نشست آذری جهرمی با فعالان کسب و کارهای نوپا

نشست آذری جهرمی با فعالان کسب و کارهای نوپا

جلسه هم اندیشی محمد جواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) با فعالان کسب و کارهای نوپا روز گذشته برگزار شد. در این نشست نمایندگان فعالان اکوسیستم استارتاپی مشکلات و دغدغه‌های خود را با جهرمی در میان گذاشتند.

به گزارش اکوسیستم، وزیر ارتباطات در این نشست در مورد اهمیت حوزه استارتاپی و مناسب سازی این فضا در کشور گفت: اگر ما خود را با ساختارها تطبیق ندهیم و حدود خود را متناسب نکنیم، در عرصه رقابت فناوری و فرهنگ بازنده می‌شویم و باید مغلوب فناوری و فرهنگی که به ما تحمیل می‌گردد، باشیم.

وی با اشاره این موضوع که فناوری در فرهنگ جامعه تاثیرگذار است و زندگی بشر را تغییر می‌دهد، اظهار داشت: ایستادگی در برابر این مد منطقی نیست؛ در عوض ما باید بیمه نامه خود را ارئه کنیم و جایگاه خود را تثبیت نماییم. اکنون در دنیا با موضوعاتی همچون بلاک چین مواجه هستیم که در مفاهیمی از جمله اسناد، تغییرات شگرفی به وجود خواهند آورد. در نتیجه باید خود را با این ساختارها منطبق کنیم.

جهرمی با خاطر نشان کردن اینکه موضوع ادغام فناوری و اقتصاد جدی‌تر شده است، گفت: کشورهای دیگر در زمینه اقتصاد و فناوری اطلاعات، سرمایه گذاری‌های جدی را آغاز کرده‌اند. به علاوه امروزه شرکت‌های برتر عمدتا در حوزه فناوری فعالیت دارند. از طرفی حاکمیت‌ها در حال واگذاری قدرت به فعالان این حوزه هستند و این چالش در تمام دنیا وجود دارد.

وی با بیان راهکارهایی که در برابر پیشرفت فناوری وجود دارد، بیان کرد: در مواجه با این سیل چاره‌ای به جز تطبیق نداریم. راه دیگر این است که مقابل فناوری ایستادگی کنیم اما می‌توانیم در عرصه خلاقیت نیز گام برداریم که شاخصه آن از نظر ایجاد کسب و کارها بسیار حائز اهمیت است. در کشور با خلاقیت باید تحولات این حوزه را به نفع خود تغییر دهیم.

وزیر ارتباطات با تاکید بر حمایت از استارتاپ‌ها، اضافه کرد: در این راستا جلسه‌ای را با معاونت علمی و فناوری، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و نهادهای دیگر داشته‌ایم و این موضوعات که کسب و کارهای نوپا تا دو سال تحت حمایت قرار داشته باشند، تامین مالی برای استارت‌آپ‌ها و تسهیل قوانین در دست اقدام است. در صورتی که با استفاده از قوانین و تسهیل آنها به حل موانع پیش‌روی کسب و کارها نپردازیم، عرصه را به خارجی‌ها خواهیم باخت. البته افکار عمومی نیز باید از استارتاپ‌های داخلی حمایت کنند.

وی با بیان چشم انداز سند استراتژی دولت در زمینه اقتصاد دیجیتال، گفت: طرح تلکام در اقتصاد ملی مشخص است، ولی فناوری اطلاعات سهم معینی ندارد و این یعنی هدف ویژه‌ای برای پیگیری آن نداریم و در نتیجه این حوزه در بودجه کشور نیز سهمی نخواهد داشت، بنابراین باید در بودجه آینده حتما سر فصلی به منظور پیگیری این موضوع در نظر گرفته شود. کل ۵۰۰ میلیارد تومان وامی که به کسب و کارها اختصاص پیدا خواهد کرد، در قالب وام نیست بلکه این هزینه در حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر نیز در نظر گرفته شده است و منابعی با سود کمتر باید در اختیار وی سی‌ها (سرمایه گذاری‌های خطر پذیر) قرار بگیرد.

آذری جهرمی با اشاره به انتقادات در مورد شرایط پذیرفتن پیام رسان‌های خارجی، گفت: بیان شده است که پیام رسانی از سوی ما مورد تائید است که اعمال حاکمیت ما را قبول کند. اگر افرادی با این شرط مخالف هستند، باید بگویم وقتی یک پیام رسان احکام ما را نمی‌پذیرد، چه اقدامی در برابر آن می‌توان انجام داد؛ در نتیجه باید قبول کرد که این موضوع با برخورد رادیکالی طرفین حل نخواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که اقتصاد دیجیتال نقش پررنگی در آینده جهان دارد، ادامه داد: هر کشوری که به دنبال نقش خود در این عرصه است، باید حرفی برای گفتن در این عرصه داشته باشد. شبکه ملی اطلاعات یعنی اگر ما بازار داخلی خود را داریم، به دنبال بازار جهانی نیز باشیم. در حقیقت شبکه ملی اطلاعات اکوسیستمی برای رشد کسب و کارهای نوپای داخلی است.

همچنین در این نشست بعضی از صاحبان کسب و کارهای نوپا، مشکلات و دغدغه‌های خود را با وزیر ارتباطات در میان گذاشتند، از جمله موضوع مالیات که از ابتدا برای این شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که استارتاپ‌ها در سال‌های اول وابسته به سرمایه‌اند و به اعتقاد آنها نباید دغدغه پرداخت مالیات را داشته باشند.

موضوع دیگر آن است که پس از خلق ایده و تولید محصول، چگونه باید آن را به جامعه معرفی کرد. همچنین بعضی از فعالان استارتاپی فیلتر بعضی از ابزارها از جمله توییتر، فیس بوک و یوتیوب را دلیل محبوبیت تلگرام دانسته‌اند که با فیلتر شدن آن مشکلات زیادی برای کسب و کارهای مبتنی بر این پیام رسان به وجود آمد.

برخی نیز به اختلال ناشی از فیلتر چند روزه تلگرام و ضرری که این اختلال به کسب و کارها وارد کرد، اشاره نمودند و اظهاراتی مبنی بر ناچیز بودن این ضررها را کذب دانستند. اکثر این کسب و کارها اعتقاد دارند که فیلتر سرویس‌های خارجی بیش از اینکه کمکی به سرویس‌های داخلی باشد، خیانت به آنهاست زیرا به اعتماد مردم لطمه می‌زند.

از دیگر موارد مطرح شده در این نشست، محدودیت‌های محتوایی برای کسب و کارهای داخلی، مسئولیت محتوای پلت‌فرم‌ها و نحوه برخورد با ناشران این محتوا بود. تسهیل قوانین، فرآیند اخذ مجوز، موضوع کپی رایت، مسئولان ناآگاه و بدون دانش از سایر مشکلات کسب و کارهای نوپا بود که در مورد آنها بحث و گفتگو شد.

    نظرات