روند تغییر در خدمات تحویل پستی سنتی

روند تغییر در خدمات تحویل پستی سنتی

از آنجا که روز به روز به محبوبیت مدل‌های جدید تحویل در تجارت الکترونیک افزوده می‌شود، سرمایه گذاران و استارتاپ‌های چابک میلیون‌ها دلار برای متحول کردن خدمات تحویل پستی سنتی سرمایه گذاری کرده‌اند.

به گزارش اکوسیستم، از سال 2013 میلادی تا کنون نه تنها بودجه تخصیص یافته به نوآوری در تحویل افزایش یافته، بلکه بررسی‌های صورت گرفته در این حوزه نیز بیشتر شده است. یکی از روندهای جدیدی که در این عرصه شاهد آن هستیم، تحویل در روز سفارش است که خرده فروشان از این روش برای جذب کردن مصرف کنندگان استفاده می‌کنند و در این زمینه نیز رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

این تغییرات در دیدگاه مشتریان سبب شده تا مدل‌های تحویل سنتی با تنش‌های جدی روبرو شود. دو شرکت آمازون و اوبر را در نظر بگیرید، رویكرد این شرکت‌ها نسبت به تجارت الكترونیك و حمل و نقل بطور کلی تغییر یافته و ویرانگرانه است. آنها توانسته‌اند به نیازها و علایق مشتریان پاسخ دهند و خدمات سنتی تحویل را به چالش بکشند.

تاكسی‌های اوبر در مكان و زمانی که مشتری معین کرده، آنها را سوار می‌کند. مشتریانی كه مایحتاج خود را بطور آنلاین سفارش می‌دهند، خواستار همین شیوه تحویل هستند، بنابراین به جای اینکه چند روز منتظر باشند تا مامور پست سفارش آنها را تحویل دهد، از استارتاپ‌های هوشمند و چابکی استفاده می‌کنند که حوزه‌ی تحویل محدودی داشته، ولی با سرعت و تمركز بیشتری این خدمات را ارائه می‌دهند.

چهار مورد بر صنعت تحویل و نوآوری در مدل‌های سنتی این حوزه اثرگذار هستند:

انتظارات و رفتار مشتریان

استفاده از گوشی‌های هوشمند باعث به وجود آمدن تغییراتی در رفتار مصرف کنندگان و دسترسی فوری و آسان آنان به داده‌ها و اطلاعات شده است. این فناوری نوین فاصله زمانی بین خرید و تحویل به مشتری را كوتاه كرده، از اینرو مشتریان انتظار دارند که تحویل بطور آنی و در همان روز با روش‌های نوین انجام شود.‌

سرعت

از آنجا كه قیمت‌گذاری دیگر به عنوان عامل اصلی در خرید اینترنتی مطرح نیست، لذا مدل‌های رقابتی نیز متحول شده است. اکنون سریع و ارزان بودن به عاملی کلیدی مبدل گردیده زیرا راحتی و سرعت، دغدغه‌های اصلی مشتریان شده است. خرده فروشان برای اینكه بدانند محصول را در چه زمان و مکانی باید به دست مصرف کننده برساند تا آنها از خدمات راضی باشند، از جمع آوری داده‌ و تحلیل آنها کمک می‌گیرند و بدین ترتیب محل نگهداری محصولات را بیش از پیش نزدیک به مشتریان انتخاب می‌کنند و همچنین به دنبال روش‌های جدیدی نیز برای تحویل به آنان هستند.

استارتاپ‌ها‌

به دلیل ناکارآمد بودن صنعت تحویل و رشد سریع بازار آن، استارتاپ‌ها علاقه زیادی به این بازار دارند. آنها بر این باورند که قادر هستند مدل متفاوتی را برای صنعت تحویل طراحی کرده و آن را به شکلی متفاوت اجرا کنند. آنها دارایی و سرمایه اندکی دارند، اما با داشتن اطلاعات گسترده می‌توانند سریع و كم‌هزینه عمل كنند.‌

فناوری‌

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین قادر است انبوهی از داده‌ها را به شكلی جدید بررسی كنند و اطلاعات ارزشمندی را استخراج کنند، كه ابزار قدرتمندی برای صنعت تحویل و خرده‌فروشان خواهد بود.‌ علاوه بر این، فناوری به اشتراک گذاشتن منابع جدید را امکان پذیر می‌کند، به عنوان مثال، اوبر این امکان را برای کاربران خود ایجاد کرده که به داده‌های ترافیک دسترسی داشته باشند.

همین اطلاع می‌تواند به شرکت‌ها در شناسایی اینکه مردم بیشتر در چه مکان‌ها و به چه مقاصدی جابه‌جا می‌شوند. همین اطلاعات نیز به خرده فروشان کمک می‌کند تا محصولات را در اماکنی نگهدارند که مردن بیشتر به آنها احتیاج پیدا می‌کنند. بطور مثال اوبر با همین اطلاعات می‌تواند پیش بینی که مسافری كه هنگام ظهر با تاكسی اوبر به رستوران رفته است احتمالا یك الی دو ساعت بعد به تاكسی دیگری برای بازگشت احتیاج خواهد داشت.

    نظرات