آمازون به شهروندان عربستان سعودی خدمات ارائه می کند

براساس گزارشی که چند روز قبل رویترز منتشر کرد، کمپانی آمازون قصد دارد خدمات خود را در عربستان سعودی نیز ارائه دهد و در همین راستا مدیران این شرکت در حال مذاکره با مقامات عربستانی هستند.

به گزارش اکوسیستم، در مرحله اول آمازون تصمیم دارد، فقط سرویس‌های تحت وب خود را در اختیار شهروندان عربستان قرار دهد. مذاکره مدیران این کمپانی با مقامات عربستانی در مرحله اولیه است و بعید به نظر می‌رسد که آمازون حداقل تا دو سال آینده برای حضور مستقیم در عربستان برنامه‌ای داشته باشد.

البته پس از تغییر و تحولات اخیر عربستان، اپل نیز برای حضور در این کشور خیز برداشت، اما تحلیلگران گفته‌اند که پیش از سال ۲۰۱۹ میلادی این غول فناوری فروشگاه اختصاصی خود را در این کشور راه اندازی نمی‌کند.

این اقدام را می‌توان گامی در جهت سیاست اقتصادی نوین محمد بن سلمان پادشاه آل سعود در نظر گرفت که بعد از افت قیمت نفت در دو سال اخیر آغاز شد.

اقتصاد عربستان کاملا متکی به صادرات نفت و درآمد حاصل از آن است، در همین راستا مقامات عربستانی برای آنکه از اقتصادی متکی به نفت خود را خلاص کنند، یکی دو سال است که قوانین مربوط به سرمایه گذاری خارجی در خاک خود را تغییر داده‌اند تا این کار سهولت بیشتری پیدا کند. همین موضوع نیز باعث شد آمازون شرکت SOUO که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت داشت را خریداری کند. در حقیقت این کمپانی آمریکایی با این خرید، قصد داشت جای پای خود را در عربستان محکم کند، هرچند که شرکت SOUO عملکردی کاملا مستقل و خود مختار دارد، اما راه را برای حضور پررنگ‌تر آمازون باز کرد.

حضور آمازون در عربستان را می‌توان یکی از پیامدهای بلند پروازی‌های اخیر ریاض برای رشد در عرصه تکنولوژی تعبیر کرد؛ بلند پروازی‌هایی که نخستین بار با سرمایه گذاری این کشور روی ویژن فاند (بازوی سرمایه گذار سافت بانک روی استارتاپ‌های با ارزش بیشتر از یک میلیارد دلار) آغاز شد.

    نظرات