اولین کارخانه «ساخت و فناوری» کشور در استان فارس با همکاری پارک علم و فناوری فارس تاسیس می‌شود.

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، مدیر کل پشتیبانی و امور فناوری معاونت فناوری و نوآوری  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از انعقاد تفاهم نامه همکاری این  معاونت با سه مرکز علمی و پژوهشی در شیراز برای ساخت کارخانه فناوری و ساخت خبرداد.

امید رضایی‌فر در این خصوص گفت: براساس این تفاهم نامه مقرر شده، دانشگاه فنی حرفه‌ای استان فارس با مشارکت پارک علم و فناوری استان فارس و دانشگاه صنعتی شیراز کارخانه ساخت و فناوری را تاسیس و تامین اعتبارات آن را از مجاری دولتی و غیردولتی دنبال کنند.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت در نظر گرفته شده از سوی این معاونت امیداریم اولین کارخانه فناوری و ساخت ایران در فضای نزدیک به ۲۰۰۰ متر مربع در دانشکده فنی شهید باهنر شیراز در نیمه دوم فصل بهار با حضور وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری افتتاح گردد.

مدیر کل پشتیبانی و امور فناوری علوم تحقیقات و فناوری به اهداف تاسیس کارخانه تکنولوژی و ساخت( تک شاپ) اشاره کرد و افزود: هدف اصلی ایجاد محیطی برای بیان ایده ها، ارائه امکانات و فراهم کردن فضا برای ساخت محصول از ایده، تولید محصول بر مبنای بهترین ایده تایید شده، مهندسی معکوس، بهینه سازی جهت افزایش بهره وری و محصول جدید، ارائه خدمات مهارتی- تخصصی و حرکت در مرزهای دانش و فناوری در رشته های تخصصی فنی و مهندسی است.

رضایی‌فر با اشاره به خدماتی که در این کارخانه ارائه خواهد شد، گفت: آماده سازی، تجهیز و متناسب سازی فضا برای استقرار واحدهای فناور، ارائه خدمات آموزشی مورد نیاز واحدهای فناور با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه های حقوقی، مالی و حسابداری، بازاریابی، بازرگانی خارجی و صادرات به آنها، اعطای تسهیلات، حمایت‌های مالی و ایجاد زمینه های مناسب برای توسعه فناوری به واحدهای فناور از خدمات جانبی است که کارخانه ساخت و تکنولوژی به آن می پردازد.
وی افزود: خدمات دیگری که در کارخانه ساخت و تکنولوژی با همکاری پارک علم و فناوری به آن پرداخته می شود شامل ارائه خدمات آزمایشگاهی عمومی و کارگاهی، ارائه خدمات مشاوره ثبت مالکیت فکری و انجام داوری طرح‌های ثبت اختراع با عنوان مرجع استعلام ثبت مالکیت فکری و همکاری با دفتر مالکیت فکری دانشگاه، بازاریابی و کمک به افزایش حضور و مشارکت تخصصی واحدهای فناور در دانشگاه‌ها در سطح ملی و بین المللی است.


مدیر کل پشتیبانی و امور فناوری علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: این طرح علمی و فناورانه در راستای تبدیل ایده های دانشجویان، دانش آموختگان، مدرسان دانشگاهها و مراکزآموزش عالی در استان و همچنین نوآوران، مخترعان، صاحبان ایده،کارآفرینان و صنعتگران به محصول اولیه اجرا می شود و فرآیند پذیرش ایده نیز به این صورت است که  ثبت ایده از طریق فراخوان دنبال و پس از آن ارزیابی و تایید توسط کمیته تخصصی صورت می گیرد.
رضایی‌فر همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به  نقاط قوت دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس اشاره کرد و افزود: از مهم ترین آن داشتن نیروی انسانی ماهر و متخصص در رشته های فنی و مهندسی، ارتباط با صنعت، دسترسی به امکانات رفاهی و همچنین وجود فضای دانشگاهی به وسعت ۱۷ هزار مترمربع در دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید باهنر شیراز و ۱۰ هزار و ۲۰۰ متر مساحت فضای کارگاهی و آزمایشگاهی است.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری فارس

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری فارس

    پارک علم و فناوری فارس

    پارک علم و فناوری فارس یک پارک علم و فناوری در شهر شیراز می باشد

      نظرات