گزارش نمایشگاه ایران ریتیل شو ۲۰۲۱

گزارش نمایشگاه ایران ریتیل شو ۲۰۲۱

گزارش نمایشگاه ایران ریتیل شو ۲۰۲۱

پاییز امسال، محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، میزبان برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی وصنایع وابسته ( ایران ریتیل‌شو ۲۰۲۱) بود.

مراسم افتتاحیه این دوره از نمایشگاه «ایران ریتیل‌شو» صبح روز جمعه،۹ مهرماه ،در مقابل سالن ۸و۹ با حضور جمعی از مسئولان وزارت صمت و مهمانان ویژه برگزار شد.

این نمایشگاه که طی ۴ روز برگزار شد و از ۹ تا ۱۲ مهرماه در ۳ سالن ۷ و ۸ و ۹ میزبان فعالان صنعت خرده‌فروشی بود، با اجرای ۳ پنل تخصصی به صورت روزانه فضایی را برای انتقال دانش و تجربیات فعالان و صاحب‌نظران صنعت خرده‌فروشی کشور مهیا کرد.

پنل چالش‌ها و موانع بهره‌برداری و مدیریت صنعت مراکز خرید

نخستین پنل تخصصی این نمایشگاه با عنوان چالش‌ها و موانع بهره‌برداری و مدیریت صنعت مراکز خرید، با حضور پانته آ دیرمکانی، مدیر لیزینگ و بهره‌برداری مراکز خرید هایپراستار پژمان طیار، مدیرعامل شرکت راهکارهای خرده‌فروشی اشل امیر ریاضی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راتا مدیریت ایرانیان و شهریار صفاپور، مدیرپروژه فدک مال اصفهان با اجرای محمد شاهدی، مدیر گسترش کسب‌وکار و فضاهای تجاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه برگزار شد.

پانته آ دیرمکانی، مدیر لیزینگ و بهره‌برداری مراکز خرید هایپراستار با بیان اینکه ما برای جلب رضایت مشتریان کانسپت و ایده‌ای را تحت عنوان shopping mall gallery) ) طراحی کرده‌ایم، گفت: تمرکز اصلی هایپراستار روی هایپرمارکت‌هاست.

او با بیان اینکه شعبه باکری موفق‌ترین شعبه فروشگاه هایپراستار است ،دررابطه با اهمیت موضوع آموزش پرسنل بیان داشت: لازم است تا به موضوع آموزش پرسنل برای مدیریت بحران توجه ویژه‌ای داشته باشیم چرا که طی چند سال اخیر دائما با بحران‌های مختلفی مواجه شده‌ایم.

مدیر لیزینگ و بهره‌برداری مراکز خرید هایپراستار با اذعان به این مطلب که ارزشمندترین موضوع مدنظر تیم لیزینگ مستاجران وفادار است، اعلام کرد: ترجیح ما این است که با برندهایی همکاری داشته باشیم که با ما همگام هستند.

از دیدگاه او، زمان زیادی برای جا افتادن فرهنگ خرید آنلاین در ایران لازم است چراکه مشتریان همچنان خرید فیزیکی را ترجیح می‌دهند.

مطابق اظهارات پانته آ دیرمکانی؛ لیزینگ در حال حاضر  یک علم و تخصص بوده که نیازمند آموزش است. تمایل هر تیم لیزینگ نیز این است که فضاهای محدود را به نیازهای نامحدود مشتری اختصاص دهد. این موضوع نجات‌دهنده مراکز خرید بوده و رضایت مشتری را در پی خواهد داشت.

لیزینگ در حال حاضر یک علم و تخصص بوده که نیازمند آموزش است


پژمان طیار، مدیرعامل شرکت راهکارهای خرده‌فروشی اشل، در این پنل با اشاره به اینکه شاخصه‌ای که امروز مراکز خرید را به حوزه‌های کسب‌وکار پررونق سابق تبدیل می‌کند، مهارت پرسنل است، از در اختیار نداشتن نیروی ماهر و دانش‌آموخته در سازمان‌های بزرگ صحبت کرد.

از دیدگاه او، رونق مراکز خرید، رونق خرده‌فروشی آن منطقه و کشور است.

پژمان طیار در ادامه گفت: ما در رستوران‌ها، هتل‌ها و کافه‌ها هیچ‌گونه آموزشی نداریم و آداب رفتار با مشتری به هیچ وجه رعایت نمی‌شود که این موضوع در بخش پارکینگ مراکز خرید نیز مشاهده می‌شود.

مدیرعامل شرکت راهکارهای خرده‌فروشی اشل، ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های شرکت آمازون و سبقه طولانی‌مدت آن در بحث فروش اینترنتی و همینطور عملکرد شرکت‌هایی نظیر وست فیلد در ساخت شاپینگ مال، اعلام کرد: انواع فضاهای تفریحی ، فضاهای f ;b و... که در مراکز خرید تعبیه شده‌اند، همچنان برای مردم لذت‌بخش هستند.

او در پایان با اشاره به اینکه ارکان جهت‌ساز همچنان به مراکز خرید رونق می‌بخشند، از بی‌اعتمادی مردم نسبت به خرید آنلاین به دلیل کسب تجربه‌های بد صحبت کرد.

رونق مراکز خرید، رونق خرده‌فروشی آن منطقه و کشور است.


امیر ریاضی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راتا مدیریت ایرانیان در ابتدا از عدم ساخت ۲ پروژه در ایام کرونا و پس از ارائه مشاوره و امکان‌سنجی آن‌ها توسط تیم بهره‌برداری راتا سخن گفت و اعلام کرد: در سال ۹۹ نقشه یکی از پروژه‌ها را برای داشتن یک چیدمان صحیح به مبلغ ۶۷ میلیارد تومان ریوایز(اصلاح) کردیم؛ چراکه نیاز برندها باید در نقشه‌های ساخت رعایت شود.

او ضمن تاکید بر حضور تیم بهره‌بردار از زمان آغاز به ساخت یک مرکز تجاری بیان داشت: ما در صنعت مراکز خرید شاهد سه دوره تولد، بلوغ و افول هستیم و موضوع اجاره بها در طی مراحل یک تا دو نقش کمتری را ایفا می‌کند.

امیرریاضی در ادامه از برگزاری یک اتاق فکر منفی برای مالکان مراکز تجاری و دعوت از صاحبان مراکز خرید شکست خورده جهت بهره‌مندی و به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها صحبت کرد.

از دیدگاه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راتا مدیریت ایرانیان، خرید اینترنتی در آینده ایران و جهان از جایگاه خوبی برخوردار خواهد بود. ضمن اینکه با بهبود شرایط کرونایی، مراکز خرید هم جایگاه و فروش خوبی را تجربه خواهند کرد. علاوه برآن فروش اینترنتی در توسعه مراکز خربد کمک‌کننده است و این دو،مکمل یکدیگر خواهند بود.

تیم بهره‌بردار باید از زمان آغاز به ساخت یک مرکز تجاری در پروژه حضور داشته باشد


شهریار صفاپور، مدیرپروژه فدک مال اصفهان در نخستین پنل تخصصی برگزار شده در سومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی وصنایع وابسته گفت: ما به مردم اصفهان قول داده‌ایم که در ۴ نقطه اصلی شهر ۴ پروژه بزرگ را داشته باشیم که تا به حال ۳ تعداد از آنها راه‌اندازی شده است.

او بیان اینکه اصفهان دارای پتانسیل بالایی است، اعلام کرد: این شهر با افزایش تعداد مراکز خرید، باز هم اشباع نخواهد شد.

مدیر پروژه فدک مال اصفهان از تلاش برای افتتاح پروژه‌های سیتی سنتر و فدک مال در ۴ تا ۵ فاز جداگانه صحبت کرد و افزود: ما سعی کرده‌ایم همیشه برای مردم اصفهان جذابیت‌هایی را فراهم کرده باشیم.

بنابر اظهارات او، در حال حاضر از حدود ۲۵ هزارمتر فضای تجاری فدک مال، حدود ۱۷ هزارمتر آن به صورت اجاره و حدود ۳ درصد نیز به صورت سرقفلی واگذار شده است.

به عقیده شهریار صفاپور، پروسه خروج کالا از فروشگاه‌ها باید تسهیل شود که این موضوع در بخش فودهال مجموعه ما انجام گرفته است.

شهر اصفهان حتی با افزایش تعداد مراکز خرید باز هم اشباع نخواهد شد.


پنل ارکان توسعه پایدار صنعت ریتیل ایران

سالن ۸ و۹ نمایشگاه بین‌المللی تهران در روز نخست سومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی وصنایع وابسته، میزبان حضور افرادی بود که برای شرکت در دومین پنل تخصصی تحت عنوان ارکان توسعه پایدار صنعت ریتیل ایران با حضور علی اژدرکش، مدیرعامل گروه دنیلی علیرضا جلیلی، مدیر ارشد توسعه استراتژیک ریتیل علی اسلامی، مدیر مرکز خرید باملند و مهندس شاهرخ کشاورز، مدیر مسئول و صاحب امتیاز ماهنامه تجارت طلایی و نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران بود که با یکدیگر به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

علی اژدرکش، مدیرعامل گروه دنیلی در این پنل گفت: در صورتی که بتوانیم در ابعاد مختلف کارهای‌مان، رقابت‌پذیر باشیم، شاهد پیشرفت و توسعه پایدار نیز خواهیم بود. ضمن اینکه متاسفانه بازار و اقتصاد ایران هنوز از جایگاه مناسبی از رقابت قرار نگرفته است.

او با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توسعه پایدار باید به بازارهای بین‌المللی ورود پیدا کنیم، به رقابت‌پذیری بر ارکان مختلف دانش، رسانه و زیرساخت بخش‌های تجاری تاکید کرد و افزود: این ارکان نقش بسزایی را در بیزینس ما ایفا می‌کند و لازم است تا بلوغ آن‌ها همراه با یکدیگر رخ دهد و تعامل آن‌ها با یکدیگر به گونه‌ای باشد که برندهای ایرانی را برای حضور در بازارهای بین‌المللی آماده کند.

مدیرعامل گروه دنیلی از ضرورت به دست آوردن بازارهای بین‌المللی سخن گفت و ادامه داد: انتظار ما از مشاوران این است که پیش از ارائه مشاوره، ارزش را بسنجند. ما در فاز تطابق بسیار ضعیف هستیم و در نتیجه نمی‌توانیم برای توسعه پایدار عملکرد خوبی را داشته باشیم.

او بر نیاز به مشاوره تخصصی مدیا و رسانه تاکید کرد و افزود: انتظار من این است؛ حالا که دانشگاه در این مرحله از بلوغ صنعت به فضای ریتیل وارد شده است، آینده خوبی را شکل دهد و علاوه بر دانش، مهارت را نیز آموزش دهد.

برای رسیدن به توسعه پایدار، باید به بازارهای بین‌المللی ورود پیدا کنیم


از نظر علیرضا جلیلی، مدیر ارشد توسعه استراتژیک ریتیل صنعت؛ ریتیل دارای ارکان مختلفی از قبیل زیرساخت، رسانه و دانش است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته رعایت می‌شود، اما کمی در ایران مغفول مانده است.

مدیر ارشد توسعه استراتژیک ریتیل صنعت ادامه داد: بخش رسانه در کشورهای توسعه یافته بسیار فعال است و عمر مفید آن در ایران به ۱۰ سال می‌رسد. بخش دانش نیز که دائما درحال به روزرسانی است، حدود ۲ سال است که وارد صنعت خرده‌فروشی ایران شده است. ضمن اینکه ۲۰ سال هم از حضور بخش زیرساخت در ریتیل مدرن می‌گذرد.

مدیر ارشد توسعه استراتژیک ریتیل صنعت چشم‌انداز خوبی را برای صنعت خرده‌فروشی کشور پیش‌بینی کرد و در ادامه افزود: برندها نحوه برقراری ارتباط با ارکان توسعه پایدار را فراگرفته‌اند.

علیرضا جلیلی اشتراک‌گذاری دانش اشتباه را یک جنایت عنوان کرد.

اشتراک‌گذاری دانش اشتباه، یک جنایت است.


علی اسلامی، مدیر مرکز خرید باملند در ابتدای سخنان خود در دومین پنل سومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی وصنایع وابسته گفت: زیرساخت تنها یک مجموعه تجاری نیست و ما باید بدانیم که در حوزه کاری خودمان جایگاه ثابتی نداریم و اگر یک مرکز تجاری فعال به عنوان یک لوکیشن و زیرساخت در صنعت ریتیل است، لزوما جایگاه ثابتی نخواهد داشت. چرا که با تغییر یک قانون و شرایطی که برای واردات و صادرات تغییر می‌کند، ممکن است تا جایگاه یک مرکز تجاری متفاوت بوده و در پی آن، جایگاه مذاکره هم تغییر کند.

او ضمن تاکید بر برقراری و ضرورت ایجاد تعامل اعلام کرد: ما برای توسعه و عمل به آموزش هم نیاز بسیاری داریم.

مدیر مرکز خرید باملند از نیاز به حمایت بخش رسانه و دانش صحبت کرد وافزود: نکته حائز اهمیت این است که ما علاوه بر شناختن خودمان به رشد برندها نیز احترام بگذاریم.

با تغییر یک قانون و شرایط واردات و صادرات، ممکن است جایگاه یک مرکز تجاری نیز متفاوت شود


مهندس شاهرخ کشاورز، مدیر مسئول و صاحب امتیاز ماهنامه تجارت طلایی و نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران در این پنل گفت: حقیقت این است؛ زمانی که رسانه ما برای فعالیت در این صنعت آغاز به کار کرد، کسی به لزوم حضور چنین رسانه‌ای اعتقاد نداشت.

او ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های بزرگی همچون «مپیک» و حضور پررنگ رسانه‌ها، خصوصا فوربس در انعکاس اخبار حاصل از آن، ادامه داد: من از ابتدای فعالیتم به صورت موازی بازارهای بین‌المللی را نیز رصد می‌کردم و به نقش پررنگ رسانه به عنوان یک رکن اساسی واقف بودم. این درحالی است که صنعت ریتیل ایران هنوز با بخش رسانه بیگانه است.

مدیر مسئول و صاحب امتیاز ماهنامه تجارت طلایی از برقراری یک اتحاد صحیح بین ارکان مختلف صنعت ابراز خرسندی کرد و گفت: موضوع آموزش بسیار حائز اهمیت است و ما به واسطه تعامل فضای رسانه و فضای آموزش با قشر بیشتری از ارزش‌آفرینان صنعت ریتیل ارتباط داشته‌ایم.

نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران از عدم حضور و فقدان ریتیل‌های ایرانی در رویدادهای بزرگ بین‌المللی همچون «مپیک» و «ریتیل سامیت» اشاره کرد و اظهار داشت: ما باید به مارکت‌های بین‌المللی بیندیشیم و از ظرفیت امکاناتی که به آنها دسترسی داریم، به خوبی استفاده کنیم.

مجری برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی وصنایع وابسته در خاتمه صحبت‌های خود با تاکید براینکه رسانه همیشه انعکاس دهنده رویدادهاست، از برندها و مراکز خرید درخواست کرد تا تعاملات بیشتری را در حوزه انعکاس اخبار داشته باشند.

صنعت ریتیل ایران هنوز با بخش رسانه بیگانه است.


پنل تحول دیجیتال

نخستین روز از نمایشگاه سومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته با یک پنل جذاب دیگر با عنوان «تحول دیجیتال» با حضور فرید فولادی، مدیرعامل شرکت همکاران سیستم رضا سمیع‌زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر و عضو هیات مدیره تیپاکس و محمدرضا عمرانی، موسس فروشگاه‌های اینترنتی الیت آنلاین و چیکادو به پایان رسید.

فرید فولادی، مدیرعامل شرکت همکاران سیستم پیش از آغاز این گفت‌وگو از عصر دیجیتال صحبت کرد و گفت: سازمان‌هایی که می‌خواهند در این عصر باقی بمانند، باید خودشان را با نیازها و الزامات عصر دیجیتال هماهنگ کنند.

از نظر او، اصلی‌ترین موضوع در عصر دیجیتال انسان‌ها و فرهنگ‌ است ضمن اینکه داده‌ها نیز اصلی‌ترین منابع عملکرد یک سازمان در ۲ سال آینده دنیاست.

مدیرعامل شرکت همکاران سیستم با بیان اینکه امروزه صنعت خرده‌فروشی یکی از پیشروترین صنایع دنیا در بحث تحول دیجیتال است و بیماری کووید ۱۹ آن را تسریع بخشیده، افزود: از آنجایی که رفتار و انتظارات افراد دائما در حال تغییر است، از نظر من صنعت خرده‌فروشی شدیدا به این تحول نیاز دارد.

طبق اظهارات او؛ ۷۷ درصد از خرده‌فروشی‌ها برای استفاده از هوش مصنوعی در سازمان خود طی سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی می‌کنند که ۸۷ درصد از این مقدار تصمیم به بهره‌گیری از ربات‌ها در انبارهای خود دارند.

فرید فولادی ضمن تاکید بر ضرورت تشخیص رفتار مشتری پیرامون موضوع رایانش ابری، گفت: رایانش ابری یکی از پایه‌های تحول دیجیتال در دنیای امروز است. علاوه برآن، هوش مصنوعی نیز تقریبا به طور کامل برمبنای رایانش ابری درحال ارائه شدن است.

امروزه صنعت خرده‌فروشی یکی از پیشروترین صنایع دنیا در بحث تحول دیجیتال است


رضا سمیع‌زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر وعضوهیات مدیره تیپاکس در آغاز سخنان خود نتایج یک مطالعه را اعلام کرد؛ به این ترتیب که براساس یک مطالعه ۱۴ ماهه روی ۴۶ هزار مشتری، ۷ درصد از این تعداد فقط خرید آنلاین انجام داده‌اند و ۲۰ درصد نیز تنها به صورت فیزیکی خریدهای خود را انجام داده‌اند. ۷۳ درصد نیز کانال‌های مختلفی را برای انجام خریدهای خود درنظر گرفته‌اند.

او با بیان اینکه رفتار مشتریان نسبت به خرده‌فروشان در مقایسه با گذشته تغییر کرده است، از مفهومی به نام «امنی چنل» درریتیل صحبت کرد و پیرامون تفاوت‌های آن با «مولتی چنل» توضیحاتی ارائه داد.

از دیدگاه مدیرعامل هلدینگ فاخر، هیچ تغییر دیجیتالی بدون ایجاد تغییر در بیزینس مدل اتفاق نمی‌افتد.

رضا سمیع‌زاده با اشاره به اینکه تحول دیجیتال به معنای تحول اکوسیستمی است، توضیحاتی را پیرامون مفهوم اکوسیسیتم ارائه کرد و گفت: در مفهوم اکوسیستمی، هرشخص سعی می‌کند تا فعالیت تخصصی خود را انجام دهد

عضوهیات مدیره تیپاکس در ادامه پیرامون مبحث بلاک چین نیز توضیحاتی ارائه و تاکید کرد: بدون اکوسیستم امکان ورود به فضای دیجیتال وجود ندارد.

بنابر اظهارات او، خرده‌فروشان ما کمی از مفهوم تحول دیجیتال فاصله دارند که لازم است ارتباط مستمری را با آن داشته باشند.

هیچ تغییر دیجیتالی بدون ایجاد تغییر در بیزینس مدل اتفاق نمی‌افتد


محمدرضا عمرانی، موسس فروشگاه‌های اینترنتی الیت آنلاین و چیکادو در آخرین پنل برگزار شده در روز نخست سومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته گفت: براساس تحقیقات انجام شده بیش از ۸۵ درصد از مردم حتی زمانی که در فروشگاه حضور فیزیکی دارند، کالای مورد نظرشان را از لحاظ گوناگون و از طریق گوشی‌های هوشمند در وبسایت‌های مختلف فروش جست‌وجو می‌کنند. این موضوع بیانگر آن است که ما با جمعیتی (۷۲ میلیون نفری) روبه‌رو هستیم که امکان استفاده از اینترنت و فضاهای آنلاین را دارند.

او در ادامه، پیرامون بحث تایید اجتماعی نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این بحث که در شبکه اینستاگرام حاکم است، موضوع حائز اهمیتی بوده و منجر به تعبیه اتاق پروهای هوشمند شده است.

موسس فروشگاه‌های اینترنتی الیت آنلاین و چیکادو با اشاره به اینکه بحث دیتا در دنیای امروز پیشروی بسیاری داشته است، گفت: نوشتن کامنت‌های مثبت و منفی در فروشگاه‌های آنلاین و دنیای e-commerce نقش بسزایی را در تجربه خرید ناظران ایفا می‌کند.

او در پایان بر ضرورت بهره‌مندی ازسرویس‌های خوب شرکت‌های بزرگ همچون همکاران سیستم تاکید کرد.

کامنت‌های مثبت و منفی در فروشگاه‌های آنلاین و دنیای e-commerce نقش بسزایی را در تجربه خرید ناظران ایفا می‌کند.


پنل مقایسه مدل‌های مختلف کسب‌وکار آنلاین

اما دومین روز از نمایشگاه «ایران ریتیل شو» با یک پنل تخصصی با موضوع مقایسه مدل‌های مختلف کسب‌وکار آنلاین آغاز شد که حمیدرضا پاکروان، مدیرکل دیجی‌کالاجت اشکان دانش، مدیرکل تجارت الکترونیک و فروش سازمانی هایپراستار مرتضی گلدانساز، مدیرعامل اپلیکیشن داپ اپ و حمیدرضا شیرازی‌ها، مدیرعامل فروشگاه اینترنتی برنس با سیروان مهرنیا، مدیر گروه کالایی فروشگاه آنلاین آلین لند، به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

حمیدرضا پاکروان، مدیرکل دیجی‌کالاجت در این پنل گفت: در بخش FMCG دیجی‌کالا ۸۰ درصد از وزن فروش مربوط به ریتیل و ۲۰ درصد نیز به Market Place بازمی‌گردد. ضمن اینکه تعداد سلرهای دیجی‌کالا نیز نزدیک به عدد ۳۰۰ هزار است که دارای درآمدهای مختلفی نیز هستند.

او با بیان اینکه برای رعایت زمان‌بندی ارسال کالا در گذشته نیز پروسه تحویل کالا توسط خودمان انجام می شد، اظهار داشت: دیجی‌اکسپرس نیز با همین پیش نیاز تعریف شده و شروع به کار کرده است که البته سرویس‌دهی آن تنها مختص به دیجی‌کالا نیست و می‌تواند خدمات خود را به دیگر سازمان‌ها نیز ارائه دهد.

او ادامه داد: ما تمرکز بسیاری را بر وفاداری مشتری معطوف کرده ایم زیرا بسته به نیازی که مشاهده می‌کنیم، سرویس‌های مختلفی را هم ارائه خواهیم کرد؛ خصوصا پیرامون موضوع زمان تحویل کالا به مشتری.

مدیرکل دیجی‌کالاجت، ضمن ارائه توضیحاتی دررابطه با دیجی‌پلاس بیان داشت: دیجی‌کالاجت مدت ۳ ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده که البته در فاز آزمایشی به سر می‌برد و قرار براین است تا اپلیکیشن آن به زودی وارد گوگل و کافه بازار شود.

حمیدرضا پاکروان با اشاره به اینکه محدودیت‌های جغرافیایی برکیفیت و سرعت تحویل کالا در دیجی‌کالا تاثیر بسزایی دارد و این موضوع در دیجی‌کالاجت مطرح نیست، گفت:دیجی‌کالاجت هم‌اکنون در شهرهای مختلفی از کشور از جمله شیراز، مشهد و اصفهان فعال بوده و به‌زودی در شهر اهواز نیز فعال خواهد شد.

مدیرکل دیجی‌کالاجت در پایان تصریح کرد: تمایل ما این است که حضور رقبا، عاملی برای سرویس‌دهی بهتر به مشتری ازجهات مختلف شود.

تمایل ما این است که حضور رقبا، عاملی برای سرویس‌دهی بهتر به مشتری ازجهات مختلف شود


مرتضی گلدانساز، مدیرعامل اپلیکیشن داپ اپ از این پلتفرم به عنوان نخستین پلتفرم پاداش نقدی خرید نام برد و گفت: ادبیات و ماموریت سازمانی این اپلیکیشن به گونه‌ای است که مشتری با انجام خریدهای روزمره بین ۴ تا ۵۴ درصد از مبلغ خرید را صبح روز بعد در حساب خود خواهد داشت.

او ادامه داد: اپلیکیشن داپ اپ از تیرماه ۹۹ اولین نسخه خود را رونمایی کرد و طی یک سال و سه ماه توانست با مجموعه‌های مختلف بزرگ و کوچک انعقاد قرارداد داشته باشد. ما هم‌اکنون ۱۰ هزار قرارداد را با کسب‌وکارهای مختلف منعقد کرده‌ایم که از همه لحاظ دارای تنوع است.

طبق اظهارات مدیرعامل اپلیکیشن داپ اپ، کش‌بک از فردای خرید به حساب مشتری بازمی‌گردد و مشتری این امکان را دارد تا به صورت نقدی نیز آن را از حساب خود برداشت کند. همچنین اپلیکیشن داپ اپ، به جز تهران در ۱۱ استان دیگر کشور هم ورود کرده و دارای نمایندگی انحصاری است.

مرتضی گلدانساز افزود: تمایل مردم همچنان براین است که به شکل حضوری خرید خود را انجام دهند و ما نیز راه‌حل‌های مختلفی را برای پیوستن مشتری به «داپ اپ» حتی بدون دانلود کردن اپلیکیشن درنظر گرفته‌ایم.

او در ادامه توضیحاتی را پیرامون عملکرد کیف پول نقدی و خدمات اضافه شده به آن ارائه کرد و بیان داشت: کیف پول نقدی به دو بخش نقدی و اعتباری تقسیم شده است که عملکرد متفاوتی دارند.

مدیرعامل اپلیکیشن داپ اپ در پایان از رونمایی نسخه جدید این اپلیکیشن خبر داد و از جذابیت‌های گوناگون آن، خصوصا برای صاحبان کسب‌وکار، صحبت کرد.

مشتری با انجام خریدهای روزمره بین ۴ تا ۵۴ درصد از مبلغ خرید را صبح روز بعد در حساب خود خواهد داشت


اشکان دانش، مدیرکل تجارت الکترونیک و فروش سازمانی هایپراستار در ابتدای سخنان خود توضیحاتی را پیرامون تقسیم‌بندی فروشگاه‌های هایپراستار براساس متراژ ارائه کرد و دررابطه با مینی‌مارکت‌ها به عنوان ایده جدیدی از هایپراستار گفت: ما فروشگاه‌هایی با متراژ ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری را به عنوان مینی‌مارکت درنظر می‌گیریم و درآن‌ها بیشترین تنوع با قیمت پایین را در کالاها ارائه می‌کنیم.

او با بیان اینکه مدل چیدمان کالا در هایپرمارکت، سوپر‌مارکت و مینی‌مارکت هایپراستار با یکدیگر متفاوت است ،از توجه به راحتی مشتری به عنوان اصل مهم نام برد و توضیحات مفصلی را دررابطه با نوع چیدمان انواع کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارائه کرد.

مدیرکل تجارت الکترونیک و فروش سازمانی هایپراستار همچنین گفت: در اسنپ‌مارکت اولین توجه ما روی محصولات FMCG و Fresh Market است. ضمن اینکه محصولات در طبقات‌ دسته‌بندی شده و پروسه تحویل کالا به مشتری را تسهیل کرده است.

از دیدگاه اشکان دانش؛ محصولات غذایی تازه به دلیل نوع تنوع تولید، پیچیدگی بیشتری داشته و کنترل شده هستند و نکته حائز اهمیت این است که ما به عنوان نماینده مشتری چطور می‌توانیم مواد غذایی را به بالاترین کیفیت طی یک خرید آنلاین به مشتری تحویل دهیم.

طبق اظهارات او، مشتریان به پلتفرم‌های مختلفی دسترسی داشته و طبیعتا بهترین انتخاب را خواهند داشت. علاوه بر آن گستردگی این بازار به حدی است که نگرانی از باب گرفتن مشتری از یکدیگر وجود ندارد.

مدیرکل تجارت الکترونیک و فروش سازمانی هایپراستار حضور پلتفرم‌های مختلف برای خرید آنلاین را اتفاق خوبی عنوان کرد و گفت: قسمت زیادی از سفارشات دریافتی ما به دلیل نقش‌آفرینی دیجی‌کالا و تجربه خریدی است که توسط آن به مشتری تفهیم شده است.

در اسنپ‌مارکت، اولین توجه ما روی محصولات FMCG و Fresh Market است


حمیدرضا شیرازی‌ها، مدیرعامل فروشگاه اینترنتی برنس درنخستین پنل برگزار شده از روز دوم نمایشگاه «ایران ریتیل شو ۲۰۲۱» گفت: ما از سال ۹۵ وارد عرصه پوشاک شدیم و فعالیت خود را از مولتی برند آغاز کردیم، اما سال ۹۷ به این نتیجه رسیدیم که با تمرکز روی برند خودمان از طریق کانال‌های مختلف به فروش دسترسی پیدا کنیم. هم‌اکنون از طریق وبسایت‌های مختلف ازجمله مدیسه، تگموند، دیجی‌استای، دیجی‌کالا و برنس‌مد این پروسه انجام می‌گیرد.

مدیرعامل فروشگاه اینترنتی برنس اظهار داشت: مخاطب ما یک گروه خاص است لذا پوشاک زنانه را در بازه سنی ۲۸ تا ۴۲ سال تحت پوشش قرار داده‌ایم. هم‌اکنون که توانسته‌ایم اعتماد مشتری را از جهات مختلف جلب کنیم، برای فعالیت بیشتر روی برنس مد به نتیجه رسیده‌ایم.

حمیدرضا شیرازی‌ها در این پنل بااشاره به اینکه مدیران مجموعه ما به نتیجه رسیده‌اند که روی مزیت نسبی خودشان که همان تیپ رسمی زنانه است، تمرکز کنند و به صورت تخصصی در آن فعالیت کنند، گفت: ما در بخش پلتفرم از مزیت نسبی برندهای مختلف بهره‌مند خواهیم شد.

او با بیان اینکه ما در برند خودمان نیز به موضوع چیدمان توجه داریم، توضیحاتی را دررابطه با چیدمان بیان کرد و افزود: صنعت ریتیل هنوز در حوزه پوشاک به روز نشده است و این ضعفی است که تمام این صنعت را با خود درگیر کرده است.

صنعت ریتیل هنوز در حوزه پوشاک به روز نشده است


پنل نقش تحصیلات تخصصی در بهره‌وری صنعت ریتیل

در ادامه سومین روز نمایشگاه، «ایران ریتیل شو ۲۰۲۱» میزبان رامین جوانرود، رییس هیات مدیره برند بادی اسپینر شهریار شاه امیری، مدیرارشد بازاریابی هایپراستار آرشیناز عطارها، مدیربخش B۲B برند درسا و علی ابراهیمی، مدیرعامل برند لیندو شد تا در دومین پنل آن روز با عنوان نقش تحصیلات تخصصی در بهره‌وری صنعت ریتیل حضور یابند.

رامین جوانرود، رییس هیات مدیره برند بادی اسپینر گفت: امروز درحال گذر از بخش فروشگاه‌داری سنتی یا ریتیل سنتی هستیم که سبقه طولانی در بازارهای ایران دارد.

او ادامه داد: علی‌رغم قدمتی که بازار ایران دارد، همواره این سوال برای من وجود داشت که چرا امکان صادرات ما به بازارهای دیگر وجود ندارد و اگر هم انجام شده میزان آن رضایت‌بخش نیست. این درحالیست که برخی کشورها با پتانسیل و جمعیت کمتر در مقایسه با ایران عملکرد خوبی را در صنعت ریتیل دارند و در بازارهای منطقه ایفای نقش می‌کنند.

طبق اظهارات رییس هیات مدیره برند بادی اسپینر؛ اگر می‌توانستیم بیزینس‌های خود را به صورت هدفمند و با آمیزه‌ای از تخصص رشد دهیم، امکان پیشرفت مناسب در این حوزه فراهم بود.

رامین جوانرود با بیان اینکه طی چند سال گذشته بازارها و برندهای مختلفی را از لحاظ گوناگونی تجربه کرده است، افزود: حضور در دوره‌های MBA RETAIL سبب شد تا با نیازهای این حوزه آشنا شوم. چراکه ما به عنوان owner بدون در اختیار داشتن دانش کافی، امکان رقم زدن اتفاقات در خور شان را نخواهیم داشت.

ما به عنوان owner بدون در اختیار داشتن دانش کافی، امکان رقم زدن اتفاقات در خور شان را نخواهیم داشت


شهریار شاه امیری، مدیرارشد بازاریابی هایپراستار در این پنل از تجربه و مراحل ورود خود به شرکت هایپراستار سخن گفت و در رابطه با دوره‌های تخصصی برگزار شده در دانشگاه تهران گفت: تحصیلات تخصصی من در رشته های MBA و DBA در پیشرفت شغلی و تغییر ابعاد شخصیتی‌ام، نقش مهمی داشته است.

او ضمن اشاره به اینکه لازم است تا اشخاص با دانش و تخصص مرتبط به بازار کار وارد شوند، معتقد است: افرادی که قرار است به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند، احتمالا دارای دانش عمومی بوده و تجربه خاصی ندارند. از طرفی ما شاهد هستیم که افراد مختلف بدون دانش یا حتی با دانشی غیرمرتبط به بازار کار وارد می‌شوند.

بنابر اظهارات شهریار شاه امیری؛ سه فاکتور دانش، مهارت و توانایی به تحصیلات تخصصی هویت می‌بخشند .

مدیرارشد بازاریابی هایپراستار بیان کرد: تحصیلات تخصصی این امکان را برای ما فراهم می کند تا بهترین گزینه را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنیم. ضمن اینکه دانش تخصصی باعث ایجاد بهره‌وری در صنعت ریتیل می‌شود.

دانش، مهارت و توانایی به تحصیلات تخصصی هویت می‌بخشند


آرشیناز عطارها، مدیربخش B۲B برند درسا در این پنل گفت: تصور من در ابتدا این بود که کسب تجربه عاملی برای سوق دادن ما به سوی موفقیت و پیشرفت است، اما رفته‌رفته شرایط جوری دیگر رقم خورد.

او ادامه داد: اگر بتوانیم در کنار کسب تجربه، دانش تخصصی را هم ارتقا دهیم، می‌توانیم بهترین راه‌حل را در هنگام مواجهه با مشکل انتخاب کنیم.

از دیدگاه مدیربخش B۲B برند درسا؛ مهارت و توانایی هدف اصلی از ادامه تحصیل است، اما برای من ویژگی دیگری تحت عنوان برقراری ارتباط نیز حائز اهمیت بود چرا که هم‌اکنون در عصر ارتباطات هستیم.

آرشیناز عطارها در ادامه از نکات مثبت برقراری ارتباط در حوزه کاری خود صحبت کرد و افزود: درصورتی که جایگاه خود را بشناسیم و با شناخت استعدادها به رشته تخصصی خود وارد شویم، مطمئنا به موفقیتی که متصور هستیم، خواهیم رسید.

اگر بتوانیم در کنار کسب تجربه، دانش تخصصی را هم ارتقا دهیم، می‌توانیم بهترین راه‌حل را در هنگام مواجهه با مشکل انتخاب کنیم

علی ابراهیمی، مدیرعامل برند لیندو در سومین روز نمایشگاه ایران ریتیل شو ۲۰۲۱ با اشاره به چالش‌های بسیار طی چند سال اخیر، گفت: من به واسطه پیگیری یک تجارت خانوادگی، فرصت‌های استثنایی گوناگونی را در کشور امارات به‌دست آوردم که در پی آن تجارت B۲B را نیز در ایران تجربه کردم تا با انجام صادرات از مبدا ایران، به ۵۲ کشور دسترسی پیدا کنم.

او از ضرورت ایجاد یک دیوار محکم بین هدف، استراتژی، تاکتیک و تکنیک سخن گفت و افزود: این جذاب‌ترین بحثی بود که طی دوره‌های استراتژیک فرا گرفتم.

مدیرعامل برند لیندو با بیان اینکه صنعت فروشگاهی مظلوم واقع شده است، اظهار داشت: صنعت ریتیل و تولید هنوز به عنوان یک صنعت در کشور شناخته نشده است.

صنعت ریتیل و تولید هنوز به عنوان یک صنعت در کشور شناخته نشده است


پنل چالش‌ها وموانع توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

پنل چالش‌ها وموانع توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای پایان‌بخش دومین روز از نمایشگاه «ایران ریتیل شو» بود که فضایی برای بحث و گفت‌وگو میان هانس دیوید روکس، مدیر توسعه و سرمایه‌گذاری هایپراستار رسول محمدی، مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه محمدرضا مصباحی، معاونت اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی و نعیم ابراهیمیان معاون مارکتینگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش با مدیریت سیدجواد موسوی، مدیرعامل گروه توسعه بازار آوید شد.

هانس دیوید روکس، مدیر توسعه و سرمایه‌گذاری هایپراستار گفت: زمانی که قرار است تا بخش جدیدی با ماهیتی متفاوت در یک سازمان ایجاد شود، چابکی به تنهایی جوابگوی توسعه سالم نخواهد بود.

او با بیان اینکه مینی‌مارکت‌ها بیزینس مدل همیشگی هایپراستار نیست، گفت: این مدل حدود یک‌سال‌ونیم زمان لازم دارد تا جا بیفتد و پس از آن هم سرعت بیشتری برای رشد داشته باشد.

مدیر توسعه و سرمایه‌گذاری هایپراستار ضمن اشاره به حضور پررنگ این برند در اسنپ‌مارکت و راه‌اندازی ۴هایپرمارکت جدید، اظهار داشت: سالانه ۹۰۰ نفر به تعداد پرسنل ما اضافه می شود. ضمن اینکه تا چند هفته آینده حدود ۲۰ هزارمتر هم به فضای فروش ما افزوده می‌شود. با توجه به اینکه هایپراستار تنها وارد پروژه‌هایی می‌شود که به موفقیت آن‌ها ایمان دارد.

او از اجاره‌بها به عنوان یکی از موارد رقابت ناسالم در توسعه فروشگاه‌ها نام برد و گفت: این افزایش قیمت‌ها هیچ منطقی ندارد.

از دیدگاه او درحال حاضر حدود ۱۰۰ مرکز تجاری در کشور وجود دارد که دارای حداقل استانداردهاست و تعداد قابل توجهی از آن درحال ساخت هستند.

به عقیده هانس دیوید روکس، مدیر توسعه و سرمایه‌گذاری هایپراستار؛ «ریتیل مدرن» در ایران همچنان در مرحله آغاز است.

هایپراستار تنها وارد پروژه‌هایی می‌شود که به موفقیت آن‌ها ایمان دارد.


رسول محمدی، مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با بیان اینکه این برند براساس نقشه‌های استراتژیک طراحی شده در حوزه های مختلف با سرعتی قابل اطمینان در حال پیشروی است، از فروشگاه‌های «کش اند کری» صحبت کرد و گفت: از حدود سه‌سال پیش برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات ما بر این موضوع آغاز شد.

او از «کاستکو» که طی ۱۵ سال گذشته جایگاه مستحکمی را برای خود به دست آورده، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های «کش اند کری» نام برد و گفت: عمده تمرکز این خرده‌فروشی بزرگ روی بخش B۲C است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه از فروشگاهی به وسعت ۲۰ هزار متر در منطقه ۲۱ تهران با آخرین استانداردهای «کاستکو» خبر داد و افزود: این اتفاق به زودی در دیگر شهرهای کشور از جمله کرمان، اصفهان و... نیز اجرایی خواهد شد.

رسول محمدی به زنجیره تامین و نیروی انسانی به عنوان چالش اشاره کرد و بیان داشت: ما در صنعت ریتیل با فقدان نیروی انسانی متخصص روبه‌رو هستیم و اگر بخواهیم از «کاستکو» الگوبرداری کنیم، خواهیم دید که مزیت اصلی آن در زنجیره تامین است. ضمن اینکه ما در این مسیر به همراهی تامین‌کنندگان در حوزه‌های مختلف نیاز داریم.

او با اشاره به اینکه افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تجهیز یکی دیگر از چالش‌های پیش روی ماست، گفت: هزینه‌های نیروی انسانی طی یک سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

زنجیره تامین و نیروی انسانی از چالش‌های ما در صنعت خرده‌فروشی است


محمدرضا مصباحی، معاونت اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ فامیلی با بیان اینکه مشکلات و عوامل بیرونی می‌توانند منجر به تغییر استراتژی درآغاز یک پروژه باشند، گفت: استراتژی به معنای هدف نیست، بلکه به معنای بخشی از کار برای کوتاه کردن مسیر رسیدن به هدف است. هایپرفامیلی با استفاده از یک تیم توسعه توانمند به این مهم دست یافته است.

او با بیان اینکه فروشگاه‌های فامیلی در حال حاضر ۷۰ هزارمتر سطح فروش در اختیار دارند و این میزان تا پایان سال به ۱۰۰ هزارمتر می‌رسد، گفت: ما هم‌اکنون دارای ۵۳ فروشگاه هستیم و هیچ کدام زیان‌ده نیستند. ضمن اینکه ما مدل مکان‌یابی متفاوتی نیز داریم.

محمدرضا مصباحی معتقد است: استفاده از مزیت نسبی باعث می‌شود تا افراد در سرمایه‌گذاری دقت بیشتری داشته باشند، اما درصورتی که این مزیت رقابتی به اشتباه شناسایی شود این امر به نتیجه نخواهد رسید.

بنابر اظهارات او، گروه صنعتی گلرنگ پیش از آغاز یک پروژه بیزینس مدلی را طراحی کرده و از لحاظ گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهد و این یکی از عواملی است که باعث عدم شکست در این گروه صنعتی شده است.

معاونت اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی هم بحث هزینه‌های اجاره و حقوق و دستمزد را از مهم‌ترین چالش‌ها عنوان کرد و ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور یکی دیگر از موضوعات مورد اهمیت در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

استفاده از مزیت نسبی باعث می‌شود تا افراد در سرمایه‌گذاری دقت بیشتری داشته باشند


نعیم ابراهیمیان، معاون مارکتینگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش در آخرین پنل برگزار شده در دومین روز از نمایشگاه ایران ریتیل شو ۲۰۲۱، توضیحاتی را پیرامون روند توسعه این فروشگاه زنجیره‌ای ارائه داد و گفت: حدود سه‌سال است که ۹۰ درصد توسعه ما روی بحث فرانچایز انجام می‌شود.

او با ابیان اینکه افق کورش با شیوع ویروس کرونا با قدرت به بحث فروش آنلاین ورود یافت و هزینه‌هایی را هم در این مسیر متقبل شد، افزود: امیدواریم تا با سرعت بالا در این مسیر توسعه یابیم.

از دیدگاه معاون مارکتینگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش، به نظر می‌رسد بازار فروشگاه‌های زنجیره‌ای امکان رشد ۴ تا ۵ برابری را دارد.

نعیم ابراهیمیان از تغییر رفتار مصرف‌کننده با توجه به کاهش توان خرید مشتریان ابراز نگرانی کرد و افزود: ما در بیش از ۴۵۰ شهر حضور داشته و روزانه خدمات خود را به حدود ۷۰۰ هزار مشتری ارائه می‌دهیم

او از موضوع اشاره به عنوان یکی از مهم‌ترین هزینه‌ها در صنعت خرده‌فروشی یاد کرد و اظهار داشت: ما در این رقابت شرکت نمی‌کنیم چرا که زیان‌ده بوده و برای این صنعت خطرآفرین است.

معاون مارکتینگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش پیرامون مبحث فروش اینترنتی گفت: گرچه رقبای خوبی در این حوزه حضور دارند، اما به دلیل هزینه‌های بالا رشد چندانی را شاهد نبوده‌ایم.

بازار فروشگاه‌های زنجیره‌ای امکان رشد ۴ تا ۵ برابری را دارد.


پنل مسیر اعتلای بانوان در صنعت ریتیل

اما رها دائم، مدیر بهره‌برداری برج‌های اداری و تجاری پاژ مشهد آرزو خسروی، مدیر طراحی جواهرات برند درسا نیلوفر ماهوتی، مدیرعملیات برند کانی راش و نیکی آتش‌سخن، مدیر لیزینگ مرکز تجاری سیتادیوم ارومیه چهار بانوی حاضر در پنل مسیر اعتلای بانوان در صنعت ریتیل در صبح سومین روز از نمایشگاه ایران ریتیل شو ۲۰۲۱ بودند.

رها دائم، مدیر بهره‌برداری برج‌های اداری و تجاری پاژ مشهد، در این پنل گفت: شکل‌گیری فروشگاه‌های بزرگ نقش بسزایی را برای حضور بانوان در این عرصه ایفا کرد.

ضمن اینکه صنعت ریتیل نیز سبب‌ساز حضور بانوان در اجتماع شد و بستر اشتغال آن‌ها را ایجاد کرد.

او افزود: درحال حاضر حدود ۷۵ درصد از لاین‌های اصلی صنعت ریتیل از بانوان تشکیل شده و در کل دنیا نیز حدود ۳ تا ۵ درصد از مدیران ارشد این صنعت را بانوان تشکیل می‌دهند.

مدیر بهره‌برداری برج‌های اداری و تجاری پاژ مشهد با بیان اینکه رخدادهای گوناگون برای هر صنعت و برند طی یک مسیر با برنامه توسعه‌ای مدون صورت می‌گیرد، اظهار داشت: کلمه توسعه در دوران انقلاب صنعتی تنها با توسعه اقتصادی معنا پیدا می‌کرد درحالی که هم‌اکنون این نگرش دچار تغییر شده و موارد دیگری همچون موضوع منابع انسانی نیز حائزاهمیت است.

رها دائم رسیدن به اهداف یک تیم را در گرو داشتن خصلت‌های گوناگونی دانست و گفت: نوع عملکرد افراد در جایگاه‌های شغلی باید به گونه‌ای باشد که در عدم حضور و جایگرینی او بهره‌وری قبلی حاصل نشود.

مدیر بهره‌برداری برج‌های اداری و تجاری پاژ مشهد با اشاره به داستان هویت فردی و ضرورت تقویت خصلت‌های درونی بر ۲ سویه بودن روابط بین سازمان تاکید کرد.

شکل‌گیری فروشگاه‌های بزرگ نقش بسزایی را برای حضور بانوان در این عرصه ایفا کرد


آرزو خسروی، مدیر طراحی جواهرات برند درسا گفت: چشم‌انداز افراد در زندگی مهم‌ترین نکته‌ای است که در آینده برای خود متصور هستند و لازم است تا برای رسیدن به آن، مسیر مشخصی طی شود. البته این مسیر فرصت‌ها و چالش‌های مختلفی را در خود دارد وبرای رسیدن به موفقیت نیازمند یک نقشه راه است.

او با بیان اینکه ارتباط موثر با همکاران، مدیریت زمان، خلاقیت و مثبت‌اندیشی ما را به این چشم‌انداز می‌رساند، نیروی انسانی را به سرمایه‌های انسانی تشبیه کرد و ادامه داد: درصورتی که مهارت ارتباط موثر وهمدلی را پیش بگیریم، مسائل راحت‌تر حل شده و سازمان‌ها ارتقا خواهند یافت.

بنابر اظهارات او، برای روشن شدن اصول وارزش‌های سازمان‌ها، رفتار سازمانی یکی از آموزش‌های ما به پرسنل است.

مدیر طراحی جواهرات برند درسا، ضمن ارائه توضیحاتی دررابطه با دوره‌های برگزار شده MBA retail در دانشگاه تهران و حضور خود به عنوان مدرس در فرصت پیش آمده و همچنین اهمیت مطالعه شخصی در کنار کلاس‌های دانشگاهی برای افزایش دانش، از تمایل خود به تبادل دانش به صورت دوطرفه سخن گفت.

نیروی انسانی، سرمایه‌های سازمان هستند


نیلوفر ماهوتی، مدیرعملیات برند کانی راش از حضور خود در دوره‌های MBA RETAIL صحبت کرد و گفت: حضورمن در این دوره‌ها سبب شد تا به عدم وجود وجوه تمایز در برند شخصی خودم پی ببرم.

از نظر او؛ لازم است تا برای رسیدن به اهداف، مهارت و دانش جدید کسب شود که این موضوع در نیروهای تازه استخدام شده اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه پرسنل فروشگاهی در خطمقدم صنعت ریتیل هستند و لازم است تا علاوه بر انتقال دانش، ارزشی که دارند به آن‌ها گوشزد شود.

مدیرعملیات برند کانی راش در سومین نمایشگاه ایران ریتیل شو ۲۰۲۱، هر تغییر مسیر را مواجهه با چالش‌هایی عنوان کرد و افزود: تطابق با شرایط جدید موضوع بسیار مهمی است. ضمن اینکه در دنیای مدیریت، شخصیت افراد با یکدیگر متفاوت است و لازم است تا نحوه برخورد با آن‌ها به طور جداگانه فرا گرفته شود.

پرسنل فروشگاهی در خط مقدم صنعت ریتیل هستند

نیکی آتش‌سخن، مدیر لیزینگ مرکز تجاری سیتادیوم ارومیه گفت: من همیشه شانس حضور در فرآیند مهندسی فروش وبازاریابی را داشتم و تقریبا از سال ۹۳ بود که به عنوان نخستین بانوی مدیر فروش شرکت دوان ایرانیان انتخاب شدم. ضمن اینکه از زمانی که کانسپت (ایده) سیتادیوم خلق شد، برای بحث تحقیقات بازار وارد شهر ارومیه شدم.

مدیر لیزینگ مرکز تجاری سیتادیوم ارومیه نقش سرمایه‌های انسانی در بهبود عملکرد و موفقیت شرکت‌ها را مشخص شده عنوان کرد و گفت: سرمایه‌های انسانی، شریک راهبردی کارفرما هستند.

او انجام تست‌های منابع انسانی به عنوان نقطه اتکای سنجش نیرو را از اشتباه‌ترین مسائل دانست و افزود: موضوع منابع انسانی و سازمان یک بحث دوسویه است.

نیکی آتش سخن از ورود خود به شرکت دوان ایرانیان به عنوان یک تلنگر بزرگ یاد کرد و از چالش‌هایی که طی دوران فعالیتش با آن‌ها روبه‌رو بوده است، نام برد.

سرمایه‌های انسانی، شریک راهبردی کارفرما هستند.


پنل نقش نرم‌افزاها در توسعه و مدیریت مراکز خرید

در ادامه این روز از سومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی وصنایع وابسته، سیدجواد موسوی اجرای پنلی تحت عنوان نقش نرم‌افزاها در توسعه و مدیریت مراکز خرید را بر عهده گرفت که مجید کهن، مدیرعامل شرکت سبزافزار علی‌اکبر صمدزاده، مدیرفروش و عضو هیات‌مدیره همکاران سیستم حمیدرضا جاتن، مدیرعامل شرکت ارقام‌نگار اندیشه و مهدی افخمی، مدیر عامل شرکت دایاتک به عنوان سخنران در آن حضور یافته بودند.

علی‌اکبر صمدزاده، مدیرفروش و عضو هیات‌مدیره همکاران سیستم پیش از آغاز این پنل گفت: اولین نکته مهم در بحث نرم‌افزارها و مدیریت کسب‌وکار، نقش ERP های سازمانی در صنایع، شرکت‌ها و... است که زنجیره ارزش طولانی دارند.

او با بیان اینکه می‌توان بر عمده موضوعات مربوط به ERP سازمانی در صنعت خرده‌فروشی تمرکز کرد، اظهار داشت: آنچه در مدل‌های کسب‌وکار و صنایع مهم است، بک بنی است که شاید ریشه در تامین، سفارشات، مدیریت موجودی انبار و تحلیل رفتار مشتری دارد که باید در زیرساخت‌های ERP این صنعت نهفته باشد.

از دیدگاه او، موضوع رایانش ابری نه‌تنها در خرده‌فروشی بلکه در بسیاری از مدل‌های کسب‌وکار به کار گرفته می‌شود.

مدیرفروش و عضو هیات‌مدیره همکاران سیستم در ادامه گفت: امروزه در دنیا اکوسیستم‌هایی تشکیل می‌شود که شاید زنجیره این اکوسیستم‌ها وظایف تامین و توزیع کالا و خدمات را در شرکت‌ها برعهده دارند. باتوجه به اینکه این اکوسیستم‌ها در آینده تقویت می‌شوند، لازم است تا بستر نرم‌افزارها از اکوسیستم‌ها حمایت کنند.

علی‌اکبر صمدزاده با بیان اینکه مخاطبان امروز ما موضوعاتی فراتر از تکنولوژی و مختصات حوزه «آی تی» را از ما طلب می‌کنن، پیرامون معماری سازمانی معتقد است که معماری سازمانی شاید بتواند میزان آمادگی یک سازمان را به خوبی محک بزند. ضمن اینکه موضوعات مربوط به صنایع مختلف در کشور ما تا حد زیادی بومی‌سازی شده است. به این ترتیب داشتن یک ERP SOLUTION بومی در کشور می‌تواند موجب اعتماد سازمان‌ها شده و باعث رشد سازمان‌ها در مسیر اطلاعات شود.

طبق اظهارات او، «همکاران سیستم» مدعی است که تک‌به‌تک استراتژی‌های خرده‌فروشی را توامان به‌همراه دارد.

«همکاران سیستم» مدعی است که تک‌به‌تک استراتژی‌های خرده‌فروشی را توامان به همراه دارد


مجید کهن، مدیرعامل شرکت سبزافزار عدم وجود یک معماری سازمانی در حوزه «آی تی» را یک مشکل اساسی در فروشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: بسیاری از فروشگاه‌ها یا متخصص «آی تی» ندارند یا متخصصی که دارند با صنعت خرده‌فروشی ناآشناست. به همین دلیل است که بار مشکلات آن‌ها بردوش شرکت‌های نرم‌افزاری خواهد بود.

او ادامه داد: داشتن یک معماری مناسب در حوزه IT برای شرکت‌هایی مثل ما بسیار کارآمد است، چراکه از این طریق می‌توان سرویس‌های بهتر ودقیق‌تری ارائه کرد.

مدیرعامل شرکت سبزافزار از نبود اعتماد فعالان این صنعت نسبت به شرکت‌های داخلی به عنوان یک دغدغه یاد کرد و بیان داشت: تجارت صنایع بزرگ ایران حاکی از آن است که استفاده از سیستم‌های خارجی به دلایل مختلف در ایران شکست می‌خورد زیرا نیازها و فرهنگ سازمانی ما در ایران توسط ERP های دنیا قابل اجرا نیست. یا استانداردهای مدنظر این سیستم‌ها در سازمان‌های ما دیده نمی‌شود.

بنابر اظهارات او، اعتماد بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری به بسیاری از مجموعه‌ها سلب شده زیرا توانایی استفاده از امکانات ارائه شده در نرم‌افزارخود را ندارند.

مجید کهن معتقد است با اعتماد و سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های داخلی، خصوصا در حوزه ریتیل، می‌توان شاهد موفقیت بود.

با اعتماد و سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های داخلی، خصوصا در حوزه ریتیل، می‌توان شاهد موفقیت بود


حمیدرضا جاتن، مدیرعامل شرکت ارقام‌نگار اندیشه در ابتدای سخنان خود تعریفی از معماری سازمانی ارائه کرد و گفت: معماری سازمانی یک رویکرد جامع و یکپارچه شامل مجموعه‌ای از مستندات، مدل‌ها، استانداردها و روش‌های اجرایی است که سازمان‌ها را از وضعیت نامطلوب و موجود به سمت بهبود شرایط سوق می‌دهد. ضمن اینکه نقش اطلاعات در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

بنابر اظهارات او؛ تلفیق IT ، واحد سیستم‌ها و روش‌ها در تمامی سازمان‌ها می‌تواند منجر به ایجاد یک معماری سازمانی شود و این موضوعی است که بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای از آن غافل هستند.

مدیرعامل شرکت ارقام‌نگار اندیشه با تاکید برساخت BEST PRACTICE ها با همکاری شرکت‌های نرم‌افزاری و سازمان‌ها گفت: شاخص‌های کلیدی عملکرد هنوز در هیچ کدام از سازمان‌های خرده‌فروشی به شکل صحیح استخراج نشده است.

او افزود: هدف ما در ارقام‌نگار یک دید ۳۶۰ درجه نسبت به یک سازمان خرده‌فروشی است. ضمن اینکه وجود نرم‌افزارهای خارجی به شرکت‌هایی همچون ما نیز کمک بسیاری کرده است.

مدیرعامل شرکت ارقام‌نگار اندیشه افزود: تحولی که شرکت ارقام‌نگار اندیشه در این صنعت ایجاد کرد، تولید نرم‌افزار خاصی به نام مدیریت هوشمند رویداد است که خدمات خود را در موارد گوناگون ارائه می‌دهد.

تلفیق IT ، واحد سیستم‌ها و روش‌ها در تمامی سازمان‌ها می‌تواند منجر به ایجاد یک معماری سازمانی شود


مهدی افخمی، مدیرعامل شرکت دایاتک در این پنل با اشاره به اینکه صنعت ریتیل همچنان در حوزه‌های مختلف فقیر است و این فقر در حوزه وفاداری مشتری بیشتر است، گفت: نرم‌افزارها سبب شدند تا عملکرد بیزینس‌ها در حوزه‌های مختلف سنجیده شود.

به گفته او، کسب‌وکارهای ریتیل در آینده از برنامه‌های وفاداری مشتری بهره‌مند می‌شوند. کمااینکه شرکت‌های نرم‌افزاری در این حوزه فعالیت درخشانی داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت دایاتک با بیان اینکه شناخت متفاوتی از بحث وفاداری مشتری در صنعت ریتیل وجود دارد که مراکز خرید را هم با خود درگیر کرده است، افزود: نقطه اثر برنامه‌های وفاداری باید در مراکز خرید باشد. ضمن اینکه داده‌ها پیش‌نیاز برنامه‌های وفاداری هستند که در مراکز خرید یک حلقه مفقوده است.

از دیدگاه او، ابزاری همچون باشگاه مشتریان می‌تواند حلقه واسط بین دیتاهای مختلف باشد.

مدیرعامل شرکت دایاتک اظهار داشت: تغییر رفتار مشتری با سرعت بالا سبب می‌شود تا نرم‌افزارهایی همچون باشگاه مشتریان که بر شناخت مشتری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این نکته را مدنظر قرار دهند که نرم‌افزارها چابک بوده و مدام تغییر مسیر نیاز مشتری را به سمت دلخواه سازمان تغییر دهند.

بنابر اظهارات او، ابزارهایی همچون باشگاه مشتریان در صورت مستقل بودن، چابک‌تر عمل خواهند کرد.

باشگاه مشتریان می‌تواند حلقه واسط بین دیتاهای مختلف باشد


پنل فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مراکز خرید نوظهور

پایان‌بخش سومین روز نمایشگاه ایران ریتیل شو ۲۰۲۱، با برگزاری پنل دیگری با نام فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مراکز خرید نوظهور با اجرای محمد شاهدی، مدیرگسترش کسب‌وکار و فضاهای تجاری فروشگاه رفاه و در حضور رعنا زوره، مدیر ارتباطات و مارکتینگ پروژه میکامال کیش صادق رکن‌الدینی، مدیرعامل پروژه سیتی‌سنتر یزد رضا پناهی، مدیر مرکز خرید دنیای آرزو ساری سعید امینی، دبیر کمیسیون فروش مرکز خرید فیروزه اصفهان انجام گرفت.

رعنا زوره، مدیر ارتباطات و مارکتینگ پروژه میکامال کیش با بیان اینکه این پروژه از همان ابتدا با برنامه و طبق مطالعات پیش رفته است، گفت: میکامال یک مگاپروژه است و از آنجایی که ایرانی شایسته بهترین‌هاست، ضرورت ساخت یک مرکز تجاری در تراز جهانی به خوبی احساس می‌شد.

او با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از فضای میکامال به بخش تفریحی و ۴۰ درصد نیز به بخش تجاری اختصاص یافته است، ادامه داد: میکامال دارای مزایای مختلفی است و این ادعا را دارد که بهانه‌ای برای حضور گردشگران به کیش خواهد بود.

مدیر ارتباطات و مارکتینگ پروژه میکامال کیش از تشکیل شرکت آموزشی میکاراد سخن گفت و افزود: این بخش آموزش‌های مختلفی را به پرسنل ارائه می‌دهد. به طور کلی تمامی افرادی که قرار است در این پروژه مشغول به کار شوند، حتما باید تحت آموزش میکاراد قرار گیرند.

او افزود: میکامال در بحث تفریحی برنامه‌های ویژه‌ای دارد. ما با توجه به شرایط و ظرفیت‌های میکامال  نگران پاخور مجموعه نخواهیم بود و با برندهای داخلی وخارجی نیز همکاری خواهیم داشت. تلاش ما براین است که تا پایان سال از بخش‌هایی از پروژه بهره‌برداری کنیم.

میکامال، بهانه‌ای برای حضور گردشگران به کیش خواهد بود.


سعید امینی، دبیر کمیسیون فروش مرکز خرید فیروزه اصفهان از لوکیشن ساخت این مرکز خرید صحبت کرد و گفت: مطالعات بسیاری روی پروژه فیروزه اصفهان انجام شده و یک پروژه لوکس محسوب می‌شود و برندهایی که به آن وارد می‌شوند نیز لوکس خواهند بود..

طبق اظهارات او، پروژه فیروزه اصفهان دارای ۱۶ هزارمتر مساحت ناخالص است که کمتر از ۶ هزارمتر از آن متعلق به واحدهای تجاری است.

دبیر کمیسیون فروش مرکز خرید فیروزه اصفهان بابیان اینکه تعداد واحدهای تجاری فیروزه محدود است، افزود: سیاست ما براین است تا از ظرفیت شرکت‌های دیگر هم استفاده و آموزش را برون‌سپاری کنیم. ضمن اینکه هنوز تا زمان افتتاحیه (اسفند ۱۴۰۰) فرصت داریم.

سعید امینی ضمن بیان این موضوع که سیاست ما فروش در کنار بهره‌برداری بوده است، اعلام کرد: ما تعدادی از واحدها را واگذار کرده‌ایم و مابقی آنها تا دی ماه امسال توسط شرکت به بهره‌برداری خواهد رسید.

سیاست ما فروش در کنار بهره‌برداری بوده است


رضا پناهی، مدیر مرکز خرید دنیای آرزو ساری گفت: شرکت سازه‌های بلند خاورمیانه به عنوان کارفرمای مجتمع و پس مطالعات، نیاز ساری به راه‌اندازی یک مرکز تجاری را احساس کرد.

او با بیان اینکه ما می‌توانیم جمعیت هدف یک‌میلیون و۲۰۰ هزار نفری را در این مجموعه حمایت کنیم، گفت: طبق تحقیقات، بازار هدف ما قشر متوسط به بالا هستند و هویت مجتمع نیز اکونومی به لاکچری است.

مدیر مرکز خرید «دنیای آرزو» این مجتمع را در مازندران و  شهر ساری بی‌رقیب عنوان کرد (که البته پایدار نیست) و اظهار داشت: استراتژی ما این است که بهترین خدمات را توسط پرسنل کارآمد به مشتریان ارائه دهیم. از این رو آموزش کلیه پرسنل را به صورت تخصصی و ازجنبه‌های مختلف آغاز کرده‌ایم.

رضا پناهی با اشاره به اینکه «دنیای آرزو» تنها یک مالک دارد، افزود: لازم است تا کارفرما و برندها برای حل بحران‌ها با یکدیگر همکاری کنند. ضمن اینکه هایپر این مجموعه به بهره‌برداری رسیده ودرحال فعالیت است.

استراتژی ما این است که بهترین خدمات را توسط پرسنل کارآمد به مشتریان ارائه دهیم


صادق رکن‌الدینی، مدیرعامل پروژه سیتی‌سنتر یزد در ابتدا از دلایل احداث پروژه سیتی‌سنتر یزد و پایه‌گذاری آن از ۸ سال پیش سخن گفت و ادامه داد: این پروژه نهایتا پس از یک وقفه در بهترین لوکیشن تجاری وتفریحی یزد راه‌اندازی شد.

بنابر اظهارات او، زیربنای کل پروژه ۸۶ هزار مترمربع بوده و در ۸ طبقه درحال ساخت. است.

مدیرعامل پروژه سیتی‌سنتر یزد از صحبت‌های انجام شده با پارک علم وفناوری دانشگاه یزد برای آموزش منابع انسانی در این شهر خبر داد و گفت: مشاوران مختلفی در بحث بهره‌برداری به مجموعه کمک می‌کنند. ضمن اینکه ما از منابع انسانی متخصص دعوت به همکاری خواهیم کرد.

او با بیان اینکه بازار طلای سیتی‌سنتر یزد از جذابیت بسیاری برخوردار است، افزود: ما بحث تکمیل پروژه را در ۲ فاز پیش‌بینی کرده‌ایم.

مدیرعامل پروژه سیتی‌سنتر یزد با اعلام این خبر که اولین «رفاه پلاس» در مجموعه سیتی‌سنتر یزد به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: براساس پیش‌بینی‌ها فاز دوم این مجموعه تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل خواهد شد

ما از منابع انسانی متخصص دعوت به همکاری خواهیم کرد.


پنل نقش تشکل‌های خصوصی در توسعه ریتیل مد و پوشاک

آخرین روز از برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی وصنایع وابسته با پنلی تحت عنوان نقش تشکل‌های خصوصی در توسعه ریتیل مد و پوشاک آغاز شد که در آن بهرام شهریاری، مدیرعامل برند تارتن علی بهرام‌پور، رییس هیات‌مدیره برند کانی‌راش آرتا پیروز، هم‌بنیان‌گذار شتاب‌دهنده دیموند و علیرضا صفاری، مدیرعامل برند ناریان با یکدیگر به بحث وتبادل نظر پرداختند.

بهرام شهریاری، مدیرعامل برند تارتن با بیان ویژگی‌های تشکل‌های خصوصی، گفت: کسب‌وکارهای بخش خصوصی معمولا موفق هستند زیرا توسط افرادی که ذی‌نفع واقعی هستند، مدیریت می‌شوند.

او با بیان اینکه تاریخچه بخش خصوصی به ۱۳۰ سال قبل بازمی گردد، افزود: بیش از ۳۰۰ تشکل زیرمجموعه اتاق بازرگانی و حدود ۲۵۰۰ تشکل نیز در زیرمجموعه اتاق اصناف هستند. ضمن اینکه تقریبا ۹۵ درصد از حوزه مد و پوشاک متعلق به بخش خصوصی است.

مدیرعامل برند تارتن با اذعان به اینکه اتاق بازرگانی واتاق اصناف نیز به موضوع تعدد تشکل‌ها در صنایع پی برده اند و لازم است بسیاری از آن‌ها برای تاثیرگذاری بهتر با یکدیگر ادغام شوند، افزود: قدرت یک تشکل از تعداد اعضا و سطح اشتغال ایجاد شده توسط آن‌ها شکل می‌گیرد. درواقع موفقیت یک تشکل بر مبنای همراهی وهمدلی اعضاست.

او با تاکید بر ضرورت تقویت انگیزه کار تیمی در تشکل‌ها، افزود: بسیاری از برندهایی که در گذشته تولیدکننده خوبی بوده‌اند، امروز برندسازی را آغاز کرده‌اند که اتفاق خوشایندی است.

تقریبا ۹۵ درصد از حوزه مد و پوشاک متعلق به بخش خصوصی است


علی بهرام‌پور، رییس هیات‌مدیره برند کانی‌راش با تشبیه تشکل‌ها به خانواده، گفت: روسای این تشکل‌ها باید نقش والدین را برای اعضا ایفا کنند. علاوه برآن، تشکل‌ها باید به برقراری ارتباط موثر بین اعضا کمک کرده و با دیگر تشکل‌های زنجیره صنعت نیز ارتباط برقرار کنند.

به گفته او، هنوز افرادی هستند که حضور در تشکل‌ها را بی اثر می‌دانند. ما علاوه بر عضویت به حضور در تشکل‌ها نیز نیاز داریم زیرا منافع در تشکل‌ها مشترک است. ضمن اینکه انتظارات وتوقعات اعضا باید بحق باشد و برای پیگیری به تشکل‌ها بیان شود.

رییس هیات مدیره برند کانی‌راش با بیان ضرورت ایجاد زیرساخت‌های تشکلاتی، گفت: این زیرساخت‌ها لازم است چراکه با بازگشت مجدد برندهای خارجی به کشور باید آیین‌نامه‌ها، قوانین و... را داشته باشیم تا علاوه بر شناخت منافع آن‌ها، مضرات آن‌ها هم به حداقل برسد و رقابت خوبی در کشور ایجاد شود.

تشکل‌ها باید به برقراری ارتباط موثر بین اعضا کمک کنند


آرتا پیروز، هم‌بنیان‌گذار شتاب‌دهنده دیموند با بیان اینکه کشورما برای پیشرفت باید صنعتی شود و شاید تشکل‌ها مهم‌ترین بخش توسعه یک صنعت باشند، گفت:  در ۱۰ کشور اول صادرکننده نساجی و پوشاک ۲ وجه مشترک دیده می‌شود؛ نکته اول اینکه بخش خصوصی عملا قسمت اصلی صنعت مد و پوشاک است و نکته دیگر وجود فعال تشکل‌های تخصصی صنایع.

اوافزود: در تشکل‌ها نفع جمعی بسیار مهم‌تر از نفع فردی است ضمن اینکه وجود یک صنعت مد و پوشاک قوی و صنعت ریتیل به صورت دوطرفه حائز اهمیت است.

بنابر اظهارات آرتا پیروز: ۱۰ کشوری که با ارزش‌ترین برندهای مد و پوشاک را دارند در جدولی رده‌بندی شده اند که تنها کشور آسیایی حاضر درمیان آن‌ها، کشور ژاپن است.

هم‌بنیان‌گذار شتاب‌دهنده دیموند، با اشاره به رقابتی نبودن قیمت تمام شده کالا از جمله مد و پوشاک، اذعان کرد: اگر تلاش کنیم تا پیش از ورود برندهای خارجی زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم، نه تنها ورود آنها کمک‌کننده است، بلکه پیشرفت را هم درپی خواهد داشت.

در تشکل‌ها، نفع جمعی بسیار مهم‌تر از نفع فردی است


علیرضا صفاری، مدیرعامل برند ناریان با اشاره به تعدد تشکل‌ها و سپس تضعیف قدرت آن‌ها در صنعت پوشاک، گفت: این تعدد سبب شده تا ما در مراحل مختلف بحران‌هایی را همچون قاچاق در پی داشته باشیم.

او با تاکید براینکه تشکل‌های صنعت پوشاک صدای واحدی ندارند، معتقد است: فعالیت‌های تشکلاتی صنعت پوشاک در همان مرحله نخست باقی مانده است.

مدیرعامل برند ناریان، ضمن اشاره بر تمایز برند و تولیدکننده در سراسر دنیا، تولید را قلب تپنده کسب‌وکار عنوان کرد و گفت: در کل دنیا کارخانه‌داری از برندسازی جدا شده است. ضمنا هیچ نقطه اشتراکی بین ۱۰ کشور برتر صادرکننده پوشاک و ۱۰ کشور برتر ( به جز ژاپن) در حیطه ارزش‌های برند در صعت پوشاک وجود ندارد.

بنابر اظهارات او، در ایران تصور درستی از فعالیت‌های صنفی یا صنعتی در قالب تشکل وجود ندارد. ما در شورای عالی برندهای پوشاک برنامه‌هایی را برای ارزش‌گذاری برندها درنظر داریم و لازم نیست هرفردی که در حوزه تولید قدرتمند است لزوما وارد برندسازی هم شود.

علیرضا صفاری یادآور شد: ما به عنوان فعال در حوزه ریتیل فشن معتقدیم که بدون رقابت آزاد رشد نخواهیم کرد.

تشکل‌های صنعت پوشاک صدای واحدی ندارند


پنل نقش مارکتینگ و تبلیغات در صنعت خرده فروشی

در ادامه این روز شهرزاد عارفی مدیرروابط عمومی و ارتباطات برند درسا اجرای پنلی را با عنوان نقش مارکتینگ و تبلیغات در صنعت خرده فروشی با حضور شهرام آذرور مدیرعامل شرکت مال ژنتیک، علیرضا بیطرفان مدیرعامل آژانس تبلیغاتی نوند ندای آسیا، حامد جمالی مدیرعامل شرکت آسانگار، علی صبری مدیربازاریابی فروشگاه های زنجیره ای فامیلی و محمد اشرف مدیرعامل شرکت سکان عهده دار شد.

علیرضا بیطرفان مدیرعامل آژانس تبلیغاتی نوند ندای آسیا گفت:  ۷۸ درصد مدیران دنیا در صدد  سرمایه گذاری در تیم مارکتینگ هستند تا مدیرانی را برای عبور از بحران در اختیار داشته باشند.

او ادامه داد: ما برای سرعت بخشی به زمان تحویل کالا در فروشگاه های اینترنتی نیازمند سازوکاری هستیم که بخشی از آن به لوجستیک مربوط است اما به نظر من کارآمد بودن سیستم های مارکتینگی می تواند به این بخش کمک کند.

طبق اظهارات علیرضا بی طرفان مجموعه هایی که رسانه دار هستند قابلیت سرویس دهی در حوزه تبلیغات و مارکتینگ را ندارند.

او با بیان اینکه سرعت تغییر در سازمان ها یکسان نیست گفت: برخی تیم ها در برخی از سازمان ها شکل کاربری خود را تغییر داده اند که البته یک سازمان باید ظرفیت تغییر را داشته باشد.

مدیرعامل آژانس تبلیغاتی نوند ندای آسیا اظهار داشت: پیش از پاندمی کرونا معتقد بودم که ووظایف تیم مارکتینگ تنها افزایش پاخور در مراکز تجاری است.

۷۸ درصد مدیران دنیا در صدد  سرمایه گذاری در تیم مارکتینگ هستند


علی صبری مدیربازاریابی فروشگاه های زنجیره ای فامیلی با  بیان اینکه مارکتینگ در کشورهایی همچون چین ( و خرده فروشان نوین) هم در لایه استراتژی و هم عملیاتی ورود می کند.

او افزود: ماژول های متفاوتی در مارکتینگ تعریف می شود که بسته به استراتژی سازمان ها باید همه آن را در طبقه بندی مشخصی مثل تبلیغات، برندینگ، CRM و... داشته باشیم.

مدیربازاریابی فروشگاه های زنجیره ای فامیلی با اشاره به اینکه ما در فروشگاه زنجیره ای به این باور رسیده ایم که حجم بالایی از مارکتینگ صرف تقویت برندد می شود.

علی صبری با بیان این مطلب که حوزه مارکتینگ فروشگاه زنجیره ای در ایران نوپاست ادامه داد: روح مارکتینگ خلاقیت در خلاقیت افراد نهفته است.

بنابر اظهارات او القای حس خوب به شتری باید در کناربرنامه ریزی دقیق ورفتار شناسی مشتری شکل بگیرد.

مدیربازاریابی فروشگاه های زنجیره ای فامیلی پیرامون بحث کرونا و چالش های آن برای فروشگاه های زنجیره ای گفت: کرونا فروشگاه های زنجیره ای را با چند مسله از جمله تامین کالا مواجه کرد. ضمن اینکه اوایل این بحران تمایل مردم به خرید از فروشگاه های زنجیره ای بالا بود که این موضوع کار تیم مارکتینگ را دشوار میکرد و استراتزی ما هم در آن زمان توقف تبلیغات بود.

او القای حس خوب به شتری باید در کناربرنامه ریزی دقیق ورفتار شناسی مشتری شکل بگیرد.


حامد جمالی مدیرعامل شرکت آسانگار در این پنل گفت: عمده نگاه مراکز تجاری در کشور ما این است که چطور میتوان به ارزش افزوده یک مجتمع کمک کرد. کلیه فعالیت های ما و همکارانمان در این حوزهه عمدتا نگاه آگاهی سازی، ترغیب وتشویق مردم به خرید است.

او ادامه داد: از دید من در بحران کرونا هیچکدام از مراکز تجاری توانایی ایجاد حس خوب و پایداری در ذهن مشتری را نداشتند. و از این موضوع غافل بودند.

مدیرعامل شرکت آسانگار افزود: هرچقدر که در حوزه آمووزش از استانداردها صحبت کنیم بازهم مردم آن چیزی که میبینند را تفسیر کرده و درمدل های رفتاری خود اعمال میکنند. به همین دلیل است که برخی مواقع اقداماتی که در حوزه تبلیغات بکار رفته عملی نمی شود.

حامد جمالی یادآور شد رفتار واحد روابط عمومی در حوزه مارکتینگ در شرایط فعلی نقش بسیار مهم و سازنده ای دارد

از نظر او موضوعی که فروشگاه های زنجیره ای باید طی ایام کرونا به آن توجه می کردند توجه به جزئیات و استمرار رفتار مورد قبول مردم بود.

در بحران کرونا هیچکدام از مراکز تجاری توانایی ایجاد حس خوب و پایداری در ذهن مشتری را نداشتند


شهرام آذرور مدیرعامل شرکت مال ژنتیک  هر شخصی که از چگونگی به حیات رسیدن یک مرکز خرید آگاه باشد ایمان می آورد که مارکتینگ میتواند جز اساسی ترین و اولین تصمیم ها باشد.

او از عدم وجود دفتر وانبار مارکتینگ در مراکز خرید سخن گفت و اقزود: از لحاظ سازه امکانانتبی در اختیار تیم مارکتینگ قرار ندارد.

مدیرعامل شرکت مال ژنتیک بااشاره به تدوین استراتژی یکساله برند پیش از ورود به سال جدید  از عدم توجه به حضور رقبا صحبت کرد .

او با اعتقاد براینکه هدف تیم مارکتینگ در مراکز خربید افزایش پاخور است بیان داشت: اصلی ترین چالش تیم مارکتینگ در مراکز خرید این ایت که یتواند با برندهای موجود در مراکز خرید هماهنگ بوده و جلساتی را به صورت ماهانه و فصلی باانها داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مال ژنتیک در پاایان صحبت های خود توضیحاتی پیرامون تعطیلی مراکز خرید و چالش های آنها در ایام کرونا ارائه کرد و گفت: درصورتی که به مارکتینگ ایمان داشته باشیم موفق خواهیم بود اما در صورتی که مارکتینگ به معنای هزینه اضافی معنا شود روال قبلی ادامه خواهد یافت.

هدف تیم مارکتینگ در مراکز خربید افزایش پاخور است


محمد اشرف مدیرعامل شرکت سکان از موضوع مارکتینگ به عنوان یکی از چالش های اصلی حاال حاضر در صنعت ریتیل یاد کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم حفظ ونگه داشت مشتری است.

او ادامه داد: پلت فرم هایی که در حوزه تحلیل رفتار مشتری فعالیت میکنند و از آنها به عنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد می شود می توانند ابزار مناسبی برای مارکتر ها باشند تا اتخاذ تصمیم از سوی آنها براساس داده مشتریان انجام شود.

محد اشرف با بیان اینکه کرونا سوق دهنده مردم به انجام خرید انلاین بود گفت: تیم های مارکتینگ هنوز مشتریان خود را به شکلی دقیق ومشخص پیدا نکرد هاند.

طبق اظهارات مدیرعامل شرکت سکان دغدغه این شرکت پاسخگویی به سوالات تیم ماکتینگ  است افزود: بااستفاده از هوش مصنوعی می توان رفتا مشتری در آینده را پیش بینی کرد.

از نظر او سازمان هایی که چابک نیستند و آمادگی لازم برای تغییر را ندارند محکوم به شکست هستند و کرونا نیز این موضوع را ثابت کرد.

تیم های مارکتینگ هنوز مشتریان خود را به شکلی دقیق ومشخص پیدا نکرد هاند.


پنل نقش فضاهای شهربازی، نمایشی، غذا و نوشیدنی در موفقیت مراکز خرید

حضور سعید رضایی، مدیرعامل شرکت گسترش مبلمان آسیا(رضکو) مهران باقری، مدیر گروه وان شف و حسین سلطانی، مدیرعامل شرکت بازی‌سازان در پنل نقش فضاهای شهربازی، نمایشی، غذا و نوشیدنی در موفقیت مراکز خرید که در ۱۲ مهرماه با اجرای رها دائم، مدیر بهره‌برداری مرکز خرید پاژ مشهد برگزار شد، پایان بخش سومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی وصنایع وابسته بود.

سعید رضایی، مدیرعامل شرکت گسترش مبلمان آسیا(رضکو) به فعالیت ۵۵ ساله این شرکت اشاره‌ای کرد وگفت: بحث راه‌اندازی سینماها در مراکز خرید از سال ۱۳۸۵ شروع شد. اتفاقاتی نیز سبب شد تا مردم در کنار یکدیگر جمع شوند و با حضور در مراکز خرید از امکانات مختلفی بهره‌مند شوند.

او با بیان اینکه مردم علاوه بر کار کردن نیاز دارند تا بخشی از زمان خود را به تفریحات هم اختصاص دهند، افزود: مردم در کشورهای توسعه یافته بیش از کار کردن به سرگرمی و تفریحات خانواده توجه دارند و می پردازند.

مدیرعامل شرکت گسترش مبلمان آسیا(رضکو) با اشاره به اینکه حضور در مراکز تجهیز شده توسط ما avtive listening را افزایش می‌دهد، پیرامون بحران کرونا گفت: بحران کرونا منجر به تقویت بستر فروش آنلاین و افزایش تمایل مردم به انجام این نوع خرید شد و سبب شد تا مردم از اجتماع دور شده و در نوع سرگرمی آن‌ها تغییراتی ایجاد شود.

مردم علاوه بر کار کردن نیاز دارند تا بخشی از زمان خود را به تفریحات هم اختصاص دهند


مهران باقری، مدیر گروه وان شف با بیان اینکه مراکز خرید یک فضای نیمه عمومی شهری محسوب می‌شوند و لازم است تا تمامی مولف‌های کیفیت یک فضای شهری را داشته باشند، گفت: شرکت ما با قدمتی ۳۰ ساله وارد بحث تولید شده و واردات را هم به سیستم خود اضافه کرده است، اما با حضور من رویکرد طراحی نیز به مجموعه وارد شد.

از نظر او، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه F ;B عدم دانش تخصصی مشاوران برای این حوزه است. ما نیز سعی کرده‌ایم تا در آشپزخانه‌های صنعتی، مهندسی‌سازی کرده و ایده‌های غذایی و معماری را با یکدیگر مرتبط کنیم.

مدیر گروه وان شف ادامه داد:  بحث کودک موجب شد تا ما به سمت ایده‌های مرتبط با کودکان هدایت شویم. ضمن اینکه راه‌اندازی یک فضای F ;B در مراکز خرید به تنهایی پاسخگو نیست و لازم است تا ایده‌های جدید غذایی نیز ایجاد شود. از طرفی بومی‌سازی براساس ذائقه غذایی هم حائز اهمیت است.

مهران باقری با تاکید بر این موضوع که غذا یک مقصد گردشگری شهری به حساب می‌آید، از اجرای پروژه‌های وان شف پس از انجام مطالعات و بررسی ذائقه مردم ساکن در منطقه سخن گفت و اظهار کرد: کشور ما از لحاظ پتانسیل غذایی تنوع بالایی دارد.

او در پایان گفت: دغدغه من این است که فرهنگ غذاخورن در ایران اصلاح شده و مردم به دنبال غذای سالم باشند.

غذا، یک مقصد گردشگری شهری به حساب می آید


حسین سلطانی، مدیرعامل شرکت بازی‌سازان درابتدا تاریخچه‌ای از ساخت بازارهای مسقف در ایران ارائه کرد و گفت: محدود بودن امکانات تفریحی در ایران به صنعت غذایی و رستوران‌داری کمک بسیاری کرده است.

او معتقد است؛ بیزینس‌های مرتبط با کودکان تنها بیزینسی است که می‌تواند مکمل کسب‌وکارها باشد. ضمن اینکه کسب‌وکارهای مرتبط با کودکان موفق‌تر هستند.

مدیرعامل شرکت بازی‌سازان از نبود رستوران کودک به معنای واقعی کلمه سخن گفت و ادامه داد: صنعت تفریحات یکی از زود بازده‌ترین صنایع دردنیاست و تقاضا برای آن هم در کشور بالاست.

حسین سلطانی افزود: ما از سال ۱۳۸۲ وارد کار کودک و خلق خانه‌های بازی شدیم وبه مرور زمان توانستیم ۱۰ هزار خانه بازی را در ایران و سایر کشورها راه‌اندازی کنیم.

او ضمن اشاره به اینکه شرکت بازی‌سازان نوع خاصی از خدمات را در مراکز کودک آموزش می‌دهد، گفت: از آنجایی که ارائه خدمات در کشور ما ضعیف است، شرکت‌هایی که تصمیم به ارائه خدماتی متفاوت می‌گیرند، رشد سریع‌تری خواهند داشت.

از دیدگاه حسین سلطانی، یکی از رازهای موفقیت کسب‌وکار در ایران ارائه خدمات متفاوت است.

بنابر اظهارات مدیرعامل شرکت بازی‌سازان؛ ۶۸ درصد ازدلایل ترک مشتری در همه بیزینس‌های دنیا بی‌توجهی اپراتور نسبت به مشتری است. ضمن اینکه شرکت بازی‌سازان واسطه‌ای برای به ارمغان آوردن شادی بوده است.

صنعت تفریحات، یکی از زود بازده‌ترین صنایع دردنیاست


سومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی وصنایع وابسته که با استقبال بی‌نظیری از سوی فعالان این صنعت مواجه شده بود، عصر روز دوشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰ به کار خود پایان داد.

ماهنامه تجارت طلایی به عنوان برگزار‌کننده این رویداد ارزشمند امیدوار است تا برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی منجر به پرورش و رشد صنعت جوان خرده‌فروشی در ایران باشد.

و در ادامه به تصاویری از گوشه هایی نمایشگاه و برخی غرفه‌ها میپردازیم...

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات