برای شکل‌گیری یک اکوسیستم نوپا، نیازمند انجام شدن برخی کارها به صورت داوطلبانه هستیم


سید حمیدرضا علوی در نشست خبری که امروز ۷ دی ماه ۱۴۰۰ درخصوص سومین رویداد همراهانه، برگزار شد، گفت: رویداد همراهانه براساس نیاز اکوسیستم نوآوری کشور با همراهی و مشارکت پردیس ICT پارک علم و فناوری خراسان و با هدف حمایت از کسب و کارهای نوآور به صورت داوطلبانه، در سراسر کشور شکل گرفته است. اعتقاد و باور ما این است که برای شکل‌گیری یک اکوسیستم نوپا، نیازمند انجام شدن برخی کارها به صورت داوطلبانه هستیم تا اکوسیستم را به سمت بلوغ حرکت داده و جلو ببریم. همچنین زینب فیضی، دبیر اجرایی رویداد همراهانه، برنامه ریزی و اجرای دوره سوم رویداد را در یک بازه زمانی فشرده سه ماهه و حاصل تلاش یک تیم متخصص اجرایی ۲۰نفره عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان، مهندس سید حمیدرضا علوی، مدیرعامل شتاب دهنده تریگ آپ اظهار کرد: این رویداد به صورت داوطلبانه توسط کلیه افراد، مدیریت شد و خوشحالیم که این اتفاق با محوریت مشهد رخ داد. این رویداد توانست نقش خود را در ترویج و حمایت از افرادی که می‌خواهند وارد این فضا شوند ایفا کند. یکی از نیازهایی که باعث شکل‌گیری این رویداد شد، نیازمندی‌های مختلفی بود که افراد و تیم‌های مختلف دارای ایده در اکوسیستم دارند. ما تلاش کردیم تا به تک تک این نیازها پاسخ بدیم.

مدیر شتاب‌دهنده تریگ‌آپ ادامه داد: مهم ترین کمک در این خصوص، وجود یک کانال ارتباطی برای رفع این نیازها است. یک بخشی از مهم‌ترین نیاز این افراد مشاوره است که می‌تواند به شرکت نوپا کمک کند تا در مسیر درست قرار بگیرد. همچنین در کنار هم قرار گرفتن مربیان در این رویداد، اتفاق بزرگی بود که رخ داد. باتوجه به روند رو به رشدی که از نظر تعداد جلسات، تیم‌ها و تنوع مشاورین و سرویس‌ها داشتیم، برای برگزاری رویداد همراهانه چهارم برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا آن را در فصل اول سال ۱۴۰۱ برگزار کنیم. وی گفت: برخی از مشاورین ما که داوطلبانه در رویداد حضور دارند دارای حق جلسات بالای ساعتی یک میلیون هستند. اگر این حقوق نیز محاسبه شوند ارزش خدمات ارائه شده به بالای ۳ میلیارد خواهد رفت.

منفعت برگزاری رویداد همراهانه، مستقیم نیست

علوی گفت: فعالیت‌های تریگ‌آپ کاملا خصوصی است. نفع برگزاری این رویداد مستقیم نیست اما در توسعه این اکوسیستم، نفع آن به ما بازخواهد گشت. نرخ موفقیت تیم‌ها در تریگ آپ از سایر شتاب‌دهنده‌ها خیلی بالاتر است. چون از این روش نتیجه گرفتیم، آن را ادامه می‌دهیم. وی با اشاره به نتایج یک مقاله پژوهشی در اروپا، تاثیر مثبت خدمات مشاوره‌ای را در کسب و کارها تا ۷۰ درصد عنوان کرد. در مقایسه اروپا با ایران، می توان گفت، اروپا یک اکوسیستم بالغ است و با زندگی کارمندی در ایران متفاوت است. کودکان ایرانی تا سنین بالا تحت پوشش خانواده بزرگ می‌شوند، درحالی که در اروپا پس از ۱۸ سالگی پدر و مادر مسئولیت حمایتی کامل در قالب فرزند ندارند. یقینا در ایران تاثیر ارائه خدمات مشاوره‌ای، بیشتر از اروپا خواهد بود.

برگزاری ۲۴۰ جلسه مشاوره در همراهانه

زینب فیضی، دبیر اجرایی رویداد همراهانه، در ادامه این نشست در خصوص ارائه آمارهایی از رویداد، اظهار کرد: در این سه رویداد، تعداد جلسات مشاوره در محورهای مختلف و با توجه به نیاز شرکت‌ها را در تکمیل رویدادهای گذشته برنامه‌ریزی کردیم. از میان ۱۷۰  تیم درخواست دهنده برای شرکت در دوره سوم، در مجموع ۷۰ تیم پذیرش شدند که برای آنها ۱۲۰  جلسه مشاوره برگزار کردیم. در مجموع سه دوره برگزار شده، ۲۴۰  جلسه مشاوره داشتیم که ۱۲۰  جلسه در دوره سوم برگزار شد. این موضوع نشان‌دهنده تکمیل شدن همراهانه در دوره سوم است.

وی افزود: دوره سوم همراهانه در یک بازه زمانی فشرده سه ماهه و با تلاش یک تیم اجرایی ۲۰نفره شامل افراد متخصص در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی و اجرا شد. پریسا اسدی، علیرضا صفار، بهنام رهباردار، رضا راد و نرگس حیدری از جمله عزیزانی بودند که به‌‌صورت داوطلبانه، اجرای موفقت‌آمیز این رویداد را رقم زدند.

دریافت ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان سرویس خدماتی از ۱۰ شرکت برجسته

مدیر شتابدهنده تریگ‌آپ در مشهد بیان کرد: در کنار ارائه مشاوره، یکی از ویژگی‌های خاص همراهانه، حمایت از شرکت‌های بزرگ برای ارائه سرویس‌های مورد نیاز تیم‌ها است. ارزش این سرویس‌ها در مجموع ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان سرویس حاصل از ۱۰ شرکت مختلف بوده است. استفاده کردیم. در این دوره ۷ شرکت به ارائه سرویس در زمینه‌های تولید محتوا، خدمات پرداخت و خدمات آموزش اقدام کرده بودند. لذا با ارائه این سرویس‌ها به استارتاپ‌های تازه کار که بودجه کمی دارند، کمک بسیاری می‌شود. همچنین رضایت تیم‌ها در این دوره از خدمات دریافتی تغییر بسیار محسوسی داشت و حدود ۸۰ درصد تیم‌ها از سرویس مشاوره خود اعلام رضایت داشتند.

وی افزود: امیدواریم در دوره‌های بعدی براساس سابقه و تجربه‌ای که همراهانه کسب کرد، دوره‌هایی اختصاصی‌تر و بهتر برگزار کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: ایده همراهانه از جایی شکل گرفت که در تریگ‌آپ، استارت آپ‌های خیلی نوپا شکل داده بودیم. این طرح در دوشنبه‌های همراهانه در قالب ۳ تا ۵ تیم برگزار می‌شد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات