موتور جستجویی که خود را کاربردی تر از گوگل معرفی می کند

موتور جستجویی که خود را کاربردی تر از گوگل معرفی می کند

این روزها بحث و صحبت های زیادی در خصوص حفظ حریم خصوصی و شخصی، امنیت اطلاعات در اینترنت مطرح می شود. اما هرچه نیاز به حفظ امنیت در بستر اینترنت و فضای آن لاین افزایش می یابد، نیاز به پلت فرم های جستجو در اینترنت که بتوانند در کمترین زمان و با محدود ترین عبارات جستجو بیشترین و مطلوب ترین نتیجه را در اختیار کاربران قرار دهند افزایش می یابد.

به گزارش اکوسیستم، در طول سال گذشته میلادی خبر های مربوط به استفاده غول های تکنولوژی مانند فیس بوک و گوگل از الگوریتم های مختلف برای جلوگیری از انتشار اطلاعات و اخبار دروغ از جمله خبرهایی بود که در صدر خبرهای خبرگذاری های معتبر دنیا قرار گرفته است.

اما یکی از استارتاپ های فعال در حوزه موتورهای جستجو که بدون تبلیغات گوگل و فیس بوک توانسته است موتور جستجو دقیق و ایمنی را طراحی و تولید کند، استارتاپ Million Short است که در سال 2012 میلادی تاسیس شد. موتور جستجو تولید شده توسط این استارتاپ برای جستجوف دسترسی، مدیریت و بررسی داده ها در بستر اینترنت طراحی شده است. هدف این شرکت که در تورنتو قرار دارد ارائه خدمات جستجوی اطلاعات و افزایش دسترسی به داده های آن لاین به کاربران اینترنت است.

اساس کار Million Short استفاده از اطلاعاتی در خصوص محبوب ترین و بیشترین عبارات مورد جستجوی کاربران، سایت های پر بازدید و پیشنهادات ارائه شده به کاربران است که به جستجو کننده اجازه می دهد تا به میلیون ها سایت بیشتر از آنچه که می توانند از طریق موتور جستجوی گوگل دسترسی داشته باشند، دسترسی یابند. این شرکت امیدوار است که به زودی بتواند تعادلی میان یافتن سایت های تازه تاسیس و سایت های قدیمی تر که در حوزه ای مشابه فعالیت دارند ایجاد کنند.

سانجای آرارو یکی از اهداف طراحی و تولید این موتور جستجو را از بین بردن انحصار گوگل بیان کرده است و عقیده دارد که این موتور جستجو می تواند اطلاعات دقیق تری نسبت به آنچه گوگل در اختیار آن ها قرار می دهد، به کاربران ارائه دهد.

طبق گفته های مدیر این استارتاپ عوامل زیادی باعث شکل گیری ایده طراحی و تولید چنین موتور جستجویی شدند. به گفته سانجای آرارو از آنجایی که جستجو یکی از عوامل مهم در شناخته شدن و در دسترس قرار گرفتن شرکت های معتبر  است بنابراین توجه به این حوزه از اهمیت خاصی بر خوردار است. به عقیده وی در حوزه جستجو و طراحی موتورهای جستجو هنوز فضاهای ناب و دست نخورده ای وجود دارد که کمتر استارتاپ و یا شرکتی به آن ها توجه کرده است. استفاده از این فضاها می تواند نتایج جستجو در موتورهای جستجو را تا حد قابل توجهی بهبود بخشد. در واقع هرچه نتایج جستجو بهینه تر شوند بنابراین دانشی که کاربر از این طریق کسب می کند عمیق تر و بزرگ تر است. هدف Million Short ارائه نتایج بهتر و بیشتر به کاربران در قبال جستجوی کمتر و عبارات کلیدی کوتاه تر است.

اما این شرکت در راه تولید و طراحی این موتور جستجو با چالش ها و مشکلاتی روبرو بوده است. یکی از عمده ترین چالش هایی که Million Short با آن مواجه بوده است مواجه با این تفکر در میان کاربران بوده است که جستجو برای یک مسئله می تواند آن مسئله را حل کند.عموم کاربران وقتی در خصوص مطلبی از طریق موتورهای جستجو، به یافتن جواب می گردند، به الگوریتم هایی که قرار است در ان موتور جستجو استفاده شود تا آن ها را به نتیجه مطلوب برساند فکر نمی کنند. از طرفی متاسفانه گزینه هایی که کارران برای جستجوی موفق در اختیار دارند در غالب موتورهای جستجو محدود است. شاید اکثر کاربران از آنچه که از طریق موتور جستجوی انحصار طلبی مثل گوگل در قبال جستجوی خود دریافت می کنند راضی و خشنود باشند اما وقتی در خصوص پزینه ها و امکاناتی که گوگل می توانست در اختیار آن ها قرار دهد اما متاسفانه آن را ارائه نداده است صحبت می شود متوجه می شوند که به چه امکاناتی می توانسته اند دسترسی داشته باشند که متاسفانه از آن امکانات محروم هستند. آرارو در ادامه به این نکته اشاره کرده است که او و همکارانش روزانه نظرات کارران Million Short در خصوص استفاده از این موتور جستجو بررسی می کنند و خوشبختانه کاربران از قابلیت هایی که این موتور جستجو در اختیار ان ها قرار می دهد راضی و خشنود هستند.

بر اساس مطالب منتشر شده توسط مدیر Million Short نحوه عملکرد این موتور جستجو قابل توجه است. با توحه به هدف ابتدایی از طراحی و تولید این موتور جستجو، Million Short به عنوان یک موتور جستجو برای وب عمیق یا همان دیپ وب است. در واقع نحوه کار با این موتور جستجو درست شبیه سایر موتورهای جستجو است اما قابلیت هایی که در اختیار آنها قرار داده می شود بسیار متفاوت است. به عنوان مثال یکی از قابلیت هایی که کاربران موتور جستجو Million Short به آن دسترسی دارند امکان حذف وب سایت های معروف و مشهور از لیست نتایج جستجو است که باعث می شود تا آن ها به نام وب سایت هایی دسترسی پیدا کنند در زیر نام هزاران وب سایت معروف مخفی شده اند.

همجنین سانجای آرارو در خصوص مدل کسب و کار و هسته اصلی شکل گیری استارتاپ Million Short به این نکته اشاره کرده است تعریف و تعیین مدل کسب و کار یکی از بزرگ ترین چالش هایی بوده است که این تیم با آن مواجه بوده است. وی در ادامه به این واقعیت اشاره کرده است که مدل کسب و کار آن ها همچنان جای بررسی دارد. اما چیزی که مشخص است این است که راه اصلی درآمد زایی برای این استارتاپ استفاده از تبلیغات خواهد بود. البته ایده های دیگری نیز برای در آمدی مورد بررسی است و قرار بر روی آن ها مطالعات بیشتری انجام شود.

مدیر این استارتاپ عدم وجود تنوع در انتخاب موتور جستجو را یکی از نقاط کور و ناشناخته در فضای جستجو در اینترنت دانسته است. در واقع نه تنها عدم تنوع در انتخاب بلکه تعداد محدود موتور های جستجو باعث شده است که کاربران نتوانند آنچنان که شایسته است به نتایج مطلوب خود در یک جستجو دسترسی داشته باشند. وی در ادامه در خصوص میزان موفقیت این موتور جستجو در جلب کاربران افزوده است که اعضای تیم این استارتاپ در خصوص دسترسی به موفقیت بسیار صبور هستند. آن ها خود را موفق می بینند. این موفقیت را می توانند بر اساس فید بک و نظراتی که از سوی کاربران دریافت می کنند، تخمین بزنند. آرارو و همکارانش بر این باورند که به کمک تبلیغات و جلب نظر کاربران می توانند به زودی جایگاه مطلوب خود را در میان موتورهای جستجو پیدا کنند و بتوانند به روش های سنتی که در موتورهای جستجو استفاده می شوند غلبه کنند.

    نظرات