آیا قانون جدید آمازون باعث نابودی کسب و کار های کوچک می شود؟

آیا قانون جدید آمازون باعث نابودی کسب و کار های کوچک می شود؟

به گزارش اکوسیستم، فروشندگان آمازون از قانون جدید این فروشگاه که به خریداران اجازه می دهد به راحتی کالا های خریداری شده را پس بدهند، حسابی خشمگین شده اند.

این هفته به فروشندگانی که محصولات خود را از خانه، گاراژ یا انبار های خود به فروش می رسانند و از تجهیزات آمازون استفاده نمی کنند، گفته شده که از روز دوم اکتبر سال جاری محصولات فروخته شده آن ها به صورت خودکار مجوز برگشت زدن پیدا می کند.

این یعنی خریداران دیگر نیازی نیست پیش از پس فرستادن یک کالا با فروشنده تماس حاصل کنند و فروشنده نیز امکان برقراری تماس با خریداران را ندارد. برای مثال، اگر خریداری قصد داشته باشد یک دستگاه الکترونیکی را به خاطر سخت بودن استفاده از آن پس بفرستد، فروشنده نمی تواند قبل از انجام این کار به او برای حل مشکلش کمکی بکند و از بازگشت شدن کالا جلوگیری نماید.

طبق قانون جدید، مصرف کنندگان می تواند از طریق مرکز بازگشت آنلاین آمازون، فورا یک برچسب برای بازگشت زدن کالا تهیه کنند.

همچنین آمازون اعلام کرده است که به زودی قابلیت جدیدی به نام “بازپرداخت بی بازگشت” به این فروشگاه اضافه می شود. این قابلیت که بار ها و بار ها توسط فروشندگان مورد درخواست قرار گرفته بود، به آن ها اجازه می دهد تا بدون پس گرفتن یک کالا، به خریدار استرداد بخشی یا کل مبلغ محصول را پیشنهاد دهند (این قابلیت برای محصولاتی که ارسال آن ها دشوار بوده و یا فروش مجدد آن ها سخت است، کاربرد دارد).

این قوانین جدید توسط ایمیل برای فروشندگان ارسال شده و یکی از فروشندگان آن را در اختیار رسانه ها قرار داده است. او می گوید: این قوانین کسب و کار های کوچک را به طور کلی نابود می کند.

قوانین جدید آمازون فروشندگان را کاملا آشفته کرده و آن ها را به اعتراض واداشته است. یکی از این فروشندگان می گوید: “این قانون هم معنی ارسال رایگان کالا ها برای مشتریان است. مسخره است!” فروشنده دیگری می گوید: “آمازون فکر کرده که مشتریان همیشه در مورد بازگشت دادن کالا ها راست می گویند. بنابر این دیگر لازم نیست آن ها هزینه محصولات خریداری شده را بپردازند”

یکی دیگر از فروشندگان مدعی است که آمازون امکان استثناء کردن برخی از کالا ها را از قانون بازگشت دادن خودکار فراهم کرده است. متاسفانه آمازون تا این لحظه اظهار نظری نکرده است.

همانطور که می دانیم هدف اول، دوم و سوم جف بزوس به ترتیب راضی نگه داشتن مشتریان آمازون، کاهش قیمت کالا ها و تحویل سریع تر آن هاست. اما این اهداف بار دو چندانی را بر دوش فروشندگان می گذارد؛ فروشندگانی که کسب و کار خود را بر پایه آمازون بنا کرده اند و جای دیگر را برای کسب درآمد نمی شناسند.

به نظر می رسد که هدف آمازون از وضع قانون جدید، جلب رضایت مشتریان، صرف نظر از اینکه فروشنده خود آمازون باشد یا یک فروشنده ثالث، بوده است.

    نظرات