فین تک یا فناوری‌های مالی چیست؟

فین تک یا فناوری‌های مالی چیست؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که فین تک، آینده صنعت مالی و بانکداری خواهد بود.

به گزارش اکوسیستم، فین تک ار ترکیب دو کلمه Financial و Technology به معنی امور مالی و تکنولوژی ساخته شده است. فین‌ تک یا فناوری‌های مالی معادل Financial technology یا FinTech صنعتی در دنیای اقتصاد است و یک شرکت فین تک، تلاش می‌کند تا با کاربرد تکنولوژی خدمات مالی را کارآمدتر ارائه دهد.

به عنوان ساده‌ترین تعریف فین تک می‌توان این عبارت را در نظر گرفت که کاربردی نوآوری‌های فناورانه در ارائه خدمات مالی است، اگرچه این تعریف کوتاه است اما دامنه‌ی گسترده‌ای دارد که چند نکته ساده در این‌باره را در ادامه مرور می کنیم:

فین‌تک لزوما استارت‌آپ نیست

فین‌تک‌ها طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها و کسب ‌و کارها را شامل می‌شود که ممکن است مرحله استارتاپ را پشت سر گذاشته باشند. استارتاپ، کسب و کار کوچک و نوپایی است که معمولا کمتر از دو سال سن داشته، احتمال رشد سریع دارد و مقیاس‌پذیر است.

کسب‌ وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها با یکدیگر تفاوت‌ دارند. یک کسب‌ و کار کوچک احتمالا رشد چندان سریع ندارد و مقیاس‌پذیر نیز نمی‌باشد. مقیاس‌پذیر بودن به این معناست که یک کسب ‌وکار می‌تواند با اندکی افزایش منابع، به مشتریان بیشتری خدمات خود را ارائه دهد. بسیاری از ایده‌هایی که زمانی فقط یک استارتاپ بودند با رشد سریع این مرحله را پشت سر گذاشته و به کسی و کاری واقعی مبدل شده‌اند.

بدین ترتیب عموما هر استارتاپی و بطور خاص هر استارتاپ فین تکی باید بتواند پس از دو سال به یک کسب ‌و کار واقعی و درآمدزا تبدیل شود. البته این یک قانون نیست و حتی ممکن است کسب وکاری تا سال‌ها سودآور نباشد مانند آمازون، گفتنی است که کمتر کسی آمازون را یک استارتاپ می‌داند.

در کشورمان و در بخش خصوصی هم استارتاپ‌هایی بوده‌اند که با تلاش و برنامه‌ریزی مناسب اکنون موفق شدند در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر ایران قرار گیرند.

الزاما نباید فین‌تک یک کسب وکار فناوری اطلاعات باشد

بنابر دلایلی در کشورمان فناوری معادل فناوری اطلاعات محسوب می‌شود، یکی از این دلایل را می‌توان ترجمه مقالات مربوطه انگلیسی با دانش و معلومات اندکی دانست که گاهی منجر به ترجمه نادرست واژها می‌شود. در نتیجه به اشتباه استارتاپ را معادل فناوری اطلاعات می‌دانیم در صورتی که بسیاری از استارتاپ‌های موفق دنیا در حوزه‌ی فناوری اطلاعات فعالیت ندارند.

این موضوع در مورد فین تک نیز صادق است. بانک‌ها نیز همانند رسانه‌ها توان خوبی برای دیجیتالی‌شدن دارند؛ اما این موضوع به این معنی نیست که الزاما تمام فین تک‌ها در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، بطور مثال تولید اسکناس پلیمری که قابلیت شست‌وشو دارد یک فعالیت فین تکی است.

فین تک با نوآوری همراه است

فین تک‌ها کاربرد نوآورانه فناوری در زمینه مالی هستند، نه استفاده از فناوری بطور عام و فناوری اطلاعات بطور خاص. وقتی از این نوع کسب و کار صحبت می‌کنیم در واقع داریم با نوآوری از فناوری برای ارائه خدمات مالی استفاده می‌کنیم.

نوآوری واژه مبهمی است که نمی‌توان تعریف دقیقی از آن ارائه داد، اما مشخصا نوآوری دیگر به‌ تنهایی و فقط درون سازمان‌ها اتفاق نمی‌افتد بلکه ۱۰-۱۵ سالی است که سازمان‌ها به این نتیجه رسیدند که برای نوآوری چاره‌ای ندارند جز آنکه مرزهای سازمان را به روی آن‌هایی که بیرون هستند، باز کنند. به همین علت نوآوری باز طی چند سال گذشته در دنیا مورد توجه سازمان‌های نوآور قرار گرفته است. چند سالی است که در ایران نیز شرکت‌های بزرگ فین تک به ارزش نوآوری باز پی برده‌اند و درهای‌ شرکت‌شان را به روی استارتاپ‌ها باز کرده‌اند.

شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های مالی معمولا استارتاپ‌هایی هستند که سعی دارند در سیستم‌های مالی جاافتاده و شرکت‌های سنتی را به چالش بکشند.

    نظرات