پنج شرکت مشهوری که با تکیه بر سرمایه های شخصی به موفقیت رسیدند

پنج شرکت مشهوری که با تکیه بر سرمایه های شخصی به موفقیت رسیدند

آیا می دانستید برخی از بزرگترین و مشهور ترین شرکت های جهان توانسته اند تنها با تکیه بر سرمایه های شخصی و ناچیز پایه گذاران خود به موفقیت های چشمگیر دست پیدا کنند؟ در ادامه با پنج شرکت از این دست آشنا می شویم.

به گزارش اکوسیستم، بسیاری از شرکت های مشهور جهان برای تامین سرمایه اولیه خود از جریان های نقدی داخلی بهره گرفته اند.

در دنیای کسب و کار ها این داستان بسیار معروف است: یک کارآفرین ایده ای درخشان پیدا می کند، آن را با سرمایه گذاران ثروتمند در میان می گذارد و یک شبه یک شرکت میلیارد دلاری تاسیس می کند. ولی باید بدانید که این داستان در مورد تمام کسب و کار های موفق صدق نمی کند. بسیاری از برند های معروف فعالیت خود را به آرامی، با اسلوب و با تکیه بر سرمایه های شخصی و اندک موسسان خود آغاز کرده اند. سپس موسسان، نقدینگی لازم را برای توسعه شرکت فراهم کرده و آن را به رشد می رسانند.

در اینجا می خواهیم پنج کسب و کاری را که توانستند حتی بدون سرمایه های خارجی سایر سرمایه گذاران به موفقیت برسند، معرفی کنیم.

Spanx

سارا بیکلی مشغول پوشیدن لباس های خود و آماده شدن برای یک مهمانی بود که با ایده ای جالب رو به رو شد که امروز در سر تا سر جهان شناخته شده است. ایده او منجر به ابداع یک لباس زیر جدید زنانه شد. او به دنبال لباس خوش فرمی بود که بتواند در زیر شلوار راحتی سفید خود از آن استفاده کند. به همین جهت او تصمیم گرفت تا بخش پایینی جوراب شلواری خود را بچیند. بیکلی در سن ۲۷ سالگی کسب کار خود را با ۵ هزار دلار پس انداز شخصی در منطقه آتلانتا راه اندازی کرد. او حتی اختراع خود را برای حفظ حقوق قانونی به صورت رسمی به ثبت رساند. تا به امروز او ۱۰۰ درصد از سهام شرکت Spanx خود که در سال ۲۰۱۶ در حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارزش گذاری شد را در اختیار دارد. بیکلی حتی یک پنی هم از سرمایه گذاران دیگر دریافت نکرده است.

GoPro

هنگامی که وب سایت سرگرمی و تبلیغاتی نیک وودمن به نام FunBug در سال ۲۰۰۱ با شکست مواجه شد، او تصمیم گرفت تا با یک سفر تفریحی به استرالیا و اندونزی طعم تلخ این شکست را به فراموشی بسپارد. او در این سفر متوجه شد که بند دوربین گردشگرانی که برای ثبت تصاویر ماجراجویی های خود، آن را به دور مچ خود بسته بودند، به طور مرتب شل شده و باز می شود؛ همین جا بود که یک ایده طلایی به ذهنش رسید. او با استفاده پس انداز شخصی خود و قرض گرفتن ۳۵ هزار دلار از مادرش، در سال ۲۰۰۲ شرکت GoPro (که ابتدا با نام Woodman Labs شناخته می شد) را تاسیس کرد. او  به تنهایی کسب کار خود را در شهر سان ماتیو کالیفرنیا استحکام بخشید تا این که در سال ۲۰۱۲، فاکسکان ۲۰۰ میلیون دلار در شرکت او سرمایه گذاری کرد. به گفته خبرگزاری بلومبرگ، دو سال بعد GoPro سهام خود را با ارزش ۲٫۹۶ میلیارد دلار برای عموم عرضه کرد.

Craigslist

کریگ نیومارک سایت خود را در سال ۱۹۹۵ به عنوان یک خبرنامه اینترنتی برای به روز نگه داشتن دوستانش در مورد اخبار مربوط به سان فرانسیسکو راه اندازی کرد. با افزایش مخاطبان این وب سایت، افراد از او خواستند تا شغل ها را هم معرفی کرده و اموال فروشی را نیز در آن قرار دهد. سایت Craigslist توانست در سال ۱۹۹۷ به بازدید یک میلیونی در هر ماه دست پیدا کند، ولی نیومارک تا دو سال بعد همچنان به عنوان یک پروژه جانبی روی آن کار می کرد و با شرکت دیگری همکاری نداشت. او تا سال ۲۰۰۴ هیچ سرمایه خارجی دریافت نکرد، تا اینکه در این سال، شرکت eBay با مبلغ ۳۲ میلیون دلار ۲۸ درصد از سهام آن را از آن خود کرد. پس از یک اختلاف حقوقی طولانی که طی آن Craigslist به کم کردن ارزش سرمایه eBay متهم شده بود، نیومارک مجددا سهام را از این شرکت خریداری کرد. Craigslist در سال ۲۰۱۶ موفق شده به درآمد ۶۹۰ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

GitHub

GitHub یک پلتفرم توسعه نرم افزاری است که در سال ۲۰۰۸ توسط تام پرستون-ورنر، کریس وانسترات و پی.جی هیت راه اندازی شد. کاربران این پلتفرم می توانند پروژه های نرم افزاری خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. به گفته پرستون-ورنر، بنیان گذاران این شرکت تنها چند هزار دلار برای راه اندازی آن صرف کردند و درآمد زایی آن با درخواست های اشتراک از همان روز اول آغاز شد. در روز های آغازین شرکت سان فرانسیسکویی GitHub هیچ دفتر کاری نداشت. در عوض، این تیم چهار نفره به صورت تمام وقت و از راه دور فعالیت می کردند و جلسات معدود خود را نیز در کافی شاپ ها برگزار می کردند. چهار سال بعد این شرکت اقدام به جذب سرمایه کرد و نتیجه آن کسب سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری از Andreessen Horowitz بود. به همین منوال، GitHub تا کنون توانسته است ۲۵۰ میلیون دلار دیگر از سایر سرمایه گذاران اخذ نماید. طبق برآورد های انجام شده در سال ۲۰۱۵، ارزش این شرکت ۲ میلیارد دلار اعلام شده است.

Tough Mudder

در سال ۲۰۱۰ دو شریک به نام های ویل دین و گای لیوینگستون با یک سری از مسابقات سخت خشن وارد بازار پر سود ورزش شدند. ایده این دو فرد طراحی یک مسابقه دوی عجیب بود که پر از موانع مختلف همچون سیم خاردار و مانکی بار های لغزنده است. آن ها ۳۰۰ دلار روی وب سایت و ۸ هزار دلار دیگر برای تبلیغ در فیسبوک هزینه کردند. این تمام پولی بود که ویل دین در حساب بانکی خود داشت. با این حال، تلاش آن ها نتیجه بسیار خوبی داشت: در اولین مسابقه Tough Mudder ابداعی این دو فرد، بیش از ۵۰۰۰ شرکت داشتند و تا کنون نیز بالغ بر ۲ میلیون نفر از ۱۰ کشور جهان در این مسابقات دوی این شرکت حضور پیدا کرده اند. این شرکت که در بروکلین کالیفرنیا پایه گذاری شده، به وسیله دریافت هزینه شرکت در مسابقات و اسپانسر ها در سال ۲۰۱۵ در حدود ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشت و تا کنون نیز هیچ سرمایه خارجی دریافت نکرده است.

    نظرات