تاپیک بیست و یکم: از پیدایش ارزهای دیجیتال به عنوان ماموریت در حال تکمیل PayPal تا شکایت آلفابت از اوبر

تاپیک بیست و یکم: از پیدایش ارزهای دیجیتال به عنوان ماموریت در حال تکمیل PayPal تا شکایت آلفابت از اوبر

در تاپیک بیست و یکم طبق روال همه یکشنبه ها به بررسی 5 خبر مهم خارجی که در صدر اخبار بیشتر رسانه های خارجی فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده اند می پرازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته گذشته در حوزه کسب و کار بین الملل اخبار مختلفی منتشر شده است. برخی از این اخبار در خصوص ارزهای دیجیتال بوده اند. از جمله اخباری مبنی بر اینکه ظهور و ورود ارزهای دیجیتال به نوعی مربوط به ماموریت در حال تکمیل PayPal است. همچنین اخباری نیز در خصوص شکایت آلفابت از اوبر در رسانه های مختلف منتشر شد که توجه بسیاری از کاربران اوبر را به خود جلب کرد.

پیدایش ارزهای دیجیتال ماموریت در حال تکمیل PayPal است. پیدایش ارزهای دیجیتالی جدید مانند بیت‌کوین می‌تواند نقش زیادی در گسترش استفاده از خدمات PayPal و انجام معاملات به صورت آنلاین داشته باشد. در واقع هدف PayPal از ابتدای پیدایش خود، ایجاد چنین فناوری‌های کارآمدی برای ارائه بهتر و سریع‌تر خدمات مالی بوده است. همانطور که می‌دانید شرکت PayPal تحول بزرگی در انجام معاملات به صورت آنلاین ایجاد کرد و این شرکت این امکان را برای کاربران خود فراهم ساخته که حسابی را در این سایت ایجاد کنند که به کارت اعتباری آن‌ها متصل است؛ به نظر می‌رسد که با ایجاد ارزهای دیجیتالی ماموریت PayPal در حال تکمیل است و یا حداقل وارد فاز جدیدی شده است؛ به عنوان مثال بیت‌کوین از ابتدای پیدایش خود تاکنون به رشد بسیار خوبی دست پیدا کرده و ارزش آن که در ابتدا هزار دلار بود، اکنون به بیش از یازده هزار دلار افزایش پیدا کرده است. PayPal می‌تواند به یکی از اصلی‌ترین منبع اطلاعات پولی تبدیل شود و می‌تواند این فرصت را برای مردم عادی فراهم کند تا برای بهره‌مندی از ارزهای پایداری همچون دلار، حساب‌هایی در بانک‌های خارجی باز کنند. همچنین در کشورهایی که دارای دولت فاسدی هستند، PayPal می‌تواند مانع تعرض دولت‌مردان به اموال مردم شود؛ زیرا مردم می‌توانند با خدمات این شرکت ارز رایج کشور خود را به ارزهایی با امنیت بیشتر مثل ین، پوند و غیره تبدیل کنند و پیدایش ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین می‌تواند عرضه این خدمات را تا حد زیادی تسهیل کند. در‌حال‌حاضر بیش از ۲۱۸ میلیون کاربر فعال و ۱۷ میلیون تاجر از خدمات PayPal استفاده می‌کنند.

بیشترین میزان تبلیغ کنسول های بازی در ماه نوامبر سال جاری میلادی متعلق به پلی استیشن است. شرکت سونی ماه گذشته میلادی برای ساخت ۱۶ تیزر تبلیغاتی کنسول پلی‌استیشن، ۵۲.۲ میلیون دلار هزینه کرد که در مجموع ۵۲۰۰ بار نمایش داده شدند و ۱.۹ میلیارد بار توسط افراد مختلف مشاهده شدند و به این ترتیب از نظر ساخت و نمایش تیزرهای تبلیغاتی کنسول‌های بازی در ماه نوامبر، جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. شرکت‌های عرضه‌کننده کنسول‌های بازی نیز همانند سایر شرکت‌ها و برندها از تبلیغات تلویزیونی به عنوان ابزاری برای معرفی هر چه بهتر محصولات خود استفاده می‌کنند. ماه گذشته میلادی شرکت سونی توانست با نمایش و ساخت تیزرهای تبلیغاتی پلی‌استیشن جایگاه نخست را از نظر تبلیغات کنسول‌های بازی از آن خود کند. در نمودار زیر میزان تبلیغ هر یک از شرکت‌های عرضه‌کننده کنسول‌های بازی در ماه نوامبر را مشاهده کنید. هزینه تبلیغات کنسول‌های بازی در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه اکتبر افزایش یافته و از ۱۰۲.۳ میلیون دلار به ۱۱۸.۵ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. همانطور که در نمودار مشاهده می‌کنید تقریبا نیمی از تبلیغات کنسول‌های بازی در ماه گذشته، به پلی‌استیشن اختصاص یافته و پس از آن کنسول ایکس‌باکس جایگاه دوم و پس از آن کنسول نینتندو با اختلاف کمی جایگاه سوم را از آن خود کرده‌اند. در کل ماه‌ گذشته ۳۱ برند فعال در این زمینه، ۱۱۹ تیزر را ۲۴۵۰۰ بار را نمایش دادند که ۵.۹ میلیارد بار توسط افراد مختلف مشاهده شدند.

اپل در حال مذاکره برای خرید اپلیکیشن Shazam است. شرکت اپل در حال مذاکره برای نهایی شدن قرارداد خرید اپلیکیشن Shazam با قیمتی معادل ۴۰۰ میلیون دلار است. این اپ به کاربران امکان جستجوی آهنگ‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها را با استفاده از صدای آنها می‌دهد. یکی از مزایای خرید اپلیکیشن شازم برای اپل، تکنولوژی شناسایی صدای آن است؛ به علاوه با خرید این اپ، گوگل دیگر ملزم به پرداخت هزینه برای هدایت کاربران به iTunes جهت خرید موسیقی نخواهد بود. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، در سال ۲۰۱۶ بخش عمده درآمد Shazam مربوط به اپل و به خاطر فروش محتوای دیجیتالی بوده است. از آنجا که اپلیکیشن Shazam روزانه در حدود یک میلیون کلیک را Spotify و Google Play Music هدایت می‌کند، اپل با خرید این اپ می‌تواند تصمیم به بست آن بگیرد و به این ترتیب مخاطبین زیادی را از این دو سرویس پخش محتوا دور کند. پیش‌تر شازم قراردادی را برای همکاری با اسنپ چت منعقد کرده است و در صورت خرید این اپ توسط گوگل، آینده این قراردادها مبهم خواهد بود.

هوش مصنوعی هدف بعدی گوگل است. شرکت گوگل قصد دارد یک مرکز تحقیقات هوش مصنوعی در چین راه اندازی کند. کشور چین از شبکه تحقیقات هوش مصنوعی قدرتمندی برخوردار است، به همین دلیل گوگل قصد سرمایه گذاری در این حوزه را دارد. البته این موتور جستجو همواره روابط تیره‌ای با کشور چین داشته است، زیرا بعضی از خدمات گوگل نظیر اپ استور، ایمیل و خدمات ابری در چین قابل دسترسی نیست. اما این مسائل نتوانست مانع از حضور گوگل با نیروی کار بین المللی‌اش در این کشور شود و قرار است حضور گوگل در چین به دنبال خبر راه اندازی یک مرکز تحقیقات هوش مصنوعی در شهر پکن، تقویت شود. گوگل اعلام کرده است که این مرکز در نوع خود در آسیا اولین خواهد بود و از تیم کوچکی تشکیل شده است تا تحقیقاتی را در زمینه هوش مصنوعی انجام دهد.

شکایت آلفابت از اوبر دردسر ساز شد. در پی شکایت کمپانی آلفابت از اوبر مبنی بر سرقت اطلاعات محرمانه، وزارت دادگستری آمریکا رسما اعلام کرد که تحقیقات وسیعی را در مورد این سرویس آنلاین درخواست خودرو آغاز می‌کند. از زمانی که آلفابت بحث سرقت اطلاعات محرمانه خود را مطرح کرد، این اولین بار است که یک مقام رسمی دولت فدرال تلویحا این موضوع را تایید می‌کند. چند ماه پیش شرکت آلفابت ادعا کرد که یکی از مهندسان سابق وایمو به اسم آنتونی لواندوفسکی قبل از آنکه گوگل را ترک کند، چند گیگابایت از اطلاعات محرنامه در مورد رادار خودروهای هوشمند وایمو را کپی کرده و آنها را در اختیار اوبر قرار داده است. لواندوفسکی پس از آنکه گوگل را ترک کرد، استارتاپ Otto را راه اندازی نمود، مدتی بعد از شروع به کار این استارتاپ، اوبر آن را خرید و همین مسئله سبب شد که آلفابت این کمپانی را مقصد اطلاعات به سرقت رفته از سرورهایش بداند. اگر چه موسسه تاکسی آنلاین آمریکایی تمام اتهامات را رد کرده است، اما تحقیقات جنایی وزارت دادگستری فدرال می‌تواند زوایای جدیدی از این ماجرا را افشا کند.

 

    نظرات