آیا آتلانتا سیلیکون ولی بعدی آمریکا خواهد بود؟

آیا آتلانتا سیلیکون ولی بعدی آمریکا خواهد بود؟

شهر آتلانتا، مرکز ایالت جورجیا است که به سرعت به یکی از با اهمیت‌ترین مراکز اصلی استارتاپ‌های آمریکا تبدیل شده است. آیا آتلانتا سیلیکون ولی بعدی آمریکا خواهد بود؟

به گزارش اکوسیستم، هم اکنون آتلانتا یکی از مهمترین هاب‌های استارتاپی آمریکا به حساب می‌آید. این شهر با وجود منابعی مانند جورجیا تک، دانشگاه Emory و شرکت‌هایی که در لیست فورچن ۵۰۰ قرار دارند، توجه کارآفرینان زیادی را به خود جلب نموده است. نشریه‌ی فوربز گزارشی را در مورد تغییرات و پیشرف این شهر منتشر کرده است.

طی چند سال اخیر این شهر به علت گردآوی شرکت‌های با رشد بالا در عرصه تکنولوژی و هزینه‌های مقرون به صرفه تولید، مورد تمجید بوده، آتلانتا ادعا می‌کند که طیف وسیعی از متخصصان با استعداد و مجرب را در محیطی با زیرساخت‌های مناسب دورهم جمع کرده است. با این وجود همچنان برای جذب سرمایه گذاران خارجی تلاش می‌کند. البته بعضی از کارشناسان متذکر شده‌اند که چنانچه منبع مالی مورد اطمینانی پیدا نشود، احتمالا  بسیاری از شرکت‌های فعلی این شهر، به سایر نقاط جهان خواهند رفت. با این شرایط، جایگاه واقعی آتلانتا کجا است؟

آتلانتا مشغول افزایش مراکز رشد کسب و کارهای نوپا، شبکه‌های پشتیبانی و جذب شرکت‌هایی است که در بازارهای اصلی تکنولوژی توانسته‌اند حضور موثری داشته باشند. چند سالی است که فضای استارتاپی این شهر تمرکز خود را معطوف کرده است، اما به تازگی دو بازار با همیت دیگر یعنی فین تک و تکنولوژی بازاریابی نیز با رونق یافته‌اند.

یکی از علل موفق شدن استارتاپ‌ها در آتلانتا، سطح پشتیبانی و حجم منابع تولیدی است. جورجیا تک ( GT) و مرکز توسعه پیشرفته فناوری (ATDC)  با ایده پردازی‌ها و ارائه‌ی منابع تولیدی جدید، سعی دارند تا مسیر پیشرفت شرکت‌ها را هموار سازند، البته هنوز تا به وجود آمدن یک یونیکورن واقعی (استارتاپی که بالغ بر یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد) فاصله‌ دارند.

آتلانتا انتظار دارد که حضور 3 مرکز رشد کسب و کار نوپا در این شهر، بتواند باعث پیشرفت بیشتر در این زمینه شود، این مراکز رشد عبارتند از:

  • لابراتوار TechSquare که نزدیک جورجیاتک قرار گرفته یکی از مراکز رشد این شهر است و هم اکنون بیش از 100 استارتاپ را پشتیبانی می‌کند. آلن نانس، یکی از بنیانگذاران این مرکز رشد، نسبت به آینده جامعه استارتاپی این شهر خوش‌بین است. وی اعلام کرده که تامین سرمایه‌ اتصال فیزیکی GT و TechSquare، جزئی از برنامه آنها برای ۵۰ ساله‌ آینده است. هدف آنها یکپارچه نمودن کامل کارآفرینان و دانشجویان در محیط کار و زندگی و خلاقیت آنها می‌باشد.
  • آتلانتا تکنولوژی ویلج (ATV) دیگر مرکز شد مهم و موفق شهر آتلانتا است. دیوید کامینگز، بنیان‌گذار این مرکز رشد قصد دارد که یک فضای کاری حمایتگر برای کارآفرینان به وجود آورد. وی در چهار سال اخیر توانسته منابع و امکانات مورد نیاز را برای رشد صدها شرکت فراهم کند. آتلانتا تکنولوژی ویلج با انرژی بالا در تلاش است تا ایده‌های کارآفرینان را به واقعیت مبدل سازد.
  • تک استارز آتلانتا شریک تجاری شرکت ارتباطات Cox است، این مرکز رشد دومین سال حضور خود را جشن گرفته و به تازگی برنامه‌های سال ۲۰۱۷ خود را نیز اعلام کرده است. این برنامه شامل یک شتاب دهنده‌ی ۹۰ روزه بوده که این امکان را برای کارآفرینان فراهم می‌سازد تا شبکه‌های کسب وکار خود را به وجود آورند، آنها بطور انفرادی مورد حمایت قرار گرفته و کمک می‌شود که سریع‌تر کار کنند. مرکز رشد تک استارز خدمات خود را در تمام آمریکا عرضه می‌کند؛ اما به دلیل شراکتی که با Cox دارد، مزایای منحصربه فردی را برای شرکت‌هایی که در برنامه‌ی آتلانتا حاضر هستند، در نظر گرفته است.

همانطور که مشخص است منابع فوق‌العاده‌ای در دسترس استارتاپ‌ها و کارآفرینان آتلانتا وجود دارد، ولی تامین مالی هنوز یک مشکل است. راج پالانیسوامی، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری CTW، بر این باور است که استارتاپ‌های آتلانتا را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: استارتاپ‌هایی که در مراحل نخستین راه اندازی هستند و استارتاپ‌هایی که به مرحله جذب سرمایه رسیده‌اند.

 وی می‌گوید: استارتاپ‌های تازه تاسیس، با چالش‌های بسیار زیادی روبرو هستند. سرمایه گذاران قدرتمند، سرمایه گذاری کردن روی استارتاپ‌های نوپا را ریسک بزرگی می‌دانند که قادر نیست بازگشت سرمایه‌ی آنان را تضمین ‌کند.

اخیرا فرمانداری آتلانتا بودجه‌‌ای معادل ۱۰۰ میلیون دلار را با نام سرمایه جورجیا به منظور حل مشکلات تامین مالی استارتاپ‌ها به تصویب رسانده است. قرار است که این بودجه برای VCها در نظر گرفته شود تا آنها روی بهترین استارتاپ‌های مستعد رشد و توسعه سرمایه‌گذاری کنند. اما در این مصوبه مشخص نشده که الزاما این بودجه به استارتاپ‌های نوظهور تخصیص یابد؛ امری که آتلانتا بیش از هر چیزی به آن نیاز دارد.

استارتاپ‌های بالغ، سرمایه‌ی زیادی را از شرکت‌های وی‌سی دریافت می‌کنند. موفق‌ترین موارد جذب سرمایه به شرح زیر است:

  • استارتاپ Pindrop، مبلغ ۱۱ میلیون دلار از a16z
  • استارتاپ Luma، مبلغ ۱۲.۵ میلیون دلار از آمازون و اکسل پارتنر
  • استارتاپ Cardlytics، مبلغ ۲۱۴.۹۴ میلیون دلار از ۷ سرمایه‌گذار از جمله دیسکاوری کپیتال، وست کوست کپیتال و کلمبیا پارتنر

با این وجود آتلانتا در انتظار یک  IPO (ارائه عمومی سهام یک شرکت که معمولا بعد از آنکه شرکتی به موفقیت چشمگیری دست یافت، انجام می‌شود).بسیار بزرگ است.

نانس معتقد بر این باور است که تنها راه برای نشان دادن پتانسیل حقیقی آتلانتا، یک IPO پایدار است که بتواند اکوسیستمی برای پیش‌روی سایر استارتاپ‌ها فراهم کند. آتلانتا باید اینتل، سیسکو و گوگل خود را داشته باشد، یعنی شرکت‌هایی که روشنگر راه سایرین باشند.

اکوسیستم استارتاپی آتلانتا توانسته ظرف چند سال گذشته به پیشرفت خوبی دست یابد. با وجود اینکه هنوز چالش مالی، معضلی بزرگ در این اکوسیستم است اما این شهر موفق شده خود را روی نقشه‌ی استارتاپی، مطرح کند. بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که آتلانتا می‌تواند سیلیکون ولی بعدی باشد، ولی آتلانتا قصد دارد به عنوان مرکز اصلی استارتاپ‌های جنوب آمریکا، با یک استراتژی جامع، بلند مدت و واقع گرایانه به جلو گام بردارد.

    نظرات