چرا مسعود کرباسیان گزینه مناسبی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی است؟

چرا مسعود کرباسیان گزینه مناسبی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی است؟

مسعود کرباسیان یکی از با سابقه‌ترین مدیران تکنوکرات اقتصاد ایران است، وی با تالیف و ترجمه ۱۶ جلد کتاب در حوزه اقتصاد به خوبی از فضای حاکم بر کسب و کار و معادلات جهانی اطلاع دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی باشد.

به گزارش اکوسیستم، مهمترین ویژگی رفتاری کرباسیان به آخرین جایگاه اداری او مربوط می‌شود. وی در گمرک علیرغم مخالفت‌های آشکار و پنهان، توانست قواعد زائد و بروکراسی‌های بیش از حد را حذف کرده و پس از دو سال تلاش برای نخستین مرتبه با راه اندازی سامانه جامع هوشمند گمرکی این نهاد کهن سال اقتصاد ایران را به بروز و مدرن کند. بعضی از تحلیلگران حوزه اقتصاد معتقدند که مثبت شدن تراز تجاری ایران بعد از ۴ دهه حاصل این اقدام گمرک بوده است.

وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم برای وزارت امور اقتصادی و دارایی رابطه نزدیک و دیرینه ای با علی طیب نیا، وزیر اقتصاد موفق دولت یازدهم دارد و مدت چهار سال به عنوان معاون او نقش موثری در فضای اقتصادی کشور ایفا کرده است. در حال حاضر به نظر می رسد که وی بهترین گزینه برای ادامه‌ی برنامه‌های نیمه تمام طیب نیا در دولت دوازدهم باشد.

وی به دلیل حضور در اتاق بازرگانی و ارتباط با صاحبان کسب و کار به خوبی از اوضاع، مشکلات و موانعی که تولید و تجارت با آن روبروست، آگاه است. به همین دلیل انتظار می‌رود که با حضور کرباسیان در وزارت اموراقتصادی و دارایی و تداوم برنامه های طیب نیا لااقل شاهد ۱۰ تحول اساسی در ساختار اقتصادی کشور باشیم، این ۱۰ تحول به شرح زیر است:

یک: مسعود کرباسیان به علت اطلاع از قواعد و نظریه‌های جهانی در عرصه کسب و کار بیش از پیش می‌تواند فرآیندهای اقتصادی و ساختاری ایران را به سمت الگوهای جهانی پیش ببرد.

دو: با توجه به اینکه هنوز هم ساختارهای قدیمی در وزارت اموراقتصاد و دارایی و بعضی از سازمان‌های زیر مجموعه‌ی آن از جمله سازمان امورمالیاتی وجود دارد، کرباسیان احتمالا نظام الکترونیکی جامعی که در گمرک پیاده شده را به این سازمان‌ها نیز تعمیم خواهد داد.

سه: حضور مسعود کرباسیان در سمت‌هایی نظیر عضو هیات رئیسه اتاق ایران، مشاور اتاق تهران و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، کارنامه و دیدگاه وی نسبت به اقتصاد بخش خصوصی محور را روشن می‌سازد. با در نظر گرفتن ریاست وزیراقتصاد برشورای گفت وگو در دوران مسولیت، انظار می‌رود که روابط دولت و بخش خصوصی اصلاح و تقویت شود.

چهار: وی چه در گمرک و وزارت بازرگانی و چه در شهرداری تهران به سوی حذف بروکراسی های زائد پیش رفت و تداوم چنین سیاستی در وزارت اقتصاد می‌تواند، باری بزرگ را از دوش اقتصاد کشورمان بردارد.

پنج: بر اساس آخرین صحبت‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی کابینه دوازدهم در نشریات، وی ازحضور سرمایه گذاران خارجی در ایران حمایت می‌کند. به همین علت در دوران او سازمان سرمایه گذاری خارجی، تقویت و فرآیندهای حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران نیز تقویت خواهد شد.

شش: کرباسیان در گمرک یکی از پروژه‌های مهم IT ایران را با کمک متخصصین جوان ایرانی و فارغ التحصیلان دانشگاه به نتیجه رساند. از اینرو پیش بینی می شود که چنانچه وی با رای مجلس شورای اسلامی وزیر اقتصاد در دولت دوازدهم گردد، موضوع فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها به شکلی هدفمند پیگیری شود.

هفت: پیش بینی‌ها حاکی از آن است که اگر مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد دولت دوازدهم شود، استفاده از اقتصاددانان و راهبردهای کلان و علمی اقتصادی در وزارت اقتصاد رونق خواهد گرفت، به ویژه اینکه ارتباطات گسترده کرباسیان با اقتصاددانان کشور طی چهار دهه گذشته پابرجا بوده است.

هشت: وی در گمرک، تعاملات این سازمان بروکراتیک با کارآفرینان را سطح بسیار بالایی رساند، به علت کارآفرینان می‌توانند امیدوار باشند که در دوران وزارت او رویکرد وزارت اقتصاد، همراهی با کارآفرینان باشد.

نه: کرباسیان در دوران معاونت وزارت بازرگانی چندین قانون در راستای تسهیل فضای تجاری و به ویژه صادراتی کشور به تصویب رساند. در این دوره نیز امیدواریم، که وی بزرگترین مشکلات ساختاری اقتصادی از جمله موضوع بانک ها، نظام مالیاتی و ساختارهای مالی را از طریق قانونی و پایدار حل کند.

ده: دیدگاه کرباسیان در مورد بورس همزمانی تقویت و پایداری منطقی شاخص‌ها است. احتمالا وی مدیری زبده، باسابقه و آشنا به قواعد بازار را منصوب می‌کند تا آرامش بازار برهم نخورد.

    نظرات