چاه نفت اصلی ما شرکت‌های دانش بنیان هستند


دکتر سید محمد صاحبکار خراسانی، معاون راهبردی و نظارت قوه قضائیه در بازدید از پارک علم و فناوری خراسان، با اشاره به نامگذاری شعار سال به نام "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین" از سمت مقام معظم رهبری، بر سوق دهی تولید به سمت تولید دانش‌بنیان و فاصله از خام فروشی تاکید و از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان چاه نفت اصلی کشور یاد کرد.

دکتر صاحبکار خراسانی به همراه جمعی از مقامات قضائی و اجرایی استان روز یکشنبه ۷ فروردین ماه در جلسه‌ای با مسئولان پارک علم و فناوری استان به گفتگو نشست و ضمن بررسی مسائل و دغدغه‌های واحدهای تولیدی به ویژه مباحث حقوقی، دستوراتی را جهت هماهنگی و هم افزایی بیشتر مقامات قضائی استان با پارک علم و فناوری در راستای شعار سال صادر نمود.

معاون راهبردی و نظارت قوه قضائیه از پارک علم و فناوری به عنوان مهم ترین محل تمرکز و تجمع شرکت‌های دانش بنیان یاد کرد و گفت: پارک باید ساختارهایی داشته باشد که متناسب با نیاز شرکت‌های فناور و دانش بنیان، به آنها کمک کند.

دکتر صاحبکار خراسانی افزود: پارک برای شرکت‌های کوچک به مشابه باغچه‌ای برای رشد آنها عمل می‌کند و شرکت‌های بزرگ نیز در پارک باید لوکوموتیو حرکت شرکت‌های دیگر شوند.

وی افزود: پنج سازمان ذیل قوه قضائیه فعالیت دارند که همه مدیران آنها به ویژه سازمان ثبت اسناد و املاک باید در جهت حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان آماده به خدمت باشند؛ همچنین شرکت‌های دانش بنیان برای بحث اشتغال زندانیان هم می‌توانند فعال شوند.

معاون راهبردی و نظارت قوه قضائیه همچنین نقش سازمان بازرسی را در مطالبه از سازمان‌ها، به ویژه سازمان‌هایی که به شرکت‌های دانش‎‌بنیان پاسخگو نیستند، بسیار حائز اهمیت عنوان کرد.

دکتر مسعود میرزائی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان در این جلسه با اشاره به این که ما اهدافی را تعیین کردیم تا بتوانیم زحمات روسای قبلی پارک را عملیاتی کنیم، بر همکاری با سایر ارگان‌ها برای نیل به این اهداف تاکید کرد و گفت: پارک باید پاتوق تمام نهادهایی باشد که دلشان برای این مملکت می‌سوزد.

دکتر میرزائی، زمینه‌های همکاری گسترده پارک و قوه قضائیه را خاطرنشان کرد و افزود: ما باید شرکت‌ها را هم از لحاظ کمی و کیفی تقویت و آنها را با مسائل حقوقی آشنا سازیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان از دو حوزه معدن و صنایع کشاورزی نیز به عنوان جهت‌گیری جدید پارک نام برد. وی افزود: ما باید سیستم پارک را باز کنیم، سطح شهر ما باید پارک علم و فناوری شود و در این راستا تمام نهادها باید به ما کمک کنند.

دکتر میرزائی همچنین بر ضرورت گفتمان سازی در جهت تحقق شعار سال تاکید کرد و ادامه داد: افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نباید کورکورانه باشد و باید همراه با مصداق، به صورت منطقی و در راستای حل مشکلات در این حوزه گام برداریم.

سید امیر مرتضوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی نیز در این نشست بر آشنایی هر چه بیشتر مسئولان قضائی با خدمات پارک علم و فناوری تاکید و خواستار ارائه شفاف انتظارات و خواسته‌های پارک به دستگاه قضا شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی از سه کمیسیون حل اختلاف، کمیسیون پیشگیری از بحران و کمیسیون صیانت از قوانین و مقررات جهت ورود به مسائل حقوقی واحدهای تولیدی در استان نام برد. وی همچنین از تشکیل ۲۵ هیات اندیشه ورز جهت آسیب شناسی مسائل فناوری استان خبر داد.

ابراهیم ناصری، معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان رضوی هم در این نشست، تفکیک بین تولید دانش بنیان و شرکت دانش بنیان را حائز اهمیت خواند.

دکتر مهدی تقوایی، مدیرکل سرمایه گذاری و اشتغال استانداری نیز آمادگی استانداری خراسان رضوی را برای تحقق شعار سال و نیز تبدیل شرکت خانه سازی به پردیس تخصصی ساختمان را اعلام نمود.

داود تفضلی، معاون توسعه فناوری پارک با اشاره به تفاوت‌های شهرک صنعتی و پارک علم و فناوری اظهار داشت: در پارک علم و فناوری ایده‌ها صرفا بر مبنای دانش شکل می‌گیرند و ما بحث تولید انبوه را در پارک به جز موارد های تک نمی‌توانیم داشته باشیم.

مهندس تفضلی با بیان این که در حال حاضر ۳۶۷ شرکت و هسته فناور در پارک علم و فناوری مشغول به فعالیت هستند که ۱۱۰ شرکت آن دانش بنیان، ۱۰۰ شرکت در مرحله رشد مقدماتی و حدود ۸۰ شرکت رشد یافته هستند.

وی مهم ترین مشکل شرکت‌های پارک را نه لزوما بحث فنی، بلکه بحث ساختار، منابع انسانی و ساختار حقوقی عنوان کرد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات