حمایت از شرکت های دانش بنیان سرآغاز عبور از اقتصاد مبتنی بر نفت است

حمایت از شرکت های دانش بنیان سرآغاز عبور از اقتصاد مبتنی بر نفت است

سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری) حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را سرآغاز گذار از اقتصاد مبتنی بر نفت به اقتصاد دانش بنیان و ایده محور دانست.

به گزارش اکوسیستم، ستاری در نشست اقتصاد مقاومتی در استان البرز، با تاکید بر لزوم تبدیل شدن استان‌ها به زیست‌بوم کارآفرینی، بیان کرد: مراکز رشد واحد‌های فناور، شتاب دهنده‌ها، مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان باید مثل گلخانه عمل ‌کنند و ضمن پرورش بذر‌های جوان،  ایده‌های خلاق و نهال‌های استارتاپی را نیز به جامعه تحویل دهند.

وی با اشاره اینکه شیوه کارآفرینی و چگونگی رسیدن ایده‌های خلاقانه به کسب و کار‌های دانش بنیان و استارتاپی باید در یک محیط مساعد و پویا به جوانان تحصیل‌کرده کشور آموزش داده شود، بیان کرد: برای توسعه استارتاپ‌ها و کسب و کارهای دانش بنیان باید راه و رسم این کسب و کارهای خلاق با اتکا به فرهنگ پرسابقه کارآفرینی کشورمان که کسب و کار‌های موفقی بر آن استوار بوده‌اند، آموزش داده شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایجاد انگیزه در جامعه نسبت به اقتصاد دانش بنیان و حمایت از کسب و کار‌های این حوزه را سرآغازی برای گذار از اقتصاد مبتنی بر نفت به اقتصاد دانش بنیان و ایده محور دانست و در ادامه افزود: با وجود اینکه بعضی از بخش‌ها تاکنون تحرک لازم برای نقش‌آفرینی در این عرصه را نداشته‌اند، ولی حمایت و انگیزه لازم در برخی از بخش‌ها به یک الگو تبدل شده است و حرکت آنان انگیزه را برای دیگر بخش‌ها به منظور حضور در عرصه دانش بنیان به وجود خواهد آورد.

ظرفیت پایتخت و کلان‌شهر‌ها به منظور توسعه کسب و کار‌های فناور

ستاری با یادآوری ظرفیت‌های تهران و کلان شهر‌ها به منظور ارائه خدمات مبتنی بر کسب و کار‌های دانش بنیان و استارتاپی، اظهار داشت: ظرفیت تهران به منظور مبدل شدن به شهری خلاق و توسعه کسب و کار‌های استارتاپی و دانش بنیان به ویژه در زمینه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، زمینه مساعدی برای ایجاد کسب و کار‌های این حوزه است.

وی اضافه کرد: استارتاپ‌های متعددی که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند، به تدریج به قدرتی قابل اعتنا در حوزه اقتصاد کشور تبدیل خواهند شد و می‌توانند توانمندی و اقتدار نرم را برای ایران به ارمغان آروند.

ایجاد فضای مساعد برای کسب و کار‌های استارتاپی و دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رشد و رونق روز افزون شرکت‌های دانش بنیان را نتیجه تغییر نگرش عمومی در کمک به شکل گیری زیست‌بوم مساعد کارآفرینی دانست و اظهار داشت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، با ماهیت مترقی و پویای خود فضایی مساعد و مطلوب را برای کسب و کار‌های مبتنی بر دانش و نوآوری به وجود آورده است و رشد بیش از ۳۴۰۰ شرکت دانش بنیان و هزاران استارتاپ، نتیجه این محیط مساعد است. همچنین این شرکت‌ها اثرگذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی در اقتصاد کشور داشته‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که دانش و نوآوری، ضمن تحول ساختار قدیمی اقتصادی مهم‌ترین معیار قدرت‌های آینده اقتصادی خواهد بود، گفت: ماهیت کسب و کار‌های دانش بنیان و نوآور، تکیه به نوآوری و خلاقیت به عنوان دارایی‌های غیر ملموس به جای دارایی‌های فیزیکی است و شرکت‌های دانش بنیان پارک‌های علم و فناوری که به طور متوسط رشدی ۲ تا ۳ برابری را دارند، بر همین سرمایه استوار هستند.

تغییر نگرش عمومی جامعه نسبت به کسب و کارهای دانش بنیان

ستاری ضمن اشاره به ارائه خدمات کیفی و سهل‌الوصول به جامعه بر مبنای رقابت فزاینده و تنگاتنگ شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی، اظهار داشت: استارتاپ‌ها بر اساس احتیاجات عموم جامعه شکل می‌گیرند و بر همین اساس، ضمن حل چالش‌های جامعه، خدمات و محصولات خود را براساس آنچه مردم می‌خواهند با کیفیتی بالا، بهای اندک و دسترسی آسان عرضه می‌کنند.

وی مساعد ساختن فضا برای حضور بخش خصوصی ونقش راهبری دولت را راه حمایت از این حوزه دانست و بیان کرد: وام‌های دولتی راهکاری برای ایجاد پژوهش کاربردی و کارآمد که راه حمایت از کسب و کار‌های دانش بنیان و استارتاپی نیست، بنابراین باید ضمن بازنگری دیدگاه‌های پیشین در زمینه حمایت از کسب و کار‌های فناور، با به وجود آوردن فضای مساعد نقش آفرینی بخش خصوصی، موانع پیش‌روی ایجاد این کسب و کار‌ها برداشته شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه سفر خود به استان البرز با همراهی محمدعلی نجفی (استاندار البرز) و جمعی از مسئولان استانی، از فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام بازدید کرد.

منطقه ویژه اقتصادی پیام در فضایی به وسعت ۳۶۰۰ هکتار در اراضی ۱۰ هزار هکتاری فرودگاه بین المللی پیام، زمینه حضور شرکت‌های فناور، حمل و نقل بار هوایی و پستی، فرآوری کالا، انبارداری، خدمات سردخانه‌ای، صنایع مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز زمینه‌ای برای صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان ایرانی است.

    نظرات