ستاری: باید از کارآفرینان و استارتاپ ها حمایت شود

ستاری: باید از کارآفرینان و استارتاپ ها حمایت شود

سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری رئیس جمهور) در افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار گفت: کارآفرینان و استارتاپ‌ها سرمایه‌های کشور هستند و باید از آنها حمایت شود.

به گزارش اکوسیستم، ستاری ادامه داد: هر استارتاپی این توانایی را دارد که در خصوص کسب و کار در فرهنگ و اقتصاد کشور تغییراتی را به وجود آورد و امیدواریم این نمایشگاه بتواند گام موثری در این راستا باشد.

وی گفت: باعث خوشحالی است که امروزه، استانداران به فناوران و کارآفرینان به چشم سرمایه‌های استان نگاه می‌کنند و دیگر به دنبال معادن نیستند؛ در این شرایط است که پژوهش‌های پایه معنا پیدا می‌کنند و نقش دانشگاه‌ها در اقتصاد و جامعه مشخص می‌شود.

ستاری ضمن اشاره به فروش ۲۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته، بیان کرد: تنها راه جذب نخبگان و دانشجویان ایرانی مقیم خارج  از کشور، اکوسیستم نوآوری است.

وی افزود: در اوایل انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو داشتیم و از این تعداد ۵۷ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا مشغول به تحصیل بودند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین کلونی دانشجویان خارجی را داشته است، گفت: هم اکنون ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند و حدود ۴۸ هزار دانشجو نیز در دانشگاه‌های خارج از کشور ادامه تحصیل می‌هند.

وی در خصوص این موضوع که چرا تعداد دانشجویان داخلی عدد بزرگی است ولی بر عدد GDP کشور اثر مثبتی ندارد، گفت: جواب این مسئله اکوسیستم است.

ستاری اضافه کرد: در کشور زیست بوم مناسب برای فعالیت این افراد وجود ندارد و ما باید زیست بومی را ایجاد کنیم که در آن سرمایه گذاران بخش خصوصی حضور دارند و استارتاپ‌ها نیز در آن قادر به شکل‌گیری باشند.

    نظرات