اهمیت مدل کسب و کار در موفقیت محصول

برای موفقیت یک کسب و کار به مشتریانی هیجان زده نیاز است، به این معنی که آنها علاوه بر تکنولوژی مورد استفاده در محصول، باید به مدل کسب و کار نیز علاقمند باشند.

اکوسیستم - کارآفرینان تمام توان خود را بکار می‌گیرند تا با استفاده از نوآوری و راهکارهای خلاقانه، بتوانند محصولی منحصر به فرد را تولید کنند، زیرا معتقدند با چنین محصولی می‌توانند مشتریان زیادی داشته باشند، اما حقیقت این است که یک کسب و‌ کار برای دست یافتن به موفقیت علاوه بر محصولی عالی، باید بازاریابی، قیمت‌گذاری مناسب و مشتریان هدف نیز داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از کارآفرینان باتجربه اعتقاد دارند که ساختن مدل کسب و کار بسیار سخت‌تر و حائز اهمیت‌تر از ساختن محصول است. این مسئله به دانش و مهارت‌های متفاوتی نیاز دارد، به همین دلیل بهتر است هر استارتاپ بیش از یک بنیان‌گذار داشته باشد، که یکی از آنها در مهارت‌های تکنیکال تخصص داشته باشد و دیگری تجربیات لازم برای ساختن مدل کسب و‌کار را دارا باشد.

کسب و کارهای نوپای زیادی وجود دارند که علیرغم ارائه کردن محصولاتی فوق العاده، بازار خوبی ندارند و گاهی حتی نمی‌توانند یک عدد از محصولات خود را با قیمتی معقول بفروشند. در شرایطی که قیمت گذاری و شناسایی مشتریان به درستی انجام نشود، استارتاپ با شکست مواجه خواهد شد، در دنیای سرمایه گذاری به این کار ساختن مدل کسب و‌ کار می‌گویند.

ساخت یک مدل کسب و‌کار با ارزیابی فرصت‌ها (شناسایی کردن مشتریانی که برای حل مشکلات خود حاضرند هزینه کنند) و به شیوه‌ای مشابه ارزیابی راه حل‌ها، آغاز می‌شود. در ادامه روند ساختن مدل کسب و کار شرح داده شده است.

اهمیت مدل کسب و کار در موفقیت محصول

راه حل خود را با مشتریان حقیقی بسنجید

بطور معمول مشتریان از این موضوع شاکی هستند که راهکارهای ارائه شده قابل درک یا یکپارچه نیستند؛ به همین دلیل ترجیح می‌دهند از راه حل‌های قدیمی که آشنایی بیشتری با آنها دارند، استفاده کنند. قیمت محصولی را که ساخته‌اید، تخمین بزنید و میزان کمی سود به آن اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که محصولات بیش از اندازه گران یا ارزان، مورد توجه قرار نمی‌گیرند؛ هموارد تلاش کنید قیمت محصول را با توجه به قیمت رقبا و در نظر گرفتن شرایط بازار تعیین نمایید.

ثابت کنید راه حل شما می‌تواند مشکلات را حل کند

پس از آنکه نمونه اولیه یک محصول آماده شد، آن را به مشتریان واقعی ارائه دهید و عکس العمل آنها را مورد ارزیابی قرار دهید. سپس با استفاده از بازخوردهای مشتریان، سعی کنید ضعف‌های محصول را برطرف کنید. اگر محصول تولیدی قادر نباشد به خوبی کار کند یا مشکلات را از بین ببرد، هیچ مدل کسب و ‌کاری نمی‌تواند شما را نجات دهد.

راهکارهای بازاریابی خود را نهایی کنید

اکنون زمان آن رسیده است که مدل کسب و کارتان را به عده خاصی از مشتریان ارائه دهید. به خاطر داشته باشید که اینکار تنها ارائه دادن محصول به عده خاصی نیست، بلکه باید از تمامی عناصر قیمت گذاری، بازاریابی و حمایت نیز بهره مند باشد. در این مرحله اگر شرایط مطابق آنچه پیش بینی کرده بودید، پیش نرفت، می‌توانید تغییراتی را در بعضی از موارد ایجاد کنید.

مدل کسب و کار طراحی شده را با صنعت و سرمایه گذاران امتحان کنید

مدل کسب و کار طراحی شده را با صنعت و سرمایه گذاران امتحان کنید

ارزیابی توسط افراد باتجربه و بازخوردهای بی طرفانه، برای پیشرفت هر کسب و کاری ضروری است. به علاوه این موضوع باعث شبکه سازی و افزایش ارتباطات نیز خواهد شد و صاحبان کسب و‌کار را با کانال‌های فروش آشنا می‌کند. همچنین گفتگو با سرمایه گذاران باتجربه، اطلاعات خوبی در اختیار بنیانگذار استارتاپ قرار می‌دهد.

برنامه آزمایشی را در یک منطقه جغرافیایی اجرا کنید

پیاده سازی مدل آزمایشی روی تعداد محدودی از مشتریان، بهترین روش ارزیابی کردن مدل کسب و کار است؛ بطور مثال محصول خود را در یک شهر یا یک مغازه ارائه دهید و مواردی مانند کیفیت و قیمت‌گذاری را مورد ارزیابی قرار دهید. این کار چشم اندازی از چگونگی عملکرد محصول در بازار ارائه می‌کند. سپس، تمام نواقص و مشکلات محصول را رفع کنید و آن را بار دیگر مورد آزمون قرار دهید، این روند را دامه دهید تا محصول برای عرضه نهایی آماده شود. راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی را برای زمانی بگذارید که محصول نهایی از هر نظر آمادگی ورود به بازار را داشته باشد.

از مشتریان اولیه بخواهید مرجعی برای محصول باشند

توجه بیشتری به اولین مشتریان محصول خود داشته باشید و از آنها بخواهید محصول شما را به اعضای خانواده و دوستان خود نیز معرفی کنند. اگر در جلب رضایت آنها موفق نباشید، این یعنی در آینده نیز با مشکل روبرو می‌شوید و بهتر است به فکر راه حلی برای این مسئله باشید.

در رویدادها و دورهمی‌ها شرکت کنید

تمام کسب وکارهای نوپا به حضور مثبت و بازخورد گرفتن از سایرین نیاز دارند، تا به این ترتیب بتوانند مدل کسب وکار خود را ارزیابی کنند. به علاوه مدل محصول باید در چنین جوامعی ارائه و در مقابل دیگر رقبا ارزیابی شود؛ از اینرو شرکت کردن در رویدادهای مرتبط، یکی از روش‌های بازاریابی و معرفی محصول به حساب می‌آید.

اغلب کسب و کارها بیشترین توجه خود را معطوف محصول می‌کنند و برای جزئیات مدل کسب وکار ارزش کمتری قائل هستند. اما اگر برای توسعه مدل کسب وکار کمتر از توسعه محصول زمان صرف شود، یک استارتاپ می‌تواند تنها ۵۰ درصد آمادگی لازم برای ورود به دنیای واقعی تجارت را کسب کند و در چنین شرایطی برنده شدن در بازار رقابت بسیار دشوار خواهد بود.

    نظرات