وضعیت فروشگاه های آنلاین در افغانستان

وضعیت فروشگاه های آنلاین در افغانستان

فروشگاه‌های آنلاین در افغانستان حداکثر 4 الی 5 سال عمر دارند و پدیده‌ای جدید به حساب می‌آیند، اما سال گذشته برای این فروشگاه‌ها بسیار درخشان بوده.

به گزارش اکوسیستم، فراهم شدن دسترسی راحت به اینترنت و افزایش تعداد کاربران مجازی، باعث به وجود آمدن فرصتی طلایی برای سرمایه گذاری شده و در نتیجه فروشگاه‌های آنلاین به سرعت رشد کردند، بطوریکه هم اکنون شمار آنها به ده‌ها فروشگاه می‌رسد و مشتریان می‌توانند از این طریق از دمپایی گرفته تا خانه را  بخرند.

کلیک، یکی از این فروشگاه‌های آنلاین در کابل است که صفحه فیسبوک آن حدود صد هزار لایک داشته است. آنها برای تهیه تصویر از اجناس خود، استودیوی عکاسی دارند و سعی می‌کنند بهترین تصاویر ممکن را تهیه کنند تا فروش خوبی داشته باشند. این عکس‌ها در وب‌سایت و صفحه فیسبوک این فروشگاه آنلاین قرار داده می‌شود.

مسیح الله استانکزی بنیانگذار فروشگاه آنلاین کلیک گفت: اولین بار در سا 2013 میلادی این فروشگاه را راه اندازی کردم ولی از آنجا که در آن زمان بازار آماده نبود، کار را متوقف کردیم و در سال 2015 با رشد بازار فروشگاه‌های آنلاین دوباره فعالیت فروشگاه کلیک آغاز شد. او می‌گوید در ابتدای کار تنها 6 سفارش در روز ثبت می‌شد، اما اکنون قریب 600 سفارش در روز داریم که هر روز نیز رونق بیشتری پیدا می‌کند.

اکثر فروشگاه‌های اینترنتی در افغانستان در شبکه‌های اجتماعی فعال بوده و فقط تعداد کمی از آنها وب‌سایت دارند.

دردسرهای تجارت الکترونیک در افغانستان

دردسرهای تجارت الکترونیک در افغانستان

استانکزی می‌گوید به دفعات پیش آمده که سفارشی ثبت شده، ولی هنگام مراجعه کارمندان به محل مشتری تلفن وی خاموش بوده و سفارش برگردانده شده است. به گفته‌ی وی اگرچه بارها با مشتری تماس می‌گیریم ولی باز هم از این قبیل سفارشات دروغین داریم.

بنیانگذار فروشگاه آنلاین کلیک معتقد است فرهنگ خرید آنلاین آنطور که باید در بین مردم افغانستان جایگاه خود را پیدا نکرده اما این فرهنگ کم کم نهادینه خواهد شد.

کابل یکی از معدود پایتخت‌های بی آدرس جهان است و رساندن سفارش مشتری در این شهر و در کوچه پس کوچه‌های زیاد آن کار دشواری است. آنها بجز کابل از شهرهای دیگر نیز سفارش می‌پذیرند و پس از آنکه مشتری هزینه را به حساب آنان واریز کرد، محصولات ارسال می‌شود.

سیستم بانکی در افغانستان هنوز برای انجام تمام معاملات آنلاین قابلیت کافی نداشته و در بین مردم نیز آنچنان که باید مقبول نیست. به همین علت در کابل زمانی که محصول به درب منزل مشتری رسید، هزینه سفارش نقدا دریافت می‌شود.

استانکزی گفت: قصد دارم تا در آینده تولیدات افغانستان از جمله صنایع دستی را از طریق این فروشگاه به دست مشتریان خارجی برسانم.

بعضی از فروشگاه‌های آنلاین خود اجناس را وارد می‌کنند و بعضی هم از بازار عمده فروشی کابل محصولات‌شان را تهیه می‌کنند. عمده‌ی مشتریان این فروشگاه‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند به ویژه خانم‌هایی که برای بیرون رفتن از منزل مشکلات خانوادگی دارند و علت اصلی تمایل آنها به خرید اینترنتی سهولت در دسترسی است.

عالیه صادق، یکی از مشتریانی که بارها از این فروشگاه‌ها خرید کرده، گفت: خبر آنلاین مزایای زیادی برای من دارد، زمان کوتاه‌تری نیاز داشته و برای زنانی مثل من که بیرون رفتن از منزل برای‌شان مشکل است راحتی فراوانی را به ارمغان آورده است.

طی سال‌های گذشته در افغانستان شاهد پیداش فروشگاه‌های آنلاین کوچک و بزرگ زیادی بودیم که بعضی موفق بوده و بعضی نیز تعطیل شدند. اما بازار روبه رشد تجارت آنلاین حاکی از آن است که این تجارت در افغانستان در حال توسعه است.

    نظرات