187f90a1-de36-40f6-89e5-e4a5065db3da

تاکسی های آنلاین که این روزها حسابی بازار داغی به خصوص در شهرهای بزرگ کشور دارند، هنوز هم در به کار بردن درس های نمونه های بزرگ و جهانی خود دچار اشکال اند.

به گزارش اكوسيستم، همه ما می دانیم که استارتاپ ها در حال حاضر در ایران با مشکلات متعددی مواجه هستند. مشکلاتی از قبیل نبود مجوزهای شفاف برای برخی فعالیت ها و واکنش جامعه کسب و کار سنتی به از دست رفتن فرصت های موجود برای آن ها. در کنار مشکلات موجود، فضای بسیار جوان اکوسیستم استارتاپی ایران، گاهی شاهد اشتباهاتی است که می تواند نگاه عامه مخاطبان و کاربران را به خدمات و محصولات آن ها مخدوش کند.

برای روشن تر شدن موضوع، نظر شما مخاطب گرامی را به دو سکانس مجزا جلب می کنم.

سکانس اول: در حادثه تروریستی لندن، مردم هراسان برای فرار از محل وقوع به دنبال وسیله نقلیه هستند. در این بین، عده ای از آن ها از اوبر استفاده می کنند و درخواست خود را ثبت می کنند. سیستم هوشمند تعیین قیمت اوبر بر اساس حجم ترافیک منطقه قیمت ها را بالاتر از حد معمول برآورد می کند. مردم که راه دیگری به ذهنشان نمی رسد (یا دست کم راه سریع تری در دسترسشان نیست) قیمت ها را می پذیرند.

در این میان، رسانه ها متوجه این موضوع شده و به آن اعتراض می کنند. در کنار رسانه ها مردمی هم که در آن ساعات مجبور به پرداخت هزینه بیشتر شده بودند در شبکه های اجتماعی اعتراض خود را اعلام می کنند.

اوبر چند روز بعد از کاربرانش عذرخواهی کرد و تمامی مبلغ دریافت شده از کاربرانی که در روز خاص از آن منطقه خاص از خدمات اوبر استفاده کرده بودند به حساب آن ها برگشت. در واقع آن سفر برای همه استفاده کنندگان رایگان شد.

سکانس دوم: آلودگی هوای تهران به میزان خیلی بالایی افزایش یافت. مانند دفعات گذشته تعطیلی مدارس در دستور کار قرار گرفت. چند روز بعد طرح زوج و فرد از درب منازل اجرا شد و تا ساعت 22 هر شب نیز ادامه داشت. یعنی تقریبا نیمی از صاحبان وسایل نقلیه شخصی، یک روز در میان می بایست با استفاده از سامانه های حمل و نقل عمومی و یا راه های دیگری مثل تاکسی های اینترنتی به کارهای روزمره خود رسیدگی می کردند.

در این بین، سیستم قیمت گذاری اسنپ به عنوان بزرگترین سامانه آنلاین حمل و نقل (بنابر ادعای مدیران آن و آمار موجود) مبالغ هر مسیر داخل تهران را تا حد قابل توجهی افزایش داد و حتی در برخی مسیرها این افزایش قیمت به دو برابر و یا بیشتر هم رسید.

این درحالی ست که با توجه به طرح ترافیک از درب منازل، از پیک ترافیک خبری نبود! این افزایش قیمت حتی در طول پنج شنبه شب گذشته (30 آذرماه) هم که جزو ساعات طرح ترافیک نبود هم ادامه داشت.

در این که رانندگان اسنپ هم شامل قانون طرح زوج و فرد می شوند و آن ها هم یک روز در میان امکان فعالیت دارند، شکی نیست. اما آیا نباید مدیران اسنپ به فکر راه حل های جایگزین باشند؟ یا اینکه آن ها هم مانند مدیران دولتی اولین راه حل را افزایش فشار بر مردم می دانند؟

علی رغم اعتراض برخی کاربران در فضای مجازی به این موضوع و سایر موضوعات قابل بحث در مورد این سامانه حمل و نقل آنلاین، کم تر شاهد پاسخگویی دقیق مدیران اسنپ بوده ایم که امیدوارم این رویه از این به بعد تغییر پیدا کند.

باید دید آیا اسنپ از اوبر در این زمینه درس می گیرد و یا خوش نامی خود را با بی توجهی به کاربران خدشه دار خواهد کرد. مطمئنا فاصله بین مدیران سازمان های استارتاپی و کاربران همزمان با رشد زیاد آن ها نباید بیشتر شود.

 

    نظرات