کاربردهایی عجیب از ارزهای رمزپایه و بلاک چین

نفوذ بلاک چین و ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین منحصر به حوزه‌های مالی نمی‌شود و در بسیاری از زمینه‌های دیگر از بازایابی تا بهبود محیط زیست تاثیر گذار هستند.

اکوسیستم – ارزهای رمزپایه جایگزینی بالقوه برای ارزهای جاری هستند و همین امر دلیل جذابیت این ارزها نزد مردم شده است. ارزهای مجازی با رشد چشمگیری که در چند ماه اخیر داشته‌اند، نظر کارشناسان را بیش از هر زمان دیگری به خود جلب کرده‌اند.

اخبار این ارزها که بیت کوین به عنوان محبوب‌ترین آنها شناخته می‌شود، همواره با شایعاتی زیادی همراه بوده است که برخی از آنها از هیجان مردم در مورد پتانسیل‌های ارزهای رمزپایه ناشی می‌شود؛ البته این‌همه هیجان و شایعه چندان دور از انتظار نبود. از آنجا که ارزهای مجازی بدون نظارت بانک‌ها، ناشناس و الکترونیکی هستند، قابلیت تغییر دادن دنیا را دارند؛ الیته این تغییرات فقط محدود به حوزه‌های مالی نمی‌شود و آنطور که به نظر می‌رسد این ارزها کاربردهای وسیع‌تری خواهند داشت که بعضی از آنها عجیب و حیرت آور است.

مدیریت ثروت

مدیریت ثروت

یکی از کاربردهای جالب ارزهای رمزپایه، مدیریت ثروت است. شرکت‌هایی مانند SwissBorg که توکن‌های مخصوص خود را برای سرمایه گذاران معرفی کرده‌اند، فرصتی عالی برای آنها فراهم می‌کند تا ثروت خود را بدون هیچ حد و مرزی مدیریت کنند. وب سایت SwissBorg در رابطه نوشته است: فرقی ندارد که فردی ناشناس هستید یا یک سازمان مستقل غیر متمرکز یا حتی یک مؤسسه مالی؛ ما یک اکوسیستم دموکراتیک را به وجود آورده‌این که شما بتوانید پورتفولیوی دارایی‌های رمزپایه خودتان را مدیریت کنید.

تعاملات نشر دیجیتال

ناشران و تبلیغ کنندگان دیجیتال همواره به دنبال پیدا کردن روش‌های جدیدی برای اشتراک گذاری محتوای خود هستند. در دنیای امروز دیگر بنرهای تبلیغاتی که تقریبا هیچ ربطی به محصولات و خدمات مربوطه ندارند در جذب مخاطب کارآمد نخواهند بود. وب‌سایت SolidOpinion برای رفع کردن این قبیل مشکلات، سبک جدیدی از تبلیغات را معرفی کرده است که در آن تبلیغ کنندگان می‌توانند با پرداخت ارز دیجیتال، محتوای تبلیغاتی خود را دقیقا بالای یک مقاله مرتبط نشر دهند؛ به این ترتیب مخاطبان علاقمند به یک موضوع، تبلیغات مربوط به همان موضوع را خواهند دید.

این فناوری از یک نوع اختصاصی ارزهای رمزپایه یعنی توکن‌های تعاملی، استفاده می‌کند. ناشران و مخاطبان با انتشار محتوا یا کامنت، توکن‌ها را به دست می‌آورند و تبلیغ کنندگان نیز با خرید توکن‌ می‌توانند مشخص کنند که آگهی آنها در کدام قسمت از مقاله مربوط منتشر شود.

یکی از مزیت‌های عالی ارزهای رمزپایه، امکان پیگیری اهداف آنها است؛ بطور مثال SolidOpinion ارز دیجیتال خود را معرفی می‌کند که تعاملات افراد و گستره اطلاعاتی که تبادل شده است را مد نظر دارد. به این ترتیب تبلیغ کنندگان اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا می‌کنند و می‌توانند از آن استفاده‌های مؤثرتر و کاربردی‌تری داشته باشند.

اجرای اخلاقیات در کسب و کار

بلاک چین این امکان را فراهم کرده است که تمام معاملات و تراکنش‌ها بطور کامل تحت نظارت قرار بگیرند، به همین دلیل دچار فساد و انحراف نمی‌شود.

یکی دیگر از خدمات اخلاقی این ارزها، قابلیت آنها در مبارزه با تقلب‌های انتخاباتی است. سانتیاگو سیری هم بنیانگذار Democracy Earth، تلاش می‌کند برنامه‌ای برای ترکیب رای گیری و رفراندوم با فناوری بلاک چین را راه اندازی نماید. سیری باور دارد که فناوری ارزهای رمزپایه می‌تواند پتانسیل تقلب‌های سیاسی و فسادهای مالی را از بین می‌برد. او می‌گوید: فساد و انحراف در بلاک چین به وجود نمی‌آید. با کمک این فناوری، دیگر کسی نمی‌تواند رای‌ها را تغییر دهد یا نتایج را برعکس جلوه دهد. بلاک چین در تحقق دموکراسی نقشی حیاتی دارد.

پیشگیری از فساد در موسسات خیریه

علاوه بر تمام کاربردهایی که ذکر شده است، ارزهای رمزپایه از به وجود آمدن فساد در سازمان‌های خیریه پیشگیری می‌کنند. به این دلیل که شرکت‌ها به واسطه شفاف سازی بلاک چین، باید برای تمام حرکات خود پاسخگو باشند، احتمال وقوع فسادهایی مثل نشت صندوق‌های خیریه به شدت کم خواهد شد. از اینرو سازمان برنامه جهانی غذا (WFP)، فناوری بلاک چین را برای امنیت کمک‌های نقدی به گرسنگان بکار می‌گیرد.

دنیای سبز

فضای سبز

ارزهای رمزپایه به بهبود دنیای سبز نیز می‌توانند کمک نماید. بطور مثال سیستم Brooklyn Microgrid برای افرای که از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند، این امکان را فراهم کرده است که از طریق یک اپلیکیشن تلفن همراه اعتبارات زیست محیطی را به افرادی که مستقیما به این امکانات دسترسی ندارند، بفروشند. نتیجه این پروسه، استفاده کمتر از سوخت‌هایی است که آلودگی محیطی تولید می‌کنند و جایگزینی آنها با انرژی خورشیدی خواهد بود.

مسافرت

در شرایطی که هر روز به تعداد خرده فروشان حامی ارزهای دیجیتال افزوده می‌شود، مردم فرصت بیشتری برای استفاده از این نوع ارزهای برای تبادلات و تراکنش‌های خود خواهند داشت. معاملات مسافرتی نیز بخش از این تراکنش‌ها را تشکیل می‌دهند؛ بطور مثال وب‌سایت cheapair.com  که پلتفرم خرید بلیت پرواز، رزرو هتل و سفر و اجاره اتومبیل است از سال ۲۰۱۳ بیت کوین را به عنوان ارز پرداختی به رسمیت می‌شناسد.

آموزش و پرورش

پرداخت با ارزهای رمزپایه در مدارس و دانشگاه‌های بسیاری برای پرداخت شهریه استفاده می‌شود. به گزارش Futurism.com، دانشگاه‌های سوئیس، آلمان، قبرس و برخی ایالت‌های آمریکا، اعلام کرده‌اند که دانشجویان می‌توانند شهریه خود را با بیت کوین بپردازند. قطعا با رواج بیشتر ارزهای دیجیتال، این سبک پرداخت نیز رونق بیشتری خواهد گرفت.

جذب سرمایه

جذب سرمایه

هم اکنون استارتاپ‌های زیادی برای تامین سرمایه مورد نیاز تولید کالاها و خدمات، از ارزهای رمزپایه استفاده می‌کنند. حالا دیگر رهبران استارتاپ‌ها به‌جای کراودفاندینگ سنتی در سایت‌های کیک استارتر و گوفاندمی، به ارزهای مجازی امید بیشتری دارند. به علاوه این روش، جذب سرمایه و پیگیری آنها را ساده‌تر و موثرتر می‌کند، قادر خواهد بود تحول بزرگی را در پروسه‌های جذب سرمایه به وجود آورد.

واقعیت افزوده

شرکت‌هایی مثل Blendar، به عنوان پاداش به مشتریان خود اجازه خواهند داد تا با استفاده از ارزهای دیجیتال، واقعیت افزوده را تجربه کنند. پس از اینکه Pokemon Go و Candy Lab مسیر واقعیت افزوده‌ی مبتنی بر مکان را هموار کردند، نسل جدیدی از استارتاپ‌ها وارد این عرصه شدند. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که آینده بازاریابی تجربی در دستان واقعیت افزوده‌ی مبتنی بر مکان است.

    نظرات