ساخت سیستم تشخیص سرطان ریه توسط شرکت مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

شرکت رایان تصویر کاوش ورنا به مدیرعاملی دکتر مرتضی ولیزاده فعال در زمینه هوشمند سازی تجهیزات پزشکی، برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن و بازی های موبایل توانسته است سیستم تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه را ثبت و به مرحله تولید برساند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، مدیرعامل شرکت رایان تصویر کاوش ورنا با بیان اینکه سیستم تشخیص سرطان ریه  و سینه در مراحل اولیه از جمله  فعالیت های گروه پردازش تصویر این شرکت می باشد، اظهار کرد: سیستم تشخیص سرطان ریه در مراحل  اولیه در مرحله بازار یابی و فروش بوده ولی سیستم تشخیص سرطان سینه در مرحله اجرا است.

دکتر مرتضی ولیزاده درباره سیستم تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه، تشریح کرد: در سال های اخیر سرطان ریه به عنوان یکی از رایج ترین انواع سرطان در همه نقاط جهان گزارش شده است و افرادی که بیماری آنها در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود، احتمال درمان موفق آنها بسیار کم است در حالی که با تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه، احتمال درمان موفق به میزان قابل توجه افزایش و هزینه های درمان کاهش پیدا می کند. ب

وی ادامه داد: دستیابی به روش هایی که بتوانند سرطان ریه را در مراحل اولیه و با دقت بالا تشخیص دهند، ضروری و لازم است و تاکنون محققان زیادی از پردازش تصاویر CT-scan برای تشخیص خودکار غده های سرطانی استفاده کرده اند و نتایج امیدوار کننده ای را گزارش کرده اند.

مدیرعامل شرکت رایان تصویر کاوش ورنا با اشاره به کارایی سیستم های پردازش تصویر و هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام سرطان که موجب استفاده از این تکنولوژی ها در طرح پیشنهادی می شود، گفت: یکی از دلایل کارایی بالای سیستم های هوش مصنوعی را می توان پردازش همزمان تعداد زیادی ویژگی دانست که انسان قادر به تحلیل همزمان این تعداد ویژگی نیست.

دکتر ولیزاده  درباره سیستم تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه نیز توضیح داد: سرطان سینه یک بیماری رایج در کشورهای مختلف جهان محسوب می شود و طبق آمارهای منتشر شده، سرطان سینه بعد از سرطان ریه رایج ترین سرطان  و پنجمین عامل مرگ های ناشی از سرطان محسوب میشود و یکی از دلایل عدم درمان موفق این نوع بیماری، تشخیص دیرهنگام آن می باشد.

وی افزود: در ایران، این نوع سرطان شایع ترین سرطان در بین زنان بوده و سالانه حدود هفت هزار زن ایرانی به این سرطان مبتلا می شوند که تشخیص زودهنگام سرطان سینه موجب تسهیل فرایند درمان و افزایش احتمال درمان موفق می‌شود.

به گفته مدیرعامل این شرکت درحال حاضر ماموگرافی رایج ترین روش تصویربرداری از سینه است و این روش به تنهایی نرخ مرگ ومیر ناشی از سرطان را به اندازه ی ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داده است اما تفسیر تصاویر ماموگرافی به تجربه فردی وابسته است و همچنین احتمال عدم تشخیص تومورهای سرطانی در اثر خستگی و خطای بصری رادیولوژیست وجود دارد.

دکتر ولیزاده با بیان اینکه تفسیر تصاویر ماموگرافی کار آسانی نیست،  اظهار کرد: در این صورت نیاز به ابزاری است  که در تشخیص و طبقه بندی تومور سینه به رادیولوژیست کمک کند که در این طراحی سیستم تشخیص سرطان سینه یک سیستم کامپیوتری برای کمک به رادیولوژیست طراحی و پیاده سازی می شود.

وی درباره سامانه تسویه حساب دانشجویی نیز توضیح داد: این سامانه جهت کاهش مراجعات دانشجویان به دانشگاه بعد از فراغت از تحصیل طراحی شده است و با استفاده از این نرم افزار دانشجویان می توانند تمام کارهای مربوط به تسویه حساب و اخذ مدرک موقت و دانشنامه را به صورت غیر حضوری انجام دهند که این محصول از مهر ماه در دانشگاه ارومیه راه اندازی خواهد شد .

دکتر ولیزاده سیستم کامپیوتری آنالیز اسپرم را نیز تشریح کرده  و گفت: سیستم تحلیل حرکت و سرعت اسپرم ها برای درمان ناباروری و افزایش نرخ باروری در تلقیح مصنوعی ضروری است که این سیستم ها به طور آماده وارد می شوند و منظور خودکفایی کشور در این محصول شرکت رایان تصویر کاوش ورنا اقدام به طراحی و پیاده ساز ی این محصول کرده است که در مراکز درمان ناباروری و مراکز دامپزشکی کاربرد دارد.

وی درباره فعالیت های  گروه نرم افزار این شرکت نیز توضیح داد: ساخت بازی "قارپیز"برای گوشی های هوشمند، سامانه تسویه حساب دانشجویی، CASA سیستم از جمله فعالیت های گروه نرم افزاری شرکت رایان تصویرکاوش ورنا می باشد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

منبع خبر

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی یک پارک علم و فناوری در شهر ارومیه می باشد

    نظرات