با تصویب شهرداری تهران، خدمات و کسب و کارهای الکترونیکی عوارض پرداخت می‌کنند

با تصویب شهرداری تهران، خدمات و کسب و کارهای الکترونیکی عوارض پرداخت می‌کنند

بر اساس توافق اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بهره گیری از تجارت الکترونیک و پیش بینی عوارض برای کسب و کارهای الکترونیکی، یک منابع درآمدی پایدار برای شهرداری تهران به وجود می‌آید.

به گزارش اکوسیستم ، پرداخت عوارض توسط این کسب و کارها علاوه بر یک منابع درآمدی پایدار برای شهرداری، مدیریت تقاضای سفر، کاهش تردد و در نتیجه کاهش آلایندگی را نیز به دنبال خواهد داشت.

در سیصد و شصت و چهارمین جلسه شورا ، بررسی طرح الزام شهرداری تهران به بهره گیری از تجارت الکترونیک به عنوان یک منبع درآمد پایدار شهرداری تهران در دستور کار جلسه قرار گرفت. در جریان بررسی این طرح اقبال شاکری اظهار داشت: این طرح باید با در نظر گرفتن و رعایت مواد ۱۲۸ ، ۱۳۲ و ۱۳۴ از برنامه پنج ساله دوم شهرداری انجام شود.

محسن سرخو نیز گفت: در برنامه پنج ساله دوم بخشی با عنوان مدیریت تقاضای سفر وجود دارد، که یکی از مصادیق آن مکانیزه کردن روش‌های خرید شهروندان بوده و این مسئله به عنوان پایلوت در فروشگاه‌های شهروند تکلیف شده است. وی در ادامه افزود: خرید الکترونیک به مدیریت تقاضای سفر کمک خواهد کرد.

محمد حقانی نیز در اینباره با ذکر برخی از آمار مربوط به سایر کشورهای جهان گفت: امروزه شیوه خرید آنلاین در بعضی از شهرهای جهان تا جایی متداول شده که ۶۰ درصد از خرید‌های کتاب، موزیک فیلم و بازی‌های کامپیوتری به صورت آنلاین صورت می‌گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: ۴۳ درصد خرید رایانه، تبلت و وسایل الکترونیکی، ۴۰ درصد البسه و کفش، ۳۹ درصد اسباب بازی ها،۳۶ درصد تجهیزات ورزشی، ۳۳ درصد لوازم خانگی و ۳۰ درصد مبلمان خانگی با استفاده از روش خرید آنلاین انجام می‌شود. به همین دلیل عوارض برای کسب و کارهای الکترونیکی یک طرح ضروری بوده و می‌تواند یکی از منابع درآمدی پایدار برای شهرداری محسوب شود.

محمد مهدی تندگویان نیز در این مورد گفت: هم اکنون کسب و کارهای الکترونیکی در شهر فعال هستند و عوارض این کسب و کارها می‌تواند یکی از منابع درآمدی پایدار شهرداری باشد.

در ادامه دنیا مالی هم خاطر نشان کرد: در سال میلیاردها تومان صرف خرید و فروش در قالب فضای مجازی از طریق ماهواره‌ها بدون هیچ گونه پرداخت عوارض می‌شود، لذا باید در این حوزه ورود شود. وی ادامه داد: البته باید در نظر گرفت که نظارت ما باید مهمتر از درآمد ما باشد چرا که کلاهبرداری‌های بسیاری نیز در فضای الکترونیکی انجام می‌شود.

مهدی چمران هم در مورد این موضوع بیان کرد: توسط این طرح، ساماندهی خدمات و کسب و کارهای الکترونیک در شهر و پیش بینی عوارضی که باید پرداخت کنند، انجام خواهد شد. وی افزود: علاوه بر این، شهرداری نیز باید از این شیوه استفاده کند تا بتواند از تردد شهروندان بکاهد.

چمران متذکر شد: هم اکنون فعالان در عرصه کسب و کارهای الکترونیکی درآمد‌هایی دارند و این درآمد‌ها عوارضی را برای شهرداری به وجود می‌آورد. لذا باید عوارض برای این کسب و کارها پیش بینی شود. این در حالی است که حتی بعضی از فعالین در این حوزه با اینکه در جاهای دیگری مستقر هستند، با این طرح عوارض درآمد خود را در تهران باید بپردازند.

    نظرات