الون ماسک چه محصولی را به دنیا می فروشد

الون ماسک چه محصولی را به دنیا می فروشد

هفته گذشته، اخبار مربوط به الون ماسک و شرکت فضایی‌اش به نام Space X، توانست سرخط خبرهای بیشتر رسانه ها را به خود جلب نماید. الون ماسک و همکارانش توانسته بودند که آزمایش های اولیه قوی‌ترین موشک دنیا را با نام Falcon Heavy با موفقیت پشت سر بگذارند. به گزارش اکوسیستم، پس از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک Falcon Heavy توسط الون ماسک توجه بسیاری از خبرگزاری ها و علاقه‌مندان به پروژه های فضایی به این موفقیت جلب شد. اما سوالی که پیش می آید این است که چرا این موفقیت تا این حد برای همه مهم و قابل‌توجه بوده است. واقعیت این است که موشک ماهپیمای Saturn V که برای برنامه آپولو ناسا در دهه 60 میلادی ساخته شده بود از نظر ابعاد بسیار بزرگ‌تر و حجیم تر از موشکی بود که الون ماسک و همکارانش در هفته های گذشته آن را آزمایش کردند. یکی از پاسخ هایی که می توان برای این سوال ارائه کرد این است که پروژه آپولو یک پروژه دولتی بوده است درحالی‌که پروژه Space X یک پروژه کاملا خصوصی است. در واقع به سرانجام رسیدن این پروژه می تواند باعث شود تا صنعت جدیدی در خصوص انجام پروژه های فضایی روی کار بیاید. حتی به عقیده بسیاری از کارشناسان به سرانجام رسیدن این پروژه می تواند به نوعی باعث شود تا دنیا به فکر زندگی در سیاره های دیگر بیفتد و زندگی در فضا نیز امکان پذیر شود. اما دلیل دیگری که باعث شده است بسیاری از مردم به این پروژه علاقه نشان دهند و اخبار مربوط به آن را به صورت جدی دنبال کنند این است که این پروژه توسط الون ماسک و تیم همکارانش در حال انجام است. این تیم توانسته اند تا حد زیادی بر روی احساسات و آنچه مردم در خیال خود به دنبال آن هستند دست بگذارند و آن ها را مشتاق و علاقه‌مند به همراهی کنند. ازجمله قابلیت های این آزمایش موشکی که تا حدی برای مردم و افراد علاقه‌مند به پروژه های هوا و فضا بسیار قابل‌توجه بوده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • این موشک، فضایی برای نشستن مسافر دارد و می تواند در مدار دور خورشید بچرخد و نهایتا به مریخ نزدیک شود و در آنجا فرود بیاید. از این موشک به نام ماشین تسلا، گیلاس قرمز یاد شده است.
  • در این ماشین علاوه بر قرار دادن رادیو صفحه نمایشی قرار داده شده است که برای مسافر هر لحظه پیامی را نمایش می دهد. همچنین کتاب هایی در این ماشین قرار داده شده است که بیشتر مربوط به نحوه سفر به فضا و لذت بردن از آن است.
  • در این ماشین یک بورد شامل مدارهای مختلف قرار داده شده است که روی آن نوشته شده است: " ساخته شده بر روی زمین توسط انسان"
تمامی این موارد به همراه تصاویر منتشر شده از این موشک که بیشتر از آن به عنوان یک ماشین یاد می شود توانسته اند تا حد زیادی توجه مردم و علاقه‌مندان به فضا را به خود جلب نماید. در واقع ماسک و همکارانش برای جلب توجه مردم توانسته اند از هوش هیجانی مردم استفاده نمایند. در واقع هوش هیجانی وسیله ای است که ماسک و تیم Space X توانسته اند از آن برای برقراری ارتباط عاطفی با علاقه‌مندان و مخاطبان خود بهترین استفاده را ببرند. هر چند این تیم در برخی از قول هایی که به طرفداران خود داده اند شکست خورده اند و تا حدی نیز عقب نشینی کرده اند اما باز هم توانسته اند با استفاده از ابزارهای مناسب تا حد زیادی تعداد طرفداران خود را افزایش دهند. بسیاری از تحلیلگران و رقبای الون ماسک بر این عقیده اند که وی توانسته است با به‌کارگیری چند ترفند اذهان عمومی را به سمت خود جلب نماید و به نوعی بر روی احساسات طرفداران خود تاثیر بگذارد. درست شبیه به موقعی که پدری به فرزندش قول می دهد که در مسابقه بسکتبال مدرسه به عنوان تماشاچی حضور داشته باشد اما بدقولی می کند و بعد در صدد جبران بر می آید و برای جبران غیبت خود سعی می کند تا از یکی از بازیکنان مشهور بسکتبال دعوت کند تا در خانه آن ها حاضر شود و با آنها چایی بخورد و این‌گونه تا حدی غیبت خود را جبران نماید. در واقع فعالیت های الون ماسک و همکارانش و حتی شرکت Space X درست شبیه شرکت های اپل به مدیریت استیو جابز و استارباکس توسط هوارد شولتز است. در واقع آن ها وسایل الکترونیکی و قهوه و نوشیدنی هایی را به گزاف ترین قیمت ممکن در اختیار کاربران قرار می دادند بدون اینکه حتی کاربران آن ها قابلیت های این ابزار را با نمونه های مشابه خود بسنجند و متوجه شوند که چنین امکاناتی را می توانند حتی با نصف قیمتی که برای خرید این وسایل و نوشیدنی ها می پردازند می توانند در اختیار داشته باشند. در واقع چیزی که این دو شرکت همانند Space X در حال ارائه به مردم هستند چیزی است که با احساسات مردم سر و کار دارد. آن ها برای رسیدن به سود بیشتر احساسات مردم را نشانه گرفته اند و در این کار نیز تا حد زیادی موفق بوده اند. اما چیزی که ماسک و همکارانش توانسته اند به مردم ارائه دهند در واقع برای مردم بسیار هیچان انگیز تر است. زیرا آن ها توانسته اند رسیدن به آرزو های دور و دراز را برای مردم عملی کنند و تا حدی به آن ها برای رسیدن به آرزوهایی که تصور می کردند هرگز به آن ها نخواهند رسید ترقیب و تشویق نمایند. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند چیزی که برای ماسک و همکارانش در انجام این پروژه اهمیت دارد، مسلما ساخت ماشین فضاپیما و یا سفر به مریخ نیست. از طرفی به نظر می رسد انگیزه ای به غیر از رسیدن به پول پشت تمام تلاش های این تیم باشد. در واقع الون ماسک فردی است که سعی دارد در رسیدن مردم به رویاهایی که حتی خودش نیز باور ندارد روزی به واقعیت بپیوندند، شریک باشد و به نحوی مردم را برای رسیدن به رویاهایشان کمک می نماید.

    نظرات