده که هر گروه از آنها خود به چند زیر مجموعه دیگر تقسیم می شوند. با توجه به ارزیابی های بعمل آمده در سرزمین ایران حداقل وقوع ۳۱ نوع بلایای طبیعی شامل: زلزله، سیل، طوفان، آلودگی آب و هوا و محیط زیست، تسونامی (موج لرزه ای بزرگ دریا)،آفات و بیماریهای نباتی، نوسانات زمین، خشکسالی و روانه های گلی سابقه دارد.

هر چند حوادث و رویدادهای متعدد طبیعی در طول حیات بشر در جوامع مختلف منجر به بروز خسارات جانی، مالی فراوانی شده و کماکان بسته به سطح توسعه نیافتگی کشورها و جوامع بشری، خساراتی وارد می شود، اما جوامع پیشرفته با استفاده از فناوری توان علمی و فنی و سازماندهی اصولی توانسته اند به مقابله با این بلایا برخاسته و میزان خسارات ناشی از وقوع حوادث را به حداقل کاهش دهند.

در دنیا، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ‌های فراوانی در زمینه خدمات اجتماعی برای مقابله با حوادث طبیعی به فعالیت مشغول هستند. اکنون در کشور ما نزدیک به چهار هزار شرکت دانش بنیان و هزاران استارت آپ در حوزه های مختلف وجود دارد؛ اما در ایران، نه‌تنها شرکت ها و استارت آپ ‌های مرتبط با نوآوری اجتماعی رشدی به ‌مراتب کمتر از استارت آپ های خدماتی داشته‌اند؛ بلکه دسته‌های مختلف نوآوری اجتماعی در ایران نیز به صورت ناهمگون رشد یافته‌اند؛ که این موضوع باعث شده است که با وجود بلا خیز ‌بودن کشور، هیچ استارتاپ فعالی در حوزه خدمات مرتبط با بلایای طبیعی در کشور فعالیت ندارد.

اکنون و بعد از حوادث اخیر سیلی و خسارات جانی و مالی ناشی از آن در کشور، زمان آن فرارسیده تا شرکتهای دانش بنیان و فناور و استارت آپ ها وارد میدان شده و با کمک فناوری به مقابله با بلایای طبیعی بپردازند. مطمعنا این کار علاوه بر رفع نیاز کشور و جامعه می تواند باعث ایجاد اشتغال و کسب و کار و درآمد نیز شود.

از دیگر نظر باید به ایجاد فضاهایی حمایتی برای استقبال و جذب ایده های افراد، شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها، واحدهای فناور و تمامی مراکزی که نیاز به حمایت جامع در این زمینه دارند توجه ویژه نمود. وجود اینگونه حمایت ها باعث ایجاد انگیزه برای افراد و مجموعه ها برای آغاز فعالیت در این حوزه خواهد شد.

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در تاریخ اردیبهشت ماه ۹۸ موفق به برگزاری رویداد ویژه DARS-Tech(Disaster Aid Relief Startups Technology )گردید. رویداد DARS-Tech به نقش فناوری در کاهش حوادث طبیعی با هدف تشریح نقش پارک های علم و فناوری دانشگاه¬ها در برابر حوادث طبیعی، ایجاد و توسعه شبکه استارت آپی مورد نیاز، ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران در برابر حوادث طبیعی و معرفی فناوری های روز دنیا در برخورد با حوادث طبیعی پرداخت.

به دنبال استقبال از رویداد DARS-Tech و تصمیم به ادامه دار بودن برگزاری رویداد در قالب رویداد Reverse pitch ، کافه DARS-Tech هرماه و به منظور نائل شدن به مهمترین هدف، تامین نیازهای فناورانه کشور در مدیریت بحران-های ناشی از حوادث طبیعی، در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار می شود.

جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر از کافه DARS-Tech :

https://stp.ut.ac.ir/cafee-darstech

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

    پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

    پارک علم و فناوری دانشگاه تهران یک پارک علم و فناوری در شهر تهران می باشد

    نظرات