هشدار بانک مرکزی در مورد سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال

ناصر حکیمی (معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی) گفت: با در نظر گرفتن نوسانات شدید ارز دیجیتال، این ارز تاکنون از سوی بانک مرکزی به رسمیت شناخته نشده است و خرید آن ریسک بالایی دارد.

به گزارش اکوسیستم، حکیمی از تدوین شش سند به منظور سامانده ای کردن کسب و کارهای نوین مالی خبر داد و اظهار داشت: سند مربوط به ارزهای دیجیتال تا پایان نیمه نخست سال 1397 تکمیل و نهایی می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: در قدم بعدی، موضوع بومی سازی ارزهای دیجیتال پیگیری خواهد شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از در دست تدوین بودن رویکرد اصلی بانک مرکزی در مورد ارزهای دیجیتال خبر دارد. وی ضمن اشاره به نوسانات شدید ارزهای رمزپایه، گفت: نوسانات این ارزها باعث به وجود آمدن عدم اطمینان و ریسک بالا در مورد آنها شده است، به همین علت بانک‌های مرکزی جهان از جمله بانک مرکزی ایران دچار تردید شده‌اند که آیا نگهداری ذخایر در قالب این ارزها امکان پذیر است یا خیر؟

حکیمی افزود: علاوه بر آنکه گاهی سوداگری در بازار ارز دیجیتال وجود دارد، بازاریابی هرمی را نیز در این زمینه در فضای مجازی شاهد بوده‌ایم.

وی بیان کرد: با در نظر گرفتن این موضوع که سیاستگذار به جمع بندی برای شناختن ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی نرسیده است؛ ریسک آن به منظور خرید و سرمایه گذاری بالا می‌باشد، ضمن آنکه امکان فریب سرمایه گذاران نیز وجود دارد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اضافه کرد: بعضی افراد و شبکه‌ها ابزارهایی را برای عرضه کوپن و ژتون ارز دیجتال به وجود آورده‌اند، ولی بانک مرکزی در این زمینه ورود نکرده است.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که سیاستگذاری انجام نشود، قادر نخواهیم بود ارز دیجیتال را ممنوع کنیم، اما به مردم در این رابطه هشدار می‌دهیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: ذات ارزهای دیجیتال مبتنی بر یک نرم افزار است و حتی در صورتی که فیلتر گردد، از مسیر دیگری می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. به همین دلیل به مردم هشدار می‌دهیم که خرید آن با ریسک بالایی همراه است و باید در این مورد احتیاط کنند.

حکیمی با خاطر نشان کردن این موضوع که بانک مرکزی در حال رصد بازار ارز دیجیتال است، بیان کرد: یکی از مشکلات این حوزه، وجود بازاریابی هرمی و شبکه‌ای برای معامله آن است، که البته دستگاه‌های ذی ربط به منظور برخورد با شبکه‌های هرمی، باید ورود کنند.

وی در پایان گفت: اگر چه ارزش ارز دیجیتال در یک سال گذشته 10 برابر شد، اما نوسانات زیادی را نیز در این مدت داشت.

    نظرات