بر اساس تحقیقات انجام شده، رهبرانی که دارای روحیه شاد و طنزگونه ای هستند در جذب کارمندان و تشویق آن ها به انجام کارهای شرکت موفقترند. ازاینرو بسیاری از رهبران باید برای داشتن روحیه ای شاد و طنزگونه تلاش کنند.
به گزارش اکوسیستم، بسیاری از متخصصان حوزه رهبری و افرادی که در حوزه پرورش رهبران موفق فعالیت دارند نصیحت ها و پیشنهادات زیادی را برای رهبران یک شرکت یا یک گروه به خصوص رهبران استارتاپ ها و کسب و کارها دارند. پیشنهادات آن ها در اکثر موارد کارگشا است. اما اخیرا متخصصان به این نکته اشاره کرده اند که رهبرانی که روحیه شاد و طنزگونه دارند نسبت به سایر رهبران در جذب و همراه کردن کارمندان خود موفقتر هستند.
به گفته این کارشناسان رهبرانی که از سلاح خوشخلقی استفاده می کنند نه تنها رهبران موفقتری هستند بلکه از احترام بیشتری نزد کارمندان خود برخوردارند.
پروفسور جنیفر آکر، مدرس و استاد دانشگاه، در دانشگاه استنفورد اخیرا واحدی را درس می دهد که در آن به دانشجویان در خصوص استفاده از سلاح خوشخلقی در محیط کار، رسیدن به موفقیت و همچنین رهبری موفق تدریس می کند. میانگین سنی دانشجویان آکر در حدود 23 سال است . این دقیقا همان سنی است که افراد تصور می کنند برای رهبری موفق یک تیم می بایست نهایت جدیت و اخلاق خشک و رسمی را داشت تا بتوان افراد زیردست را به اطاعت از دستورات مجبور کرد.
اما بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط متخصصان افرادی که از سلاح خوشخلقی در محیط کاری خود استفاده می کنند افرادی هستند که نه تنها میتوانند فرهنگ کاری غنیتری در محیط کاری خود ایجاد نمایند بلکه در ایجاد خلاقیت و فائق آمدن بر چالش هایی که در محیط کار با آن درگیر می شوند موفقتر عمل خواهند کرد. آکر در صحبت های خود به این نکته اشاره کرده است که بسیاری از دانشجویان او بر این باورند که داشتن خلقوخوی رسمی و خشک به خصوص در محیط کار باعث می شود تا اوامر و دستورات رهبران بهتر و سریعتر انجام شود اما برخلاف عقیده این افراد، سختگیری بیش از حد در محیط کار و همچنین خشک بودن و رسمی بودن در محیط کار تأثیرات نامطلوبی در روند ادامه کار و رسیدن به موفقیت خواهد داشت. در واقع در بسیاری از موارد سختگیری بیش از حد نتیجه معکوس دارد.
بر اساس تحقیقات انجام شده، داشتن خلقوخوی خوش و نشاط و شادی در محیط کار یکی از عواملی است که منجر به کاهش تنش ها و استرس ها در محیط می شود و از آنجایی که استرس یکی از عوامل تاثیر گذار در پایین آمدن راندمان کاری است، کم شدن استرس باعث می شود تا نهتنها کار آیی افراد در محیط کار افزایش یابد بلکه کم شدن استرس دریچه ای است برای ورود به محیط کاری موفق و محافظت شده در برابر چالش های مختلف.
اما تحقیقت صورت گرفته در خصوص داشتن روحیه شاد و با نشاط نشان دادهاند که داشتن انعطافپذیری بهموقع و مناسب برای مدیران باعث می شود تا اعتماد به نفس و روحیه رقابت سالم در میان کارمندان تا حد زیادی افزایش یابد. به عقیده بسیاری از متخصصان داشتن روحیه طنز و شاد رابطه مستقیمی با میزان هوش و ذکاوت افراد و مدیران دارد. حتی زمانی که خنده های مدیران در محیط کار با صدای بلند باشد نیز تأثیرات آن بر موارد گفتهشده بیشتر و عمیقتر خواهد بود. در واقع با این روش کارمندان و سایر مدیران به خود اجازه خواهند داد تا ابراز احساسات خود را مهار نکنند و این یعنی کاهش استرس و فشار بر روی افراد و در نتیجه افزایش بهرهوری.
هر چند بیش از حد خوشخلق بودن و یا انعطاف بیش از حد داشتن نیز اثرات مخرب و سوء خود را خواهد داشت. در واقع عدم کنترل مناسب احساسات و شوخی های بیش از حد در محیط کار باعث می شود تا محیط جدی کار و جدیت کارمندان و کارکنان در رسیدن به اهداف شرکت تا حد زیادی از بین برود. علاوه بر این رقابت در بین کارمندان برای به سرانجام رساندن وظایف محوله از بین خواهد رفت و این عوامل همگی در کنار هم باعث می شود تا بهرهوری در محیط کار تا حد زیادی کاهش یابد. برای مثال سریال کمدی دفتر کار را اگر دیده باشید متوجه می شوید که کارمندان بیشتر از اینکه از مدیر خود اطاعت کنند و وظایف مربوط به خود را انجام دهند وقت خود را به خندیدن و تفریح در محیط کار در کنار مدیر خود که نقش آن را مایکل اسکات بازی می کرد، می گذراندند.
در واقع متخصصان به این نکته اشاره می کنند که همانطور که خشک و رسمی بودن مدیران در محیط کار می تواند اثرات منفی و مخربی بر روند انجام کارهای بگذارد، بیش از حد شوخ بودن و خندیدن بیموقع در محیط کار نیز به همان اندازه مخرب و آزاردهنده خواهد بود.
اما در تحقیقاتی که اخیرا بر روی اثرات روحیه شاد کارمندان در موفقیت و مدیریت مناسب محیط کار انجام شده است به این نکته نیز اشاره شده است که از شوخی و خنده می توان به عنوان ابزاری برای خلع سلاح استفاده کرد. مدیرانی موفق هستند که می دانند در چه زمانی و به چه سبک و سیاقی می بایست شادی و لبخند را به محیط کاری خود تزریق نمایند. در واقع خنده و شادی بهموقع در محیط کار می تواند تا حد زیادی استرس و ترس را از بین ببرد و این مسئله در واقع به معنی استفاده کردن از خنده و شوخی به عنوان ابزاری برای خلع سلاح کردن چالش ها و استرس هایی که کارمندان و مدیران در طی انجام یک پروژه با آن مواجه می شوند.
به عقیده بسیاری از رهبران موفق، روحیه شاد و شوخ مانند عضله و ماهیچه ای قوی برای رساندن تیم کاری به موفقیت عمل می کند. بسیاری از مدرسان حوزه رهبری و مدیریت به این نکته اساسی اشاره می کنند که برای ایجاد شادی و نشاط در محیط کار لازم نیست کارهای خارقالعادهای انجام داد. بلکه تنها کافی است مثلا ایمیل هایی که از اهمیت کمتری برخوردارند و در محیط کاری میان مدیران و کارمندان ردوبدل می شود با لحنی غیررسمی و با کمی لطافت و شوخی نوشته شود. یا مثلا وقتی مکالمه ای بین کارمندان و یا مدیران صورت می گیرد به غیر از جلسات رسمی با کمی شوخی و مزاح همراه باشد.
در سال 1990 دو سخنرانی در کنفرانس تکنولوژی توسط دو متخصص معتبر جهانی انجام شد که یکی نمونه یک طنز پردازی موفق در سخنرانی و دیگری نمونه ای از بدترین شکل استفاده از طنز در یک سخنرانی بود. با بررسی این دو سخنرانی می توان به این نتیجه رسید که استفاده از طنز در محیط کاری و داشتن روحیه شاد و تزریق شادی و نشاط به کارمندان و افرادی که به عنوان همکار با آن ها روزانه مشغول به کار هستنیم نیاز به آموختن دارد. در واقع استفاده از طنز بجا و درست یک هنر است که باید آن را از متخصصان آموخت.
نظرات