خیز جوانان بوشهری برای درمان سرطان/ محصولی که محبوب خارجی‌ها شد+عکس



تیرماه امسال ۱۶ محصول فناورانه حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و آذر ماه امسال نیز بیش از ۱۸ از محصول دانش بنیان با حضور وزیر عاوم تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد که یکی از این شرکت‌ها در بوشهر با استفاده از موجودات دریایی در حوزه درمانی به ویژه سرطان فعالیت دارند که در آینده از آنها بسیار خواهید شنید.

شرکت پرسیا در سه روز پایانی سال ۱۳۹۷ با هدف ارائه خدمات و محصولات در حوزه سلول‌های بنیادی ، سلول درمانی و پزشکی بازساختی و مهندسی بافت تاسیس شد و در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ شرکت دانش بنیان شد.

معرفی

سید علیرضا هاشمی جوان ۲۴ ساله بوشهری و دانشجوی سال پنجم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بعنوان مدیرعامل شرکت دانش بنیان " زیست فناوری نوین درمان پرسیا ویستا " به همراه تیم ۱۲ نفر خود در مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری خلیج فارس مستقر هستند که گفتگو با این جوان را در ادامه می‌خوانید:

در سال ۱۳۹۶ دوره دکترای دندانپزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر آغاز کردم و پژوهش‌های خود را بر روی سلول های بنیادی به ویژه سلول های بنیادی دریایی همراه با اساتیدی در مرکز تحقیقات زیست فناوری دریایی خلیج فارس  آغاز کردم.

در ادامه با پیشنهاد و راهنمایی‌های استاد دکتر تمدن به منظور تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان و کمک به رونق اقتصادی و کارافرینی در کشور ، به شرکت پرسیا ویستا ملحق شدم و اینک به عنوان مدیرعامل این شرکت فعالیت دارم و اکنون پس از طی کردن مراحل رشد استارتاپ، وارد مرحله تولید چند فناوری در کشور شده‌ایم.

محصول

شرکت پرسیا ویستا فرآورده‌هایی در حوزه سلول درمانی و فناوری های نوین درمانی وابسته به سلول برای کاربردهای درمانی و پژوهشی تولید کرده است. انواع خدمات سلولی نظیر ارائه انواع رده‌های سلول‌های بنیادی و سرطانی، خدمات مبتنی بر محصولات سلولی نظیر اگزوزوم و خدمات مبتنی بر مهندسی بافت را به پژوهشگران عرضه می‌کند.

اولین مورد، تولید فناوری جداسازی سلول‌های بنیادی مختلف انسانی و ارائه آموزش و انتقال فناوری به داخل و خارج از ایران بوده است. یکی از محصولات نوین این شرکت، کیت استخراج اگزوزوم است. اگزوزوم، ذرات ویزیکولی با اندازه نانومتری مستخرج از سلول هستند که حاوی پیام‌هایی از سلول مادری خود است که در ارتباطات بین سلولی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. ذرات اگزوزوم حاوی خواص درمانی قابل توجهی است.

نقش اگزوزوم در بدن

به طور ساده اگزوزم ها سوپ سلول های بنیادی یا محتوای آن ها هستند که جدیدا به اثر گذاری این ذرات بر بازسازی و درمان بیماری ها و نقص هایی که در بافت های بدن انسان به وجود آماده است پی برده اند. همچنین این ذرات دیگر خطرات و عوارض  احتمالی ناشی از سلول درمانی را ندارند و  می‌توان برای بیماران استفاده کرد.

این محصول برای چه مواردی به کار می رود؟

اگزوزوم، ذرات ریز نانومتری استخراج  شده از سلول ها هستند که در ارتباطات بین سلولی و برخی از فیزیولوژی های بدن انسان نقش دارند. اگزوزوم درمانی بسیاری از مشکلات سلول درمانی نظیر رد سلول های بیگانه توسط دریافت کننده سلول را نداشته و سیستم ایمنی را تعدیل می‌کند‌.

اگزوزوم های استخراج شده از سلول های بنیادی به دلیل غنی بودن از MIRها، سایر RNA ها، پروتئین ها، و ترکیبات سایتوکاینی و کموکاینی ضدالتهابی نظیر TGF-B، پروستاگلاندین E۲، نیتریک اکسید و... التهاب های بدن را با قدرت بالایی سرکوب می کنند. امروزه از این اگزوزوم ها جهت درمان بسیاری از بیماری های التهابی نظیر التهاب های مفاصل و زانو، التهاب های سیستم تنفسی و سایر التهاب های بدن انسان و دام ها استفاده می کنند.

همچنین نانومتری بودن اندازه  این ذرات، زیستی بودن آن و خاصیت تعدیل کنندگی ایمنی آن سبب شده است که از این ذرات به عنوان حامل داروی زیستی به فراوانی استفاده شود. شرکت دانش بنیان زیست فناوری نوین درمان پرسیا ویستا این افتخار را دارد که در راستای درمان‌های نوین اگزوزوم درمانی قدمی را در کشور ایران بردارد.

درمان سرطان

ذرات دارویی اگزوزوم این پتانسیل را دارند که به عنوان ابزاری جهت درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرند. این ذرات علاوه بر اینکه می توانند به عنوان حامل برای داروهای سرطانی مورد استفاده قرار گیرند و تاثیرات داروهای سرطانی را دو چندان کنند، استخراج آنها (اگزوزوم ها) از منابع خاص سلولی نیز خاصیت ضد سرطانی را از خود نشان می‌دهند و می‌توانند در آینده نزدیک به عنوان داروی ضد سرطان مورد آزمایش قرار گیرند. شرکت ما در حال حاضر تمرکز خود را بر تولید اگزوزوم های ضدالتهابی و تحریک کننده تقسیم سلولی گذاشته است.

بهبود بیماران کرونایی

اگزوزوم ها به عنوان یک ذره نانومتری زیستی که با بدن انسان سازگار هستند می‌توانند به عنوان حامل دارو مورد استفاده قرار بگیرند. مطالعه‌های بسیار زیادی در سراسر جهان انجام شده است و تاثیرگذاری اگزوزوم ها را در درمان کووید۱۹ نشان داده است. این ذرات می‌توانند به عنوان حامل داروی کرونا و یا حامل ژن سرکوب کننده کرونا مورد استفاده قرار بگیرند. اگزوزوم ها در کنار این که به عنوان حامل داروی کرونا وارد بدن می‌شوند، به دلیل خواصی که دارند (خواص ضد التهابی، تعدیل کنندگی سیستم ایمنی و بازسازی بافتی)، می‌توانند موجب کاهش التهاب ریه شده و به درمان بافت ریه درگیر شده به ویروس کرونا کمک کنند. اعضای شرکت پرسیا ویستا مقاله ای را در یکی از روزنامه‌های خارجی در زمینه استفاده از اگزوزوم ها در درمان کرونا به چاپ رسانده اند.

تاکنون از کشور های خارجی دعوت نامه داشتید؟

با توجه به این موضوع که تیم تحقیق و توسعه شرکت پرسیا ویستا ابداع کننده چندین روش درمانی و سازنده ترکیبات و مواد دارویی می باشد به تبع پیشنهادات زیادی از کشورهای خارجی نظیر قزاقستان، استرالیا، امارات و ... به شرکت و اعضای تیم تحقیقاتی داده شده است. اما با توجه به این موضوع که همه ما در همین کشور رشد کردیم و پله های ترقی را پیموده ایم، در تلاش هستیم خدمتی را برای هموطنان خودمان ارائه دهیم تا شاید بخشی از زحمات و هزینه هایی را که مردم ایران برای تحصیل و کسب علم صرف ما کردند جبران کنیم.

کار شما در چه مرحله ای است؟

تمامی مراحل تحقیق و توسعه این محصول توسط اعضای شرکت انجام گرفته و تا کنون تاییدیه ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را اخذ کرده است و در حال حاضر در تلاش برای ایجاد خط تولید گسترده این محصول برای خدمت رسانی به مردم هستیم.

مهمترین مشکلی که سد راه شماست؟

اساسی ترین سد برای چنین محصولاتی اخذ مجوزهای لازم برای ارائه این خدمت است. گاها دانش و محصولات بسیار با ارزشی در ایران تولید می‌شود اما مسیر اخذ مجوزها و تاییدیه ها در کشور به گونه ای است که مخترع ترجیح می‌دهد دانش فنی خود را به شرکت های غربی منتقل کنند و همان دانش به خودمان با قیمت بسیار بالایی فروخته می‌شود. امیدواریم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تولید، پشتیانی و مانع زدایی‌ها و رویکرد دولت سیزدهم این مشکل بسیار مهم نیز به امید خدا بر طرف شود.

سخن آخر

شرایط کنونی دنیا نیازمند افرادی متخصص، خلاق، به روز و با پشتکار است.اگر در دنیای آینده حرفی برای گفتن داشته باشید نتیجه آموزش‌هایی خواهد بود که در دوره تحصیل علاوه بر آموزش‌های آکادمیک گذرانده اید. تلاش کنید با دنیای واقعی آشنا بشوید و تجربه کنید. بهترین راهی که انتخاب می‌کنید همان راهی‌ است که همیشه به آن فکر کرده اید . من و بسیاری از افرادی که شاید در آینده بتوانیم در جایگاه خود خدمتی به این کشور ارائه دهیم مدیون اساتیدی هستیم که در این دوره با همچین طرز تفکراتی ما را  راهنمایی و هدایت کردند.

گفتگو: خبرگزاری فارس

لینک اصل خبر در سایت پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    منبع خبر

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر) یک پارک علم و فناوری در شهر بوشهر می باشد

      نظرات