اشتغالزایی از طریق بازیافت علف دریایی

استارتاپ یونانی فی با بازیافت علف دریایی و تبدیل کردن آن به محصولات مصرفی، علاوه بر اشتغالزایی هزینه‌های این کشور را نیز کاهش داده است.

به گزارش اکوسیستم، هر سال از سواحل یونان هزاران تن علف دریایی جمع آوردی می‌گردد و سپس به عنوان زباله از بین برده می‌شود. اما استارتاپ فی با تبدیل این دورریزها به محصولاتی قابل مصرف به آنها عمر دوباره‌ای می‌بخشد.

استاوروس سومپانیدیس، جوانی ۲۴ ساله است که استارتاپ فی را در شهر پاتراس یونان تاسیس کرد. وی به علت روش نوآورانه‌ای که برای تبدیل علف‌های دریایی مرده به قاب گوشی، جعبه هدیه، قاب عینک و سایر تجهیزات بکار برده است، توانست نام خود را در فهرست ۳۰ رهبر زیر ۳۰ سال مجله فوربس در زمینه فناوری منطقه اروپا ثبت کند.

این ایده زمانی که سومپانیدیس در دانشگاه پیرائوس در رشته مدیریت مالی و بانکی مشغول به تحصیل بود، به ذهنش خطور کرد.‌ وی همواره قصد داشت تا کار متفاوت و جدیدی را انجام دهد، ولی این پروژه یک کار تیمی سخت بود. از آنجه که بنیانگذار فی سرمایه و دانش لازم برای تجاری سازی ایده‌ خود را نداشت، مجبور شد به بازارهای حقیقی روی آورد.

این ایده به شهرداری کمک کرد تا هزینه‌های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بر اساس مقررات اتحادیه اروپا، آنها به ازای هر تن علف دریایی که در محل انباشته زباله رها می‌شود، باید مبلغ ۶۱ یورو پرداخت کنند، ولی اکنون برخی از شهرداری‌های یونان علوفه دریایی را به استارتاپ فی می‌دهند.

کار جمع آوری علف‌های دریایی توسط سومپانیدیس، پنج کارمند استارتاپ و تعداد زیادی از داوطلبان محلی انجام می‌شود. بنیانگذار استارتاپ فی که اعتبار خوبی در کشور یونان به دست آورده است، به صادرات محصولات خود می‌اندیشد. وی در پاسخ به این سوال که آینده جوانان یونانی را با توجه به این موضوع که خود از قربانیان بحران بدهی هشت ساله یونان بوده است، چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: به اقتصاد خوش بین هستم، بگذارید بگوییم زمانی که با هم و به سختی کار کنیم، چه توانایی‌هایی داریم.

    نظرات