بررسی نقش الگوهای نادرست غذایی در ایجاد سرطان

بررسی نقش الگوهای نادرست غذایی در ایجاد سرطان

به مناسبت ۱۵ بهمن روز جهانی مبارزه با سرطان؛
بررسی نقش الگوهای نادرست غذایی در ایجاد سرطان / ترشی های چند ساله در ظروف پلاستیکی سرطان زاست
متخصص تغذیه وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: باورهای نادرست غذایی تحت عنوان الگوهای کهن در ایجاد بیماری سرطان و تومورهای بدخیم نقش بسزایی دارند.
دکتر میترا زراتی؛ متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه  علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی گفت: یکی از مسائلی که در جامعه ای مثل ایران مورد بحث است؛ مصرف مواد غذایی به صورت سنتی است که از سالیان قبل در خانواده ها مرسوم بوده، همانند استفاده از ترشی های چند ساله که در ظروف پلاستیکی نگهداری می شود، با توجه به اسیدی بودن و ورود مواد پلاستیکی می تواند زمینه ساز بروز بیماری سرطان شود و  نگه داری مایعات به خصوص آبغوره و آبلیمو در بطری های پلاستیکی و یکبار مصرف که با در نظر گرفتن خاصیت شبه استروژنی در ایجاد سرطان های رحم، تخمدان و پستان موثر است.
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: نکته بسیار مهم اینکه استفاده مکرر از شیرینی جات و دسرهای شیرین که در بسیاری از استان ها به عنوان یک فرهنگ غذایی شکل گرفته، به علت افزایش ترشح انسولین باعث تحریکات سلولی و ایجاد تومور می شوند؛ لذا ضروری است مصرف انواع شیرینی را تا حد ممکن کاهش دهیم.
دکتر زراتی گفت: چاقی یکی از مهمترین عوامل در ایجاد التهاب ، ضعف سیستم ایمنی و فراهم کردن زمینه ایجاد سرطان به ویژه سرطان پستان است، در نتیجه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید برای کاهش وزن اصولی اقدام شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: یکی از مواردی که در شکل گیری سرطان های دستگاه گوارش نقش دارد، مصرف مواد غذایی کنسروی و حاوی مواد افزودنی است؛ در واقع استفاده مکرر از خورشت های صنعتی، مشتقات گوشت( سوسیس، کالباس و همبرگرهای صنعتی) به علت دارا بودن مقادیر زیاد نمک و افزودنی باعث سرطان معده می شوند.
وی گفت: مصرف زیاد نمک یکی از عوامل شناخته شده در سرطان های معده و مصرف روغن های جامد و زیاده روی در مصرف گوشت قرمز زمینه ساز سرطان کولون (روده بزرگ) است.
به گفته وی، مصرف روزانه ۴ واحد میوه که هر واحد به اندازه یک مشت بسته است و ۴ واحد سبزی که هر واحد آن به اندازه یک لیوان سبزی خام خرد شده یا  معادل نصف لیوان سبزی پخته شده است، توصیه می شود.
دکتر زراتی، نقش ویتامین ها را در پیشگیری از بیماری سرطان، مهم برشمرد و افزود: مصرف ویتامین سی که به وفور در انواع میوه و سبزیجات مانند مرکبات،خانواده توت ها، فلفل دلمه ای و کاهو یافت می شود و همچنین میوه و ‌صیفی جاتی که پیش ساز ویتامین A هستند مثل خرمالو، هویج، انبه و آلو در پیشگیری از بروز سرطان نقش دارند.
این متخصص تغذیه تاکید کرد که افراد باید از نظر دریافت آهن بررسی شوند تا در صورت تایید آزمایش خون مبنی بر وجود  کم خونی، این مکمل را استفاده کنند زیرا مصرف بیش از حد آهن می تواند زمینه ساز سرطان باشد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:  مصرف امگا سه در پیشگیری از بیماری سرطان موثر است، بنابراین با مصرف سه تا چهارعدد گردو در روز و ۲ بار ماهی در هفته و یا مصرف مکمل امگا تری می توان این منبع غنی را دریافت کرد.
وی، قرار گرفتن در نور کافی و مصرف ویتامین D را در افزایش سیستم ایمنی و کاهش التهاب و در نتیجه پیشگیری از انواع سرطان ها مهم دانست وبه همه افراد توصیه کرد تا برای حفظ سلامتی خود رعایت الگوی سبک زندگی سالم، مصرف مواد غذایی مناسب و  تحرک کافی را مد نظر داشته باشند.
لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران

    پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران یک پارک علم و فناوری در شهر تهران می باشد

      نظرات