ناسا چگونه از سرویس‌های محاسبات ابری آمازون بهره می‌برد؟

ناسا چگونه از سرویس‌های محاسبات ابری آمازون بهره می‌برد؟

در این مطلب به بیان نحوه استفاده ناسا از سرویس‌های محاسبات ابری آمازون برای قرار دادن اطلاعات وسیع و متنوع جمع‌آوری شده توسط این سازمان در اختیار عموم مردم و همچنین دلیل استفاده ناسا از این سرویس‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اکوسیستم - در سال‌ جاری شاهد اتفاقات آب و هوایی مرگباری بودیم. متاسفانه در‌حال‌حاضر بسیاری از این اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی هستند، زیرا متخصصان این حوزه قادر به جمع‌آوری حجم انبوهی از اطلاعات مربوط به آب و هوا و تحلیل آن‌ها نیستند. این در حالی است که می‌توان امکان دسترسی راحت به این اطلاعات را به‌راحتی فراهم کرد.

طبق گفته یکی از مقامات ناسا، امروزه به لطف حجم وسیعی از اطلاعات موجود در سیستم‌های ابری، فهم و پیش‌بینی بسیاری از اتفاقات آب و هوایی مانند انتقال جریانات آب و هوایی از کشوری به کشور دیگر یا حوادثی که ممکن است در حین طوفان‌ها رخ دهد، تا حد زیادی تسهیل شده است و متخصصان و شرکت‌های فعال در زمینه آب و هوا می‌توانند با دسترسی راحت به این اطلاعات، آن‌ها را تحلیل کنند و به اطلاعات جدیدی دست پیدا کنند. سرویس‌های محاسبات ابری آمازون می‌توانند در این راستا به ناسا و متخصصان حوزه هواشناسی کمک کنند.

ناسا قصد دارد در سال 2021 با همکاری شرکت ISRO ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کند که حجم اطلاعات ارسالی توسط آن که عمدتا مربوط به تخریب کوه‌های یخ و آسیب‌های جدی به اکوسیستم‌های مختلف بوده، هزاران ترابایت خواهد بود و این اطلاعات باید با سرعت ده‌ها گیگابایت در ثانیه پردازش شوند. اینجا است که سرویس‌های محاسبات ابری آمازون به کمک ناسا می‌آیند و حجم وسیعی از اطلاعات مختلف این سازمان در اختیار ابزارهای هوش مصنوعی این سرویس‌ها قرار می‌گیرد. نکته جالب اینجا است که تمام اطلاعات ثبت شده در این سرویس‌ها در اختیار همه افراد قرار می‌گیرد. امروزه 367 میلیون عنوان از این اطلاعات در این سرویس‌های ابری ثبت شده است که تمام آن‌ها قابل جستجو هستند و محققان می‌توانند تنها در عرض چند میلی ثانیه به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کنند.

اطلاعات مربوط به سیاره زمین که توسط ماهواره‌های ناسا با بررسی منابع آبی و جو زمین ارسال می‌شوند، اطلاعات ارزشمندی هستند و در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی از جمله خطوط هوایی، متخصصان زمین فضایی و همچنین محققانی که در زمینه تحقیقات مرتبط با فضاپیماها فعالیت می‌کنند، قرار می‌گیرد. این اطلاعات در طول چهار یا پنج دهه جمع‌آوری شده است و هم اکنون عموم افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

همچنین این اطلاعات در صنعت کشاورزی و حمل‌ونقل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. ناسا مدعی است حجم اطلاعات توزیع شده توسط این سازمان، در هر روز 24000 ترابایت است و سه میلیون کاربر از این اطلاعات استفاده می‌کنند. شرکت‌های مختلف می‌توانند از طریق رابط برنامه‌نویسی کاربردی به این اطلاعات دست پیدا کنند. محققان نیز می‌توانند با جستجوی اطلاعات مورد نظر خود، تنها در عرض 500 میلی ثانیه این اطلاعات را بیایند.

دلیل استفاده ناسا از سرویس‌های محاسبات ابری آمازون، هزینه معقول استفاده از این سرویس‌ها برای ذخیره‌سازی حجم وسیعی از اطلاعات است. همچنین در این سرویس‌ها امکان استفاده از تحلیل‌های پیش‌بینی کننده و فناوری یادگیری ماشینی برای بررسی مطالب جستجو شده توسط کاربر در گذشته و همچنین پیش‌بینی مطالبی که در آینده توسط کاربر جستجو می‌شوند، نیز وجود دارد؛ این ویژگی می‌تواند به سرویس‌های ابری آمازون برای پیش‌بینی مطالب مورد نظر کاربران کمک زیادی کند.

               

    نظرات