رقابت مالکوم بریکلین و ایلان ماسک برای تولید خودروهای الکتریکی

مالکوم بریکلین که کارآفرینی موفق است در سن ۷۸ سالگی شرکتی را در زمینه تولید خودروهای الکتریکی تاسیس کرد، وی معتقد است با شناختی که از صنعت خودرو دارد، می‌تواند رقبای خود از جمله ایلان ماسک را از پیش رو بردارد.

به گزارش اکوسیستم، یک سال پیش ارزش باتری به شدت افت داشت، بطوریکه هزینه تولید یک خودروی الکتریکی به ۳۰ هزار دلار رسید و درست در همین زمان بود که بریکلین به این نتیجه رسید که اکنون بهترین زمان برای تولید خودروهای الکتریکی است. وی در مدت 50 سال فعالیت حرفه‌ای خود، سرمایه گذاری‌های متفاوتی را انجام داده است و اکنون در حال ساخت شرکتی به نام Visionary Vehicles به منظور ساخت وسایل حمل و نقل سه چرخ می‌باشد.

بریکلین تا کنون سرمایه گذاری‌های زیادی را در صنعت خودرو داشته است، برخی از موفق‌ترین این سرمایه گذاری‌ها عبارتند از خودروی سوبارو در اواسط دهه ۱۹۶۰ و دوچرخه‌های الکتریکی در دهه ۱۹۹۰. وی در مورد شرکت جدید خود بیان کرد که آن را با هزینه‌ای کمتر از 300 میلیون دلار تاسیس کرده است و تصمیم دارد از ۲۵۲ سرمایه گذار هر کدام مبلغ یک میلیون دلار سرمایه جذب کند، به علاوه مشتریان نیز سهم اندکی از شرکت را خواهند داشت.

رقابت مالکوم بریکلین و ایلان ماسک برای تولید خودروهای الکتریکی

مالکوم بریکلین اعلام کرد نمونه اولیه محصول در ماه ژوئن سال جاری میلادی عرضه خواهد شد و تولید عمده آن نیز از سال 2019 میلادی آغاز می‌شود. وی ادعا کرد که خودروهای تولید شده از طراحی زیبا و مخاطب پسندی برخوردار خواهند بود؛ اتومبیل‌ها در دسته‌های ۲۵ هزارتایی تولید می‌شوند تا به این ترتیب نمونه‌هایی که استفاده شده‌اند، افت قیمت پیدا نکنند. همچنین این کارآفرین گفت درب‌های قیچی مانند از جمله ویژگی‌های خاص خودروهای آنها خواهد بود.

ایلان ماسک که عنوان معروف‌ترین کارآفرین سیلیکون ولی را دارد، تا کنون چندین نمونه از خودروهای الکتریکی را روانه بازار کرده است، ولی بریکلین نه تنها از این بابت نگران نیست، بلکه معتقد است دانش بالای او در صنعت اتومبیل باعث موفق شدن شرکت Visionary Vehicles خواهد شد؛ البته شرکت‌های دیگری از جمله شورولت و بی‌ام‌و نیز مشغول تولید خودروی الکتریکی هستند.

شرکت Visionary Vehicles تصمیم دارد که تولید قطعات مورد نیاز خود را برون سپاری کند و سپس اجزای خودروها توسط کارمندان خبره مونتاژ کند. بریکلین گفت که ایلان ماسک با انجام ندادن این کار، در حقیقت مرتکب اشتباه بزرگی شده است. خودروهای شرکت بریکلین می‌توانند مسافت ۲۰۰ مایل را با یک بار شارژ بپیمایند و سرعت آنها ظرف ۵ ثانیه از صفر به ۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. این خودروها که بجای کمربند معمولی از کمربند ایمنی هارنس استفاده می‌کنند، تست‌ها ایمنی را با سربلندی پشت سر گذاشته‌اند.

رقابت مالکوم بریکلین و ایلان ماسک برای تولید خودروهای الکتریکی

خودروهای این شرکت همانند دیگر خودروهای الکتریکی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. کند شارژ شدن اتومبیل و قدیمی شدن تکنولوژی از مشکلات مشترک میان تمام اتومبیل‌های الکتریکی هستند. با وجود اینکه کاهش قیمت باتری به بریکلین کمک کرد تا قیمت خودروی تولیدی شرکت خود را پایین نگهدارد، ولی با عوض شدن تکنولوژی جدید باتری‌ها، به نظر می‌رسد مردم تمایلی به استفاده از خودروهای قدیمی نداشته باشند. این صنعت تاکنون به توافقی در مورد استفاده از تکنولوژی خاص برای شارژ کردن خودروهای الکتریکی نرسیده است؛ اما بریکلین باور دارد که به زودی شاهد این اتفاق خواهیم بود.

بریکلین در پاسخ به این سوال که چرا با 78 سال سن به جای بازنشستگی به فکر توسعه کار خود است، گفت: زمانی که 50 ساله بودم و ثروت زیادی داشتم، مزرعه‌ای در کلرادو خریداری کردم و تمام امکاناتی که فکرش را بکنید در آن راه اندازی کردم، حتی در این مزرعه یک باشگاه مخصوص تیراندازی هم داشتم؛ اما با این وجود پس از سه ماه حوصله‌ام سر رفت. بنابراین مزرعه را فروختم و دوباره به مشغول به کار شدم.

    نظرات