آيا سخت کار کردن براي موفق شدن كافيست؟

آيا سخت کار کردن براي موفق شدن كافيست؟

اگر چه اغلب مردم تصور می‌کنند برای موفقیت باید سخت کار کرد، اما واقعیت این است که برای موفقیت یک شخص یا کسب و کار سخت کوشی باید با نوآوری، خلاقیت، کسب تجربه و یاد گرفتن مهارت‌های جدید همراه باشد.

اکوسیستم - همه با این باور بزرگ شده‌ایم که برای دستیابی به اهداف خود باید خیلی سخت کار کنیم. البته این موضوع در اکثر مواقع صحیح است، بطور مثال فردی که سه ساعت برای یک امتحان مطالعه می‌کند نسبت به فردی که یک ساعت مطالعه کرده است، عملکرد بهتری خواهد داشت. این مسئله در محیط کار نیز وجود دارد، به عنوان مثال احتمال ترفیع گرفتن شخصی که 50 ساعت در هفته کار می‌کند نسبت به فردی که 30 ساعت کار کرده است، بیشتر خواهد بود. این طرز فکر در تمام مراحل زندگی همراه ما است و باور داریم با سخت کار کردن به موفقیت می‌رسیم؛ اما از طرف دیگر این نوع تفکر با این جمله فلسفی که کار سخت همیشه کافی نیست در تضاد است.

رویکرد نتفلیکس

در صورتی که سخت کار کنید و همه وقت و انرژی خود را روی یک موضوع متمرکز نمایید، به آن خواهید رسید. از آنجا که قبول کردن این جمله کمی دشوار است، موضوع را با بررسی یک مثال ادامه می‌دهیم شرکت نتفلیکس (Netflix)، سایت پخش کننده فیلم و سریال به صورت آنلاین می‌باشد که موفقیت‌های بسیار زیادی نیز به دست آورده است. دلیل این موفقیت کنار گذاشتن ایده سخت کار کردن کارمندان به عنوان تنها عامل پیشرفت است، شرکت نتفلیکس ایده مذکور را در سال ۲۰۰۹ میلادی به فرهنگ سازمانی شرکت اضافه کرد.

نتفلیکس در سال ۲۰۰۱ با مشکلات مالی جدی روبرو شد و بعد از آن مدیران تصمیم گرفتند نظارت دقیق‌تری روی عملکرد کارمندان خود داشته باشد؛ به این صورت که از آن به بعد دیگر ساعات کاری کارمندان و اینکه چقدر سخت روی یک موضوع کار می‌کنند، اهمیت نداشت و میزان مشارکت و تاثیرگذاری آنها روی امور مورد سنجش قرار گرفت. اگر چه این رویکرد جدید به ضرر کارمندانی که مدت زمان بیشتری را سخت کار می‌کردند تمام شد، اما کارمندانی که در شرکت ماندند نتایج بهتری از تلاش خود گرفتند، زیرا کسی نبود که سرعت آنها را کم کند و دیگر وقت‌شان برای برطرف کردن مشکلات دیگران هدر نمی‌رفت.

رویکرد جدید شرکت نتفلیکس جواب داد و اوضاع شرکت بهبود پیدا کرد. مرخصی‌های نامحدود و ساعات کاری انعطاف پذیر، تمرکز روی نتیجه کار در عوض محاسبه ساعات کاری از نتایج این رویکرد بودند؛ این اقدامات در نهایت باعث شد که میزان استرس کارمندان کاهش یابد و بهره وری شرکت به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

معایب سخت کار کردن

معایب سخت کار کردن

البته اقدام نتفلیکس شاید کمی سختگیرانه به نظر آید، به ویژه اگر جزو آن دسته از کارمندانی باشید که سالها سخت کار کرده‌اید و اکنون اخراج شوید، چه می‌کنید؟ این روش کار کردن سه مشکل اساسی برای کسب و کار به وجود می آورد که البته برای آن راه حلی نیز ارائه شده است.

  • سخت کار کردن به معنای به دست آوردن نتایج بهتر نیست: کار سخت رابطه مستقیمی با نتیجه ندارد؛ بطور مثال اگر 100 ساعت وقت برای طراحی یک وب‌سایت صرف کنید و آن وب‌سایت نتواند مشتری جذب نکند، مثل این است که یک ساعت وقت گذاشته‌اید.
  • سخت کار کردن، کارآمد نیست: دومین نکته این است که سخت کار کردن الزاما به معنای کارآمد بودن نیست؛ اگر دو شخص کار مشابه‌ای را به یکی در سه عات و دیگری در یک ساعت انجام داده باشند، لزومت به این معنا نیست که شخص کندتر زمان و هزینه‌ی بیشتری برای شرکت دارد.
  • سخت کار کردن باعث از بین رفتن نوآوری می‌شود: سخت کار کردن روی نوآوری و خلاقیت هیچ اثر مثبتی ندارد و معمولا شخص را به تکرار و در جا زدن تشویق خواهد کرد. نوآوری و خلاقیت باعث پیدایش ایده‌های نوین و آموختن موضوع‌های جدید در زندگی می‌شود.
راه حل

راه حل

نکاتی که مطرح شد به معنی بی ارزش بودن سخت کار کردن نیست، بلکه به معنی صرف زمان بیشتر برای امور باارزش‌تر است. اما راه حل این موضوع چیست و یک کارآفرین یا فرد متخصص چه اقداماتی را باید انجام دهد؟

  • کارایی: بر میزان کارایی تمرکز کنید و سعی نمایید که در مدت زمان کمتر حجم کار بیشتری را انجام دهید، بطور مثال می‌توانید بخشی از فرآیند را به صورت خودکار انجام دهید یا استراتژی‌های جدیدی برای انجام دادن کارها بیابید. جلسات کاری، پروژه‌ها و قرار ملاقات‌هایی که ضروری نیستند را حذف کنید و در عوض میزان افزونگی کارها را کاهش دهید.
  • نتایج: روی انجام کارهایی تمرکز کنید که بیشترین میزان بهره‌وری را نسبت به زمان دارند. هر کاری که احساس می‌کنید با این هدف در تضاد است را بدون هیچگونه ترس و دلهره‌ای کنار بگذارید.
  • پیشرفت: سعی کنید به بهبود خود و افرادی که در کنار شما هستند، کمک کنید. به جای اینکه روی مرحله اول تمرکز کنید، وارد مرحله‌ی دوم شوید، روی خودتان سرمایه گذاری کنید و مهارت‌های جدیدی را بیاموزید. تجربه‌های جدید به دست آورید و روی محیطی که کار می‌کنید سرمایه گذاری انجام دهید. کار سخت به شدت با ارزش است اما تنها عامل موفقیت نیست، این عامل می‌تواند در انجام کارها به ما را یاری نماید ولی قادر نیست کسب و کار را نجات دهد.

    نظرات