5 نکته کاربردی برای تشکیل یک تیم کاری و نزدیکتر کردن اعضای تیم کاری به یکدیگر

5 نکته کاربردی برای تشکیل یک تیم کاری و نزدیکتر کردن اعضای تیم کاری به یکدیگر

مدیریت تیم کاری و نزدیک کردن اعضای گروه به یکدیگر یکی از مهم ترین وظایف صاحب کسب و کار که در اینجا به عنوان مدیر کسب و کار شناخته می شود، است. منظور از تیم کاری در واقع یک گروه متشکل از تمام اعضایی است که در راه اندازی و پیشرفت یک کسب و کار با یمدیگر همکاری می کنند.

 اکوسیستم- وقتی فردی به عنوان مدیر کسب و کار فعالیت خود را آغاز می کند بیشتر از آنکه به نحوه تعامل با افراد مشغول در آن کسب و کار یا همان تیم کاری فکر کندف به این موضوع فکر می کند که چگونه می تواند مشتری مناسبی برای محصول یا خدماتی که آن کسب و کار ارائه می دهد را پیدا کند. غافل از اینکه یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت در به ثمر رسیدن کسب و کار توجه به موضوع مدیریت تیمی است. علاوه بر این هر مدیر کسب و کار باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا اولا فضای کار برای سایر افراد شاغل در کسب و کار وی مفرح و با نشاط باشد و ثانیا بتواند افراد را برای ادامه کار پر انگیزه تر و فعال تر کند.

از آنجایی که مدیریت تیم کاری یکی از پایه های اصلی در موفقیت کسب وکار است، در این مطلب قصد داریم تا 5 نکته کلیدی و کاربردی را برای مدیریت یک تیم کاری بررسی کنیم.

اولین نکته ای که یک مدیر کسب و کار می بایست برای مدیریت یک تیم کاری به آن توجه داشته باشد برگزاری جلسات ملاقات روزانه یا همان استند آپ است. امروزه برگزاری استند آپ های روزانه یکی از فراگیر ترین اتفاقاتی است که در اکثر کسب و کارهای موفق بین اعضا و کارمندان انجام می شود. این قرار های ملاقات روزانه معمولا بین 10 تا 15 دقیقه طول می کشد که معمولا شامل گزارش مختصری از روند انجام و پیشرفت کارها است. تنطیم یک زمان معین در طول روز کاری برای برگزاری استند آپ روزانه از اهمیت بالایی برای پیشرفت و موفقیت تیم در انجام کارها و رسیدن به هدف نهایی در کسب و کار برخوردار است. در بیشتر موارد این استند آپ روزانه در پایان روز کاری برگزار می شود و در پایان یک برنامه کلی از کارهایی که قرار است در روز آینده توسط تیم کاری انجام شود، ارائه می شود.

کنترل های شخصی نیز یکی دیگر از نکته های کاربردی برای مدیریت یک تیم است. با وجود اینکه کنترل شخصی امور در سازمان های بزرگ و توسعه یافته سخت و دشوار است اما از جمله مهم ترین موارد مدیریت یک تیم شناخته می شود. حتی به عقیده بسیاری برگزاری قرار های ملاقات شخصی با تک اعضای تیم و کارمندان به صورت دو نفره بسیار مهم است. در واقع با این قرار ملاقات ها مدیر کسب و کار می تواند به ارزش و میزان اثر گذاری هر عضو از تیم کاری در پیشرفت و به هدف رسیدن کسب وکار پی ببرد. با برگزاری این نوع قرار ملاقات ها، در واقع اعضا می توانند در محیط کار احساس راحتی بیشتری داشته باشند و افکار و ایده های خود را با مدیر کسب و کار به اشتراک بگذارند.

سومین نکته ای که می تواند در مدیریت یک تیم کاری به مدیریان کمک کندف تشکیل گروه های ورزشی است. بر اساس مطالعات انجام شده رابطه مستقیمی میان وجود نشاط و شادی در محیط کاری و عملکرد بهینه اعضای گروه وجود دارد. یکی از راه های ایجاد شادی و نشاط بین کارمندان تشکیل تیم های ورزشی و برگزاری دوره های ورزشی از جمله یوگا و غیره است. در دنیا استارت آپ ها و کسب و کار های زیادی وجود دارد که دارای تیم های ورزشی و یا لیگ های ورزشی هستند. بنابراین می توان بعد از تشکیل تیم ورزشی با هر کدام از تیم های ورزشی دیگر که متعلق به کسب و کار های دیگر هستند مسابقاتی برگزار کرد.

انجام سفرهای گروهی نیز می تواند به نزدیکتر شدن اعضای گروه کاری به یکدیگر و در نتیجه افزایش و بهبود عملکرد اعضای تیم کاری کمک کند. در واقع همه کارمندان دوست دارند که در طول ماه یا سال مدتی را در سفر باشند. این سفرها در صورتی که به صورت کاری برگزار شود می تواند علاوه بر جنبه کاری، جنبه تفریحی نیز داشته باشد. از دیگر مزایای سفرهای کاری این است که اگر این سفرها به صورت گروهی برگزار شوندف باعث نزدیکتر شدن اعضا به یکدیگر و ایجاد روحیه همکاری بهتر و بیشتر ما بین افراد تیم کاری می شود.

عامل دیگری که می تواند به مدیریت یک تیم کاری و نزدیکتر شدن اعضا به یکدیگر کمک کندف انجام کارهای داوطلبانه در خیریه های محلی است. متاسفانه در جامعه امروزی افراد به قدری درگیر مسائل مالی و امرار معاش هستند که کمتر به افراد نیازمند توجه می کنند. شرکت در کارهای عام المنفعه به صورت گروهی نه تنها باعث می شود تا بتوانیم خدمتی به افراد نیازمند انجام دهیم بلکه راهی است برای کمک به خود و همکاران برای رها شدن از انواع استرس ها و همچنین نزدیکتر شدن اعضای تیم کاری به یکدیگر.

در پایان توجه به این نکته بسیار ضروری است که تشکیل و ایجاد یک تیم کاری قوی امری حیاتی در موفقیت و روی پا ماندن کسب و کار است. مسلما تشکیل یک تیم کاری موفق زمان زیادی می طلبد و برای ایجاد آن باید صبور بود.

 

    نظرات