‎تاپیک بیست و دوم: از ساخته شدن ربات جراح به اندازه یک مشت توسط استارتاپ آمریکایی تا استعفای اریک اشمیت از آلفابت

‎تاپیک بیست و دوم: از ساخته شدن ربات جراح به اندازه یک مشت توسط استارتاپ آمریکایی تا استعفای اریک اشمیت از آلفابت

در تاپیک بیست و دوم طبق روال همه یکشنبه ها به بررسی خبر های مهم خارجی که در صدر اخبار بیشتر رسانه های خارجی فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده اند می پرازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته گذشته در رسانه های خارجی اخبار مختلفی مربوط به کسب و کار و استارت آپ های خارجی و تولیدات آن ها منتشر شد. از جمله خبر ساخت ربات جراحی به اندازه یک مشت توسط یک استارتاپ آمریکایی. خبر دیگری که باع شد بسیاری از فعالان در حوزه وب و اینترنت را دچار شوک کند خبر استعفای اریک اشمیت از آلفابت بود. آلفابت به نوعی پدر گوگل محسوب می شود و به عقیده بسیاری با استعفای اریک اشمیت گوگل بی پدر شد.

یک استارتاپ آمریکایی اقدام به طراحی و ساخت ربات جراح به اندازه یک مشت کرده است. استارتاپ Virtual Incision مشغول ساخت ربات‌ کوچک و کنترل از راه دور کوچکی است که کاربرد آن انجام جراحی‌های داخل شکمی در محیط‌های چالش برانگیز مانند بیمارستان‌های صحرایی یا ایستگاه‌های فضایی خواهد بود. این دستگاه جراحی همیار رباتیک که RASD نام دارد، توسط شرکت سازنده در شرایط بی وزنی و زیر آب مورد آزمایش قرار گرفت تا نحوه عملکرد آن در فضا ارزیابی شود. شین فریتور (مدیر فنی و هم بنیانگذاران Virtual Incision) گفت: ربات‌های ساخت آنها در مقایسه با دستگاه‌های بزرگی نظیر ربات جراح داوینچی مانند لپ‌تاپ در برابر کامپیوتر رومیزی است. در ساخت RASD مواد بی خطر بکار برده‌ایم، ابعاد آن تنها به اندازه یک مشت انسان است و کمتر از یک کیلوگرم وزن دارد، در مقابل دیگر ربات‌های جراح صدها کیلوگرم وزن داشته و قابل حمل نیستند. همچنین  RASD به جای شکافتن بافت شکم بیمار از طریق ایجاد چند برش کوچک در اطراف ناف، جراحی را انجام می‌دهد و با استفاده از ابزارهای مینیاتوری مانند دوریبن لاپاروسکوپی، کلمپ بافت بردار و قیچی قدرت انجام عملیات مختلفی را دارد.

آموزش آنلاین علوم و فناوری های جوشکاری امکان پذیر شد. توسعه و گسترش روز افزون اینترنت، جنبه‌های مختلفی از زندگی ما از جمله روش‌های یادگیری را متحول کرده است. روش‌های یادگیری آنلاین مزایا و ویژگی‌های منحصری به فردی دارد و با نیازهای روز بشر نیز هماهنگ است، به  همین دلیل  هر روز افراد بیشتری به تجربه یادگیری آنلاین ترغیب می‌شوند. در همین راستا وب سایت‌های زیادی در زمینه آموزش آنلاین فعالیت دارند، یکی از این وب‌سایت‌ها، ولدیکا (Weldica) است که در زمینه آموزش تخصصی جوشکاری فعالیت می‌کند. پایگاه ولدیکا مجموعه‌ای یکپارچه از بخش‌های مختلف است که با هدف ارائه خدمات موثر در زمینه آموزش آنلاین علوم و فناوری های جوشکاری و سایر روش های اتصال، طراحی و تدوین شده‌اند.

یک شرکت ژاپنی قصد دارد حقوق کارمندان خود را با استفاده از ارزهای رمز نگاری شده پرداخت کند. شرکت خصوصی GMO که در حوز تجارت آنلاین و زیرساخت‌های اینترنتی و مالی فعالیت دارد، تصمیم گرفته است که از ماه فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی بخشی از حقوق پرسنل خود را با بیت کوین پرداخت کند. این شرکت هدف از اقدام فوق را آشنایی بیشتر کارکنان با ارزهای رمزپایه عنوان کرد. هارومی ایشی (سخنگوی شرکت GMO) در این مورد اعلام کرد که اگر کارمندان رضایت داشته باشند، ما قادر خواهیم بود حقوق آنها را با بیت کوین پرداخت کنیم. وی گفت: ما بطور جدی قصد داریم برای این منظور از ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین که جهان را درنوردیده‌اند، استفاده کنیم زیرا فعالیت‌های شرکت ما نیز در زمینه تجارت آنلاین و اینترنت است. سخنگوی شرکت GMO در ادامه گفته بود که به ۴۰۰۰ نفر از پرسنل شرکت، پرداخت حقوق با ارز دیجیتال پیشنهاد شده است و آنان باید تا زمان مشخص شده رضایت با عدم رضایت خود را به مدیریت اعلام کنند.

فرانسه واتس اپ را جریمه می کند. سازمان حفاظت از اطلاعات فرانسه به واتس اپ هشدار داد، در صورتی که اطلاعات کاربران را در اختیار فیسبوک قرار دهد، آن را جریمه خواهد کرد. سازمان حفاظت از اطلاعات کشور فرانسه، اعلام کرد در صورتی که واتس اپ همچنان اطلاعات کاربران را در اختیار شرکت اصلی یعنی فیس بوک بگذارد، آن را جریمه خواهد کرد. این سازمان به واتس اپ یک ماه فرصت داد تا در راستای همخوانی با قوانین فرانسه حرکت کند تا رضایت کاربران را جلب نماید. سازمان حفاظت از اطلاعات کشور فرانسه اعلام کرد، در صورت که واتس اپ خود را با قوانین این کشور هماهنگ نکند، در فرانسه تحریم خواهد شد.

از سال 2019 فقط اپلیکیشن های 64 بیتی در فروشگاه آنلاین گوگل پلی ارائه خواهد شد. پس از آنکه در سپتامبر سال جاری میلادی اپل پشتیبانی خود را از تمام اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی در iOS 11 متوقف کرد، اکنون گوگل نیز از اقدامی مشابه با هدف ارتقای امنیت و پرفرمنس محصولات نرم افزاری در اندروید خبر داده است. گوگل اعلام کرد که از ماه اوت سال ۲۰۱۹ میلادی فقط اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی را در گوگل پلی ارائه خواهد کرد. توسعه دهندگان اندروید در وبلاگ خود در مورد این تصمیم گیری نوشته‌اند، کدهای ۶۴ بیتی برای اپلیکیشن‌هایی که از library بومی استفاده می‌کنند عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت. به علاوه این موضوع در ارتقای امنیت اپلیکیشن‌ها نیز اثر مثبتی خواهد داشت. در گام بعدی گوگل قصد دارد اندروید را در جهتی ارتقا دهد که به صورت انحصاری فقط از اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی پشتیبانی کند. با توجه به این موضوع، اگر توسعه دهنده یک اپ ۳۲ بیتی هستید، بهتر است از الان به فکر تهیه یک نسخه ۶۴ بیتی از اپلیکیشن خود باشید.

اریک اشمیت از مدیریت اجرایی آلفابت استعفا داد. اریک اشمیت که یکی از مدیران سرشناس آلفابت است، دو سال پس از راه اندازی این هلدینگ، از سمت خود به عنوان مدیر اجرایی کناره‌گیری کرد. اشمیت پیش از آنکه به عنوان مدیر اجرایی در آلفابت فعالیت کند، یکی از چهره‌های کلیدی گوگل به حساب می‌آمد. وی در ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی سمت فعلی خود را ترک می‌کند و پس از آن به عنوان مشاور فنی با آلفابت همکاری خواهد کرد؛ به علاوه اشمیت همچنان یکی از اعضای هیئت مدیره آلفابت خواهد بود. اشمیت یکی از مدیران ارشد کمپانی گوگل و یکی از شناخته شده‌ترین مدیران دنیای فناوری است که بعد از تاسیس آلفابت به سمت مدیریت اجرایی این هلدینگ منصوب شد، لازم به ذکر است که وی در گوگل نیز سمتی مشابه را در دست داشت. اشمیت پس از کناره‌گیری از سمت فعلی خود به عنوان مشاور فنی در بخش تحقیقات همراه آلفابت خواهد بود.

 

    نظرات