تاپیک سی و سوم: از درآمدزایی میلیاردی کلینیک سلامت اپل تا رقابت شدید فیس بوک با لینکداین

طبق روال همه یکشنبه های گذشته، این هفته نیز به برسی 5 خبر مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، هفته دوم مارس سال 2018 اخبار متنوعی در رسانه های فعال در حوزه کسب و کار جهانی منتشر شده است. از جمله خبرهای مهمی که در این رسانه ها در حوزه کسب و کار بین الملل منتشر شده است اخبار مربوط به راه اندازی کلینیک سلامت توسط شرکت اپل است که به گفته شرکت اپل و بیشتر کارشناسان راه اندازی آن می تواند درآمد میلیارد دلاری برای اپل به همراه داشته باشد. خبر مهم دیگری که به خصوص مورد توجه علاقه‌مندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، ورود فیس بوک به صحنه رقابت با لینکداین است. بر اساس آنچه در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده است، فیس بوک قصد دارد تا رقابت جدید و جدی خود را با لینکداین آغاز نماید.

راه اندازی کلینیک سلامت اپل، در آمد میلیارد دلاری برای این شرکت به همراه خواهد داشت. برنامه جدید شرکت اپل که به نام AC Wellness مشهور است، قرار است در بهار سال جاری میلادی با همراهی دو کلینیک در نزدیکی مقر اصلی این شرکت در کالیفرنیا راه اندازی شود. راه اندازی کلینیک سلامت اپل می‌تواند درآمد میلیاردی برای این شرکت ایجاد نماید. بر اساس اعلام AC Wellness Network وجود مرکز درمانی در دسترس برای کارمندان به نحوی که علاوه بر قابل اعتماد بودن و استفاده از تکنولوژی در مدیریت آن، باعث ایجاد ارتباط میان کارفرمایان و کارمندان شود، می تواند باعث افزایش کیفیت درمان و همچنین ایجاد تجارب منحصر به فردی برای بیماران شود. در حال حاضر جزییات زیادی در خصوص کلینیک سلامت AC Wellness منتشر نشده است اما این کلینیک برای جذب نیروی پزشک و پرستار و همچنین متخصص مراقبت های فیزیکی و فیزیوتراپیست اطلاعیه منتشر کرده است.

اوبر ادعای دانشگاه MIT را رد کرد. چندی پیش دانشگاه MIT مطلبی را برپایه یک نظرسنجی از ۱۱۰۰ راننده اوبر در مورد میانگین درآمد آنها منتشر کرد. این نظر سنجی نشان داد که حدود ۷۴ درصد رانندگان اوبر کمتر از ۴ دلار در ساعت درآمد دارند، یعنی حتی کمترین میزان حقوق پایه‌ در ایالات متحده آمریکا را نیز دریافت نمی‌کنند. بعد از آنکه این خبر منتشر شد، اقتصاددان ارشد شرکت اوبر به این ادعا واکنش نشان داد و گفت از نظر وی این تحقیق صحیح نیست و مشکل دارد، زیرا که اختلاف نظر محققان در پرسش سوالات باعث شده است که پاسخ‌دهندها به پرسش‌ها اشتباه جواب دهند. وی می‌گوید: به نظر می‌رسد که میزان درآمدی که MIT گزارش کرده است، به علل مشخصی نصف رقم حقیقی است. البته کمپانی اوبر تنها به این واکنش اکتفا نکرد و دارا خسروشاهی (مدیرعامل اوبر) نیز در جواب مطلب دانشگاه MIT، نظریه‌های این دانشگاه را تئوری‌هایی دانست که از نظر ریاضی بی پایه و اساس هستند.

اوبر سرویس جدیدی به نام Uber Health راه اندازی کرده است. اخیرا Uber سرویس جدیدی با نام Uber Health را راه‌اندازی کرد. این سرویس جدید که در واقع یک پلتفرم درخواست تاکسی است که در اختیار مراکز درمانی و بیمارستان ها قرار گرفته است. از این پس مراکز درمانی، بیمارستان ها و کلینیک های مجهز به پلتفرم Uber Health می توانند برای بیماران خود از سرویس Uber درخواست ماشین کنند. نکته جالب در خصوص این پلتفرم این است که بیمار برای استفاده از امکانات آن نیاز به داشتن اپلیکیشن Uber و یا حتی گوشی هوشمند ندارد. این سرویس جدید Uber به نوعی شبیه به همان سرویس UberCENTRAL است که شرکت های معتبر برای حمل و نقل مشتریان خود از آن استفاده می کنند. با این تفاوت که در سرویس Uber Health علاوه بر وجود استاندارهای HIPAA، سرویس گیرنده می تواند برای دسترسی به این سرویس از طریق تلفن ثابت خود اقدام نماید.

سامسونگ با هدف تقویت بیکسبی استارتاپ Kngine را خریداری کرد. یکی از از مدیران ارشد سامسونگ، از خرید استارتاپ مصری Kngine توسط این شرکت کره‌ای خبر داد. این استارتاپ در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارد و قرار است برای تقویت دستیار صوتی بیکسبی به سامسونگ کمک کند. تا کنون اطلاعاتی در مورد مبلغ قرارداد خرید Kngine منتشر نشده است. براساس این قرارداد استارتاپ مصری با تمام پرسنل خود به سامسونگ می‌پیوندد. هنوز مشخص نیست اکنون که سامسونگ مالکیت این استارتاپ را دارد، سرنوشت تکنولوژی هوش مصنوعی بعدی آنها چه می‌شود. به ادعای Kngine این تکنولوژی باهوش‌ترین موتور هوش مصنوعی موجود در بازار خواهد بود. احتمالا سامسونگ برای بهبود بیکسبی در پرچمدار بعدی خود از این استارتاپ کمک بگیرد تا بتواند از رقبا پیشی بگیرد. این استارتاپ مصری که در سال ۲۰۱۳ میلادی راه اندازی شد، ادعا می‌کند که سرویس‌های خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که سیستم جمع آوری اطلاعات مغز انسان را شبیه سازی کنند.

فیس بوک به رقیبی جدی برای لینکداین تبدیل می شود. شبکه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد که قصد دارد به حوزه کاریابی وارد شود. به این ترتیب این شبکه اجتماعی باید با وب‌سایت لینکدین رقابت کند. وب سایت فیوچریسم (futurism) اعلام کرده است که فیس بوک می‌خواهد به وب‌سایت کاریابی تبدیل شود تا به این ترتیب به جوانان سراسر دنیا این امکان را بدهد که از طریق این شبکه با صاحبان کسب و کار تعامل کنند و بتوانند مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی یا حرفه خود را پیدا کنند و در شهر و کشور مورد نظرشان مشغول به کار شوند. فیس بوک در مورد این موضوع اعلام کرد که همان قابلیت و پلتفرمی را که تقریبا یک سال قبل در کشورهای آمریکا و کانادا راه اندازی کرده بود به ۴۰ کشور جهان گسترش خواهد داد. این شبکه اجتماعی قصد دارد به این وسیله باعث استخدام جوانان جویای کار در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف شود.

 

    نظرات