اکوویک بیستم: از حمایت دانشگاه امیر کبیر از طرح های نوآورانه و شرکت های دانش بنیان تا تردید در ایجاد 130 هزار شغل توسط شهرک های صنعتی

اکوویک بیستم: از حمایت دانشگاه امیر کبیر از طرح های نوآورانه و شرکت های دانش بنیان تا تردید در ایجاد 130 هزار شغل توسط شهرک های صنعتی

طبق روال شنبه ها در اکوویک این هفته نیز به بررسی اخبار مهم ایرانی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ های ملی خواهیم پرداخت. تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته دوم دی ماه یکی از هفته های پر تب و تاب برای استارتاپ ها و کسب و کارهای ایرانی بود. از جمله اینکه به دلیل اعمال برخی از محدودیت ها در پیام رسان تلگرام و شبکه اجتماعی اینستاگرام برخی از کسب و کارهای آنلاین دچار اختلال شدند. از طرفی یکی از خبرهای مهمی که هفته گذشته در صدر خبر گذاری های ایرانی قرار گرفت خبر مربوط به حمایت دانشگاه امیرکبیر از طرح های نوآورانه و شرکت های دانش بینیان بود. همچنین خبر دیگری مربوط به وجود برخی از تردید ها در خصوص اشتغال زایی شهرک های صنعتی بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

دانشگاه امیر کبیر از طرح های نوآورانه و شرکت های دانش بنیان حمایت می کند. حسین حسینی تودشکی (معاون پژوهشی دانشگاه امیرکبیر) اعلام کرد: حمایت ویژه و کمک به طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش بنیان جزوی از اهداف این دانشگاه است. حسینی تودشکی طی مراسم رونمایی از سامانه مصاف (مشاوره صنعتی و ارتقا فناوری) گفت: رسالت این دانشگاه برطرف کردن مشکلات مردم و رفع احتیاجات صنعت با دستاوردهای محققان و پژوهشگران است. وی ضمن تاکید بر این موضوع که طی سال‌های اخیر در رویه دانشگاه بازنگری‌هایی انجام شده است، افزود: تلاش داریم که نوآوری به صنعت راه پیدا کند و بتوانیم نتایج تحقیقات محققان دانشگاه را به محصول مورد نیاز مردم مبدل سازیم.

برنامه شستا برای خروج از بنگاه داری و واگذاری شماری از شرکت های تحت پوشش اعلام شد. مرتضی لطفی (مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیان کرد: خروج از بنگاه‌داری و واگذاری بعضی از شرکت‌های تحت پوشش در بورس از برنامه‌های اساسی شستا است. لطفی در نخستین هم اندیشی مدیران سابق شستا اعلام کرد: چابک سازی و تعدیل هلدینگ‌های تحت پوشش به پنج هلدینگ و اصلاح ساختاری به خصوص در امر شایسته سالاری و بهره‌مندی از نیروهای جوان و باتجربه از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار شستا قرار دارد. وی ادامه داد: محقق شدن برنامه‌های گسترده مقام عالی وزارت به خصوص ماموریت‌هایی که به تامین اجتماعی محوله شده است تنها با خرد جمعی و همکاری تمام دستگاه‌ها بویژه بهره گیری از تجربیات ارزشمند همه مدیران به خصوص مدیران خدمت گذار و صادق اسبق شستا امکان پذیر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از استارت آپ ها به دلیل اختلال های اخیر در بستر اینترنت عذر خواهی کرد. طی چند روز گذشته اپلیکیشن‌های تلگرام و اینستاگرام بطور موقت در کشورمان مسدود شدند؛ همین امر سبب اعتراض کاربرانی شد که از طریق این سرویس‌ها کسب درآمد می‌کنند. به همین دلیل روز گذشته محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) در توئیت خود از کاربرانی که به دلیل شرایط اخیر متضرر شده‌اند، غذرخواهی کرد. همانطور که وزیر ارتباطات نیز در توئیت خود اشاره کرد، دولت دوازدهم سعی بر این دارد تا توسط استارتاپ‌ها، با معضل بیکاری مبارزه کند. در همین راستا افشین کلاهی (نایب رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی ایران) از فعالیت ۱۰ تا ۱۵ هزار کسب و کار مجازی کشور در سرویس‌های تلگرام و اینستاگرام خبر داد، وی متذکر شد که اگر فیلترینگ دائمی شود، این کسب و کارها ورشکست خواهند شد.

اسنپ از اتهامات تپسی تبرئه شد. شورای رقابت نتیجه بررسی‌های خود در مورد شکایت تپسی از اسنپ را اعلام کرد، این نتایج نشان می‌دهد ۱۲ نفری که مسئول رسیدگی به این شکایت بودند اتهامات علیه اسنپ را مردود اعلام کردند. تپسی تحت عنوان محدود سازی رانندگان و اعمال قوانین ضد تجاری، شکایتی را علیه اسنپ تنظیم کرده بود. آنها ادعا کردند که شرکت اسنپ به رانندگان خود در صورت داشتن اپلیکیشن تپ سی روی گوشی‌های هوشمندشان اجازه فعالیت نمی‌دهد و آنها ناچارند این اپلیکیشن را حذف کنند.  پس از اعلام این نتیجه، علیرضا رمضانی (مدیر روابط عمومی تپسی) از درخواست تجدید نظر این سامانه در ارتباط با شکایت از اسنپ خبر داد.

آیا شهرک های صنعتی می توانند وعده ایجاد 130 هزار شغل را محقق سازند. با گذشت بیش از ۹ ماه از سال ۱۳۹۶، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تنها توانسته است حدود ۵۰ درصد از وعده ایجاد ۱۳۰ هزار شغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را محقق کند؛ اکنون این سازمان کمتر از ۳ ماه فرصت دارد تا مابقی وعده خود یعنی ایجاد ۶۴ هزار شغل دیگر را تحقق بخشد. به وجود آوردن ۱۳۰ هزار شغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از اهداف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در سال ۱۳۹۶ است، ولی با گذشت بیش از ۹ از سال جاری ماه این سارمان توانست تنها به ۵۰ درصد این هدف دست یابد، به این معنا که فقط ۶۶ هزار و ۵۷۳ شغل در این مناطق ایجاد شده است. اکنون با توجه به فرصت باقیمانده تا پایان سال جاری به نظر می‌رسد این سازمان مسئولیت بسیار سنگینی دارد. علی یزدانی (مدیرعامل وقت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) تابستان امسال اعلام کرد که تقریبا ۳۰۵ واحد جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شکل گرفته است و این اقدام ایجاد ۱۳۰ هزار شغل را در پی خواهد داشت. فرشاد مقیمی (معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی) در اینباره گفت که در ۹ ماه نخست امسال ۶۶ هزار و ۵۷۳ شغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد شده است.

 

    نظرات