رشد چشمگیر استارتاپ های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تا سال 2022

رشد چشمگیر استارتاپ های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تا سال 2022

تحقیقات و بررسی‌ها، حاکی از آن است که تا سال 2022 میلادی شاهد جهشی عظیم در استارتاپ‌های کوچک و متوسط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهیم بود؛ بطوریکه با رشدی 156 درصدی ارزش ۳۵۰ میلیارد دلاری (۲۶درصد تولید ناخالص داخلی) خود را به 920 میلیارد دلار خواهد رساند.

به گزارش اکوسیستم، تحقیقاتی که توسط شرکای تحقیقاتی منا (منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا) صورت گرفته است، نشان می‌دهد که طی پنج سال آینده، کسب و کارهای کوچک و متوسط این منطقه رشد چشمگیری خواهند داشت؛ بر اساس این تحقیقات پیش بینی شده است که تا سال 2022 میلادی این کسب و کارهای رشدی معادل 156 درصد را تجربه کنند و ارزش آنها از ۳۵۰ میلیارد دلار (۲۶درصد تولید ناخالص داخلی) به ۹۲۰ میلیارد دلار رسد.

آنتونی هوبیکا (مدیرعامل گروه شرکای تحقیقاتی منا) تشریح کرد: احتمالا بیشترین رشد را در عربستان و امارات شاهد هستیم که با اصول و چشم‌اندازی جدید به دنبال افزایش سهم کسب وکارهای کوچک و متوسط در اقتصاد کلی خود هستند.

وی معتقد است که عربستان تا سال 2030 می‌تواند سهم کسب و کارهای کوچک و متوسط را از 20 درصد فعلی به 35 درصد از تولید ناخالص داخلی برساند؛ همچنین امارات نیز در افق چشم انداز ۲۰۲۱ خود، این میزان را از ۶۰ به ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی خواهد رساند.

مدیرعامل گروه شرکای تحقیقاتی منا در ادامه به این موضوع اشاره کرد که  موتور اصلی اشتغالزایی در کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس، کسب و کارهای کوچک و متوسط هستند و در حال حاضر 17 میلیون نفر به واسطه این استارتاپ‌های مشغول به کار هستند. البته این تعداد در 5 سال آینده به 22 میلیون نفر افزایش خواهد یافت و با رشد ۳۰ درصدی، ۵۵ درصد جمعیت فعال منطقه را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با توجه به افزایش سرمایه گذاری‌ها، آینده‌ای روشن را برای کسب و کارهای کوچک در این منطقه متصور شد. طی پنج سال گذشته، سرمایه گذارهای خطرپذیر حدود یک میلیارد دلار در کسب وکارها و استارت‌آپ‌های شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این سرمایه‌ها می‌توانند فاصله‌ای که میان بانک‌های منطقه و بازار سرمایه به وجود آمده است را پر کنند.

گزارش‌ها حاکی از این است که هم اکنون بانک‌ها ۲ درصد وام‌های خود را به کسب وکارهای کوچک و متوسط کشورهای عربی خلیج فارس اختصاص داده‌اند، این مقدار در مقایسه با میزان ۱۳ درصد در برخی نقاط خاورمیانه و آفریقای شمالی، رقم به مراتب کمتری است. با این وجود دولت‌ها تلاش دارند که شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که اکوسیستم کسب و کارهای کوچک و متوسط شرایط بهتری پیدا کند.

    نظرات