اکوویک هجدهم: از جدال دو تاکسی آنلاین تپسی و اسنپ تا بیمه شاغلین مجازی توسط تامین اجتماعی

اکوویک هجدهم: از جدال دو تاکسی آنلاین تپسی و اسنپ تا بیمه شاغلین مجازی توسط تامین اجتماعی

طبق روال شنبه ها در اکوویک این هفته نیز به بررسی اخبار مهم ایرانی در حوزه کارآفرینی و استارت آپ های ملی خواهیم پرداخت. تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته گذشته اخبار زیادی در خصوص دو تاکسی آنلاین ایرانی یعنی اسنپ و تپسی در خبرگذاری های دخلی منتشر شد. ظاهرا این بار تپسی از رقیب خود اسنپ به شورای رقابت شکایت کرده است. خبر مهم دیگری که در خبرگذاری های داخلی منتشر شده بیمه شاغلان مجازی توسط تامین اجتماعی بود که باعث خوشحالی بسیاری از فعالان و صاحبان کسب و کارهای مجازی شده است.

تپسی از اسنپ به شورای رقابت پناه برد. در سیصد و هجدهمین دستور جلسه شورای رقابت موضوع تاکسی‌های آنلاین قرر دارد و در این جلسه اعضای این شورا شکایت تپسی از اسنپ را بررسی می‌کنند. گویا تپسی در این شکایت ادعا کرده است که شرکت رقیبش به رانندگان خود اجازه نمی‌دهد که بطور دلخواه اقدام به استفاده از سرویس‌های تاکسی آنلاین کنند و آنها صرفا باید به صورت انحصاری از خدمات اسنپ بهره‌بیرند. ظاهرا این کار به واسطه دسترسی به گوشی رانندگان و مشاهده اپلیکیشن‌هایی که آنان روی گوشی خود نصب کرده‌اند، انجام می‌شود. بنابراین اگر رانندگان بخواهند بطور همزمان از چند اپلیکیشن تاکسی آنلاین استفاده کنند باید لااقل دو گوشی هوشمند داشته باشند. شورای رقابت که وظیقه برقرار کردن شرایط رقابتی در بازار اقتصادی کشور را برعهده دارد، به بررسی این پرونده ورود کرده است و باید منتظر باشیم تا نتیجه تصمیمات مشخص شود.

در سال آینده نخستین پارک فناوری سلامت راه اندازی خواهد شد. مسعود ناصری پور از احداث مجموعه پارک فناوری سلامت در ملارد خبر داد. ناصری پور ٬ رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: کارهای مقدماتی پارک تا پایان امسال انجام می شود و این مجموعه از سال آینده آماده واگذاری به شرکت های دانش بنیان است.  کارشناسان معتقدند که احداث این پارک شاید بتواند کمکی در زمره ساخت استارتاپ های پزشکی و حوزه سلامت که در ایران چندان جایگاهی ندارند، شود.

از استارت آپ های با موضوع حل معضل آلودگی هوا حمایت می شود. محمد فرجود (مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران) اعلام کرد از ایده‌های استارتاپی با موضوع حل معضل آلودگی هوا حمایت می‌شود. فرجود در جمع فعالان استارتاپی بیان کرد: شهر هوشمند یکی از برنامه‌های مهمی است که پیگیری خواهیم کرد. در حال حاضر مردم تهران با چالش‌های مهمی مواجه هستند، از اینرو نیاز است که از مباحث کلی درباره شهر هوشمند فاصله بگیریم و در جهتی حرکت کنیم که شهر هوشمند در قالب خدماتی قابل درک و ملموس در زندگی مردم نقش آفرین باشد. وی با اشاره بر لزوم حرکت پرشتاب و همه جانبه در این حوزه، متذکر شد: اعتقاد داریم که مقابله و برطرف کردن بسیاری از چالش‌های شهری که زندگی روزمره شهروندان و پایتخت نشینان را مورد تهدید قرار می‌دهد مثل ترافیک، آلودگی هوا و آلاینده‌های زیست محیطی، نیازمند توجه مخصوص به زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری از جمله شبکه‌های پهن باند، فیبر نوری یا فناوری‌های اینترنت اشیا است.

اپلیکیشن اسنپ رانندگان از کافه بازار حذف شد. ظاهرا به علت نقض کردن قوانین، اپلیکیشن اسنپ رانندگان از فروشگاه کافه بازار حذف شد. بعد از آنکه اسنپ تغییراتی را در اپلیکیشن رانندگان اعمال کرد و آنها را مجبور به حذف اپلیکیشن Waze از روی گوشی خود نمود، اکنون کافه بازار این اپ را به علت نقض قوانین از فروشگاه خود حذف کرده است. ظاهرا نقض قوانین توسط اپ اسنپ رانندگان، علت حذف شدن این برنامه از کافه بازار بوده است. برخی از این اقدامات از جمله برنامه‌هایی که با گمراه کردن کاربر، او را مجبور به حذف یا غیرفعال کردن برنامه‌های دیگر یا تغییر دادن تنظیمات یا امکانات گوشی هوشمندشان می‌کنند، اپلیکیشن‌هایی که کاربر را ترغیب به حذف یا غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های دیگر و تغییر دادن تنظیمات یا امکانات دستگاه می‌کنند؛ به استثنای زمانی که این اقدام بخشی از خدمات امنیتی یک برنامه معتبر مثل آنتی‌ویروس‌ها باشد و همچنین برنامه‌هایی که با رضایت کاربر تنظیمات یا امکانات دستگاه را تغییر می‌دهند، اما این اقدام به گونه‌ای انجام می‌شود که به سادگی قابل برگشت نیست با قوانین و مقررات فروشگاه اپلیکیشن کافه بازار منافات دارد.

شاغلین مجازی توسط بیمه تامین اجتماعی بیمه می شوند. محمدحسن زدا (معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی) با اعلام شناسایی ۱۱ استارتاپ و کسب و کار نوین به منظور پوشش بیمه‌ای پرسنل، گفت: در هر صورت شاغلین مجازی بیمه می‌شوند، ولی اگر با کارفرمایان به توافق برسیم، کارها بهتر پیش خواهد رفت. محمدحسن زدا در مورد بیمه مشاغل تحت وب و استارتاپ‌ها بیان کرد: پوشش بیمه‌ای مشاغل مجازی در دستور کار اداره کل امور بیمه شدگان قرار گرفته است، در همین راستا نیز جلسات متعددی با صاحبان این مشاغل برگزار کرده‌ایم. وی ادامه داد: نوع رابطه این کارفرمایان با پرسنل خود، یک رابطه جدید است؛ به عنوان مثال در شرکت‌های تاکسی آنلاین مانند اسنپ و تپسی، راننده پرسنل شرکت نیست اما در عین حال ارتباط ارگانیک نیز دارد؛ حقوق بگیر نیست، ولی پورسانتی هم دریافت می‌کند. این نوع از رابطه باعث می‌شود به سوی شکل جدیدی از کار برویم. البته تحت هر شرایطی شاغلین مجازی بیمه خواهند شد.

 

    نظرات