ضرورت توسعه فعالیت‌های پارک علم و فناوری در همه حوزه‌ها/ به دنبال ایجاد دفاتری در سازمان‌های مرتبط هستیم

ضرورت توسعه فعالیت‌های پارک علم و فناوری در همه حوزه‌ها/ به دنبال ایجاد دفاتری در سازمان‌های مرتبط هستیم

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دکتر مهدی غفاری در اولین جلسه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان گلستان که با حضور دکتر سیدمحسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، دکتر علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان، دکتر منتظری و مهندس سنگدوینی نمایندگان مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، سیدمحمد دهنوی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، عابدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و روسای دانشگا‌ه‌ها، مدیران دستگاه‌های اجرایی و واحدهای فناور و دانش‌بنیان استان در محل سالن اجتماعات استانداری گلستان برگزار شد، به نامگذاری امسال با عنوان " تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین " از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: باید از این فرصت برای توسعه شرکت های دانش بنیان، رفع کمبودها و نارسایی ها استفاده کرد و از این طریق مشکلات مرتبط با بیکاری، تولید و صادرات را برطرف نمود.

وی به روند فعالیت پارک گلستان اشاره کرد و گفت: این مجموعه تا سال ۹۸ در ساختمان هزار و ۴۰۰ متری واقع در شهرک صنعتی آق قلا که نیمی از آن در اختیار ستاد اداری بود فعالیت می کرد و تنها پارک علم  وفناوری در کشور بود که در مرکز استان مستقر نشده بود.

دکتر غفاری ادامه داد: در ۲.۵ سال گذشته تلاش زیادی برای تقویت زیرساخت های پارک علم و فناوری گلستان انجام شد که انتقال ستاد پارک به گرگان، راه اندازی مراکز رشد و نوآوری مختلف در شهرهای استان و رشد محسوس فعالیت شرکت ها از جمله نتایج آن است.

غفاری بیان کرد: راه اندازی مراکز نوآوری در بندرترکمن، علی آباد و گرگان، مرکز نوآوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی و کارخانه نوآوری گرگان از جمله فعالیت های پارک علم و فناوری گلستان در سال های اخیر است که اگر فضای فعالیت و امکانات و تسهیلات بیشتری به این استان اختصاص یابد فرایند توسعه این بخش شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی بر ضرورت تقویت همکاری با دانشگاه های گلستان برای بیشتر شدن تعداد و پوشش فعالیت شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: مجوز راه اندازی مراکز رشد در دانشگاه های کشاورزی، علوم پزشکی، آزاد و پیام نور دریافت و بخشی از آن نیز عملیاتی شده است.

وی اظهار داشت: نقطه عطف اکوسیستم پارک علم و فناوری گلستان، راه اندازی کارخانه نوآوری گرگان در هشت هزار متر مربع بود که تاکنون فاز اول آن در پنج هزار متر مربع در ساختمانی به مالکیت شهرداری راه اندازی شد که به گفته مسئولان یکی از بهترین نمونه های موجود در کشور است.

رییس پارک علم و فناوری گلستان ادامه داد: علاوه بر آن خانه خلاق با هدف حمایت از استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی و همچنین برون‌سپاری کامل این بخش در بافت قدیم گرگان راه اندازی شد و در آن استارتاپ ها، اپلیکیشن ها و فروشگاه های مجازی فعال در حوزه صنایع دستی مستقر شده و خدمات مرتبط با رونق فعالیت این بخش ها را در اختیار فعالان این حوزه قرار می دهند.

وی بر ضرورت توسعه فعالیت های پارک علم و فناوری در همه مناطق گلستان اشاره کرد و گفت: گنبد که بار عمده شرق استان را به دوش می کشد کمتر از ۲۰۰ متر فضا برای فعالیت شرکت های دانش بنیان داشت اما با همکاری دانشگاه پیام نور، یک طبقه از ساختمان این دانشگاه در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گرفت.

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری گلستان در حال حاضر ۲۲ هزار متر فضا دارد که به جز ساختمان پارک، مابقی آن یا متعلق به دانشگاه ها است و یا با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شده است.

دکتر غفاری گفت: یکی از اهداف پارک علم و فناوری گلستان این است که به جای تمرکز بر تهیه ساختمان و زمین تملیکی، از فضاهای موجود و کمتر استفاده شده گلستان برای توسعه فعالیت دانش بنیان استفاده کند.

وی به رشد قابل توجه صادرت کالاهای تولیدی شرکت های دانش بنیان گلستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بالاترین تحقق آمار اشتغال سال گذشته گلستان مربوط به پارک علم و فناوری بود که امیدواریم با توجه به این تلاش ها، حمایت از این پارک و شرکت های دانش بنیان افزایش پیدا کند.

وی پایین بودن پایه بودجه را یکی از مشکلات اساسی پارک علم و فناوری گلستان دانست با تاکید بر ضرورت رشد آن، گفت: هر چه بودجه ما کمتر باشد حمایت از واحدهای فناور و دانش‌ بنیان استان نیز کمتر خواهد بود.

دکتر غفاری در پایان رشد فیزیکی ۱۰ برابری، افزایش ۵۲ درصدی تسهیلات پرداختی به واحدهای فناور و رشد ۳ برابری فروش شرکتها را از جمله فعالیت های سال گذشته پارک علم و فناوری گلستان اعلام کرد.

    لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گلستان

      منبع خبر

      پارک علم و فناوری گلستان

      پارک علم و فناوری گلستان

      پارک علم و فناوری گلستان یک پارک علم و فناوری در شهر آق قلا می باشد

        نظرات