استارتاپ “بفروشیم” از کجا و چطور آغاز به کار کرد؟

به گزارش اکوسیستم، سایت بفروشیم که خود را یک فروشگاه ساز معرفی می‌کند، به این راحتی‌ها به اینجا نرسیده است. مثل خیلی از کسب و کارهای دیگر، بفروشیم نیز تنها با دو نفر کار خود را آغاز کرد، یکی برای انجام کارهای فنی و دیگری برای بخش تجاری و بازاریابی.

اولین جرقه‌ی راه اندازی بفروشیم، ایجاد فضایی برای ساخت فروشگاه‌های اینترنتی بود. این وب‌سایت که روی آدرس اینترنتی www.befrooshim.com فعال است، برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند تا وب‌سایت فروشگاه خود را بسازند.

ممکن است در نگاه اول این ایده بسیار خوب و کاربردی به نظر برسد، ولی گروه دو نفری این استارتاپ پس از حدود شش ماه به بن بست رسیدند و کسی سرویس ارائه شده‌ توسط آن‌ها را نخرید. شخصی که عهده دار مسئولیت بخش تجاری بود، از ادامه‌ی کار ناامید شد و اینطور به نظر می‌رسید که پرونده‌ی استارتاپ بفروشیم، بسته شده است.

البته در تمام استارتاپ‌ها افراد ممکن است از لحاظ روحی یا مالی کم بیاورند و این موضوعی بسیار طبیعی است. شاید از دور اینطور به نظر رسد که نباید ناامید شد، اما دلایل این شکست موقت چه بود؟

علت این اتفاق توجه به محصول، بجای خریدار و مشتری بود. در روزگاری که شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام بیش از وب‌سایت‌های توجه مردم را به سوی خود معطوف کرده‌اند، یک فروشگاه اینترنتی در تلگرام می‌تواند بسیار موفق‌تر از یک وب‌سایت عمل کرده و دردسر کمتری نیز داشته باشد. البته هیچ چیزی قطعی نیست و این جملات را به عنوان علل نسبی در نظر بگیرید.

تلاش مجدد بفروشیم

پس از این شکست موقت، بفروشیم بعد از چند ماه دوباره کار خود را آغاز کرد. اما این بار مسئول فنی تیم، ایده‌‌ای جدید داشت، استفاده از ربات‌های فروشگاهی و ساختن همان فروشگاه‌های آنلاین ولی این دفعه با روشی دیگر.

این دفعه بفروشیم تلاش کرد تا بازار هدف را شناسایی کرد و دریابد که مشتری‌ها به سمت کدام فروشگاه‌های اینترنتی متمایل هستند و با این هدف، آدرس دیگری را نیز با عنوان bot.befrooshim.com به وجود آورد.

فروشگاه ساز بفروشیم، این امکان را برای کاربران خود مهیا می‌کند تا بدون هیچ دانش فنی و خیلی آسان‌تر از سایرین، برای خود یک فروشگاه آنلاین ساخته و تمام بخش‌های فروشگاه را به یکدیگر متصل کنند. اگر عبارت بدون هیچ دانش فنی توجه شما را جلب کرده، گفتنی است مشتریان این سرویس حتی اگر در زمینه استفاده از کامپیوتر و اینترنت نیز مبتدی باشند از عهده‌ی کار کردن با این سیستم برمی‌آیند و تیم پشتیبانی بفروشیم نیز همیشه همراه آن‌ها خواهد بود.

جالب است بدانید که بعضی از مشتریان این سرویس حتی تفاوت میان کانال و ربات را نمی‌دانند، اما هم اکنون از این سرویس استفاده می‌کنند، تفاوت این مشتریان با اشخاصی که دانش فنی دارند، در این است که این افراد واقعا فروشنده هستند و بفروشیم نیز با به صفر رساندن نیاز به دانش فنی، آن‌‌ها را یاری می‌کند.

شرایط حال حاضر بفروشیم

حدود چهار ماه از آماده شدن استارتاپ بفروشیم می‌گذرد، فروشگاه سازی که به گفته‌ی خود، هم اکنون ۱۵ مشتری دارد و فعال‌ترین آن‌ها نیز، آژانس‌های مسافرتی هستند. با کمی تامل می‌توان متوجه شد که چرا آژانس‌های مسافرتی استقبال بیشتری از این سرویس داشته‌اند؛ این مجموعه‌ها معمولا تیم‌های تبلیغاتی قوی دارند و این سرویس نیز با ارائه‌ی بستری مناسب در تمام شبکه‌های اجتماعی، بیشترین مخاطب را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است که این سرویس، خود از روش‌هایی که ارائه می‌دهد برای ایجاد محتوا در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند و کانال‌های ارتباطی خود را با مشتریان به وجود آورده است. ایجاد این کانال‌ها، همان کارکردی را برای بفروشیم دارد، که مشتریانش دریافت خواهند کرد؛ در واقع این سرویس، اصلی‌ترین نمونه ‌کار خودش است.

نحوه عملکرد بفروشیم

زمانی که کاربر، آیتم یا محصولی را در سیستم وارد می‌کند همزمان وب پیج آن محصول نیز ایجاد می‌شود تا به سادگی و بدون هیچ دردسری، مشتریان محصولات فروشگاه خود را روی وب نیز داشته باشند. تمام راه‌های ارتباطی این سرویس از جمله ربات، کانال، وب، فیس بوک و اینستاگرام، به یکدیگر متصل بوده و کاربر فقط با چند تغییر کوچک به هدف خود خواهد رسید. در حقیقت فروشگاه ساز بفروشیم، روند چرخش اطلاعات را برای کاربران ایجاد می‌کند.

مشکلات استارتاپ بفروشیم

تصور این استارتاپ از آینده‌ی خود، جذب ۸۰ تا ۱۰۰ مشتری در سه ماه اول فعالیتش بود که با رسیدن به تعداد ۱۵ مشتری، هنوز خیلی از تصور خود دور است.

کار کردن با بعضی از مشتری‌ها فصلی است، به طور مثال آژانس‌های مسافرتی عمدتا در تابستان یا ایام عید رونق دارند و مابقی سال عملا فروش قابل ملاحظه‌ای ندارند.

استارتاپ بفروشیم برای آموزش نحوه کار خود اقدام به ساخت ویدیو‌های آموزشی کرده است، اما با توجه به اینکه تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی ثبات خوبی ندارد و مرتبا بروزرسانی شده و با تغییراتی همراه هستند، شاید این روش چندان کارآمد نباشد.

جامعه‌ی هدف بفروشیم بسیاری از اقشار فعال جامعه مانند پزشکان را شامل نمی‌شود و این سرویس بهتر است به جایی برسد که به راحتی مشتری خود را شناسایی کند. آیا هم اکنون این سرویس به این شناخت رسیده و اطلاعات مکفی و مفیدی از مشتریان خود در اختیار دارد؟

اگر استارتاپ بفروشیم نتواند ظرف سه ماه به تصور خود برسد، شاید بهتر باشد در مورد سیستم و سرویس ارائه شده‌ی خود تجدید نظر کند.

    نظرات