ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی برای ۱۷۰ تیم استارت‌آپ


علی جاهدی، مدیر پردیس ICT پارک علم و فناوری خراسان و دبیر علمی رویداد همراهانه، در نشست خبری با موضوع "ارائه آمار، دستاوردها و چشم‌انداز سومین رویداد ملی همراهانه"، که در آذر ماه سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: سومین دوره رویداد همراهانه توسط پارک علم و فناوری خراسان و شتاب‌دهنده تریگ‌آپ با حمایت خانه خلاق نیتک، شرکت شناسا، اسکای روم، هم‌فکر مشهد و رشدانا در ۲۵ آذرماه سال ۱۴۰۰ به صورت ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان، علی جاهدی، دبیر علمی رویداد همراهانه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فلسفه رویداد همراهانه، همان تعامل و همکاری میان اعضای یک اکوسیستم و فعالین زیست بوم کارآفرینی است که انتظار می‌رود در اکوسیستم کسب و کار یک منطقه و یا کشور رخ دهد. اگر بخواهیم فناوری و نوآوری کشور را بدون اتکا به خارج از کشور پیش ببریم، بایستی یک اکوسیستم و یا زیست بوم فعال داشته باشیم. یکی از شاخص‌های فعال بودن یک اکوسیستم، میزان ارتباط میان اجزای مختلف اکوسیستم است. به عنوان مثال حضور افراد و شرکت‌ها که نیازهای افراد دیگر را در راستای کسب‌وکار خود تامین می‌کنند، ما را مستقل و بدون وابستگی نسبت به سرویس دهندگان غیرایرانی خواهند کرد.

اجرای ۵ دوره همراهانه در ۱۶ ماه

مدیر پردیس ICT پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: در همراهانه، غیر از بهم‌رسانی بخشی از اجزای این اکوسیستم در قالب مشاوره‌ها و شرکت‌های خدمات‌رسان، بحث داوطلبانه بودن مطرح است. تا به امروز رویدادی در کشور در این ابعاد برگزار نشده است. در ۱۶ ماه گذشته تقریبا هر ۵ ماه یک رویداد همراهانه اجرا کردیم. اولین رویداد همراهانه در تیر ماه سال ۹۹، دومین رویداد در مهر ماه سال ۹۹ و سومین دوره رویداد همراهانه در آذرماه سال ۱۴۰۰ برگزار شد. در مجموع این رویدادها ۳۶۰ تیم استارت‌آپ از نقاط مختلف کشور داشتیم که درخواست گرفتن سرویس مشاوره از مشاوران همراهانه داشتند.

جاهدی خاطرنشان کرد: در گام‌های اول تلاش کردیم بر درخواست‌هایی که بیشتر نیاز به خدمات مشاوره دارند، تمرکز کنیم. کارآفرین ابتدا دوره‌ای برای تصمیم گیری درخصوص ورود به فضای کارآفرینی را می‌گذراند. در این دوره افراد بیشتر به دنبال کسب مهارت‌های روانشناختی برای ورود به مسیر کارآفرینی هستند. در گام بعدی سعی می‌کنند تا فرصت‌های کسب وکار را کشف کرده و مبتنی بر نیازهایی که در بازار وجود دارد، ایده‌ها را ارزیابی کنند. در گام سوم برای طراحی یک کسب‌وکار مبتنی بر ایده اولیه تلاش خواهند کرد. در گام بعدی نیز در راستای توسعه کسب و کار تلاش خواهند کرد.

ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی برای ۱۷۰ تیم

وی تشریح کرد: از بین درخواست‌هایی که برای ما ارسال شد، درخواست‌هایی که در سطح بعد از انتخاب ایده بودند و اعتبارسنجی اولیه را داشتند انتخاب کردیم. مشاوران همراهانه از کشورهای مختلف و شهرهای مختلف ایران انتخاب شدند که به صورت داوطلبانه با رویداد همکاری کردند. از میان ۳۶۰ تیم مجموعا برای ۱۷۰ تیم، خدمات مشاوره‌ای و آموزشی ارائه کردیم. همچنین طی دو هفته آینده برای همه شرکت کنندگان رویداد همراهانه یک بوت کمپ آموزشی در قالب سه کارگاه ویژه با بهترین مدرسان برگزار خواهد شد. این بوت کمپ در سه محور مسیر رشد استارت‌آپ، ارزیابی و اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار و اصول تیم‌سازی طی هفته های آتی، اطلاع رسانی خواهد شد که می‌توانند به عنوان یک خدمت همراهانه از آن استفاده کنند.

دبیر علمی رویداد همراهانه تصریح کرد: تا به امروز در خدمت ۶۵ مشاور بوده ام که به صورت داوطلبانه در رویداد خدمت کردند و از تمام این مشاوران، از طرف اکوسیستم کارآفرینی کشور قدردانی می‌کنم. شایان ذکر است که تعداد درخواست و جلسات مشاوره‌ای در دوره سوم، دو برابر رویدادهای قبلی بوده است. این موضوع بیانگر رشدی خوب برای این حرکت داوطلبانه بوده و نشان می‌دهد که کشور، توانایی اجرای چنین برنامه‌هایی را دارد. وی افزود: نقش پارک‌های علم و فناوری، جریان‌سازی توسعه علم و فناوری در کشور است که به توسعه این اکوسیستم کمک می کند. این رویداد نیز به نوعی بهم‌رسانی مشاوران حرفه‌ای به تیم‌هایی است که نیاز به خدمات مشاوره‌ای آن‌ها دارند.

متاسفانه کسب و کارهای جوان از اهمیت مشاوره بی اطلاع هستند

جاهدی اظهار کرد: در این جلسات کوتاه، استارت آپ‌ها متوجه خواهند شد که آیا مشاوره برای توسعه کسب و کار اهمیت دارد یا خیر. متاسفانه کسب و کارهای جوان ما از اهمیت مشاوره، اطلاع ندارند. یکی از کارکردهای ویژه همراهانه این است که نشان دهد با استفاده از مشاوره به راحتی می‌توان تصمیم گرفت. رویداد همراهانه می تواند بهانه‌ای برای پیدا کردن ظرفیت‌های دیده نشده کشور باشد. رویداد همراهانه در مقطع زمانی مشخصی برگزار می‌شود که طعم و جایگاه مشاوره را به استارتاپ‌ها می چشاند.

مدیر پردیس ICT پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: در این رویداد هیچ خدمتی به صورت تخفیفی نیست، همه خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود. یکی از خدماتی که در پارک خراسان ارائه می‌شود ارائه مشاوره توسط بیش از ۲۰ مشاور است.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات