10 ایده احمقانه که به کسب و کار‌های میلیونی تبدیل شدند

10 ایده احمقانه که به کسب و کار‌های میلیونی تبدیل شدند

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که کسی ایده شما راه به سخره بگیرد یا به شما بگوید که هرگز در آن موفق نخواهید شد؟ آیا شما چیز عجیب و غریبی در سر دارید؟ یکی از عوامل موثری که در موفقیت شما تاثیرگذار است میزان پافشاری شما بر روی ایده‌تان است. این که چقدر خود و ایده خود را باور دارید. برای درک بهتر این موضوع در ادامه قصد داریم به ده نمونه از عجیب‌ترین ایده‌هایی را که به واقعیت تبدیل شدند و صاحبان خود را ثروتمند کردند، بپردازیم.

1 – سایت I DO, NOW I DON'T

جاش آپرمن پس از سه ماه نامزدی با همسرش مجبور به جدایی از او شد. این موضوع به شدت در روحیه اش تاثیر منفی داشت. تنها چیزی که برای او باقی مانده بود حلقه ازدواج گران‌ قیمتش بود که با پس‌انداز توانسته بود آن را خریداری کند. او زمانی که برای فروش حلقه به جواهرفروشی رفت، صاحب مغازه در کمال تعجب قیمت بسیار پایینی برای خرید حلقه به او پیشنهاد داد. حلقه ازدواج او اکنون فقط 3500 دلار ارزش داشت در صورتی که جاش آن را 10 هزار دلار خریده بود!

بعد از این اتفاق او تصمیم گرفت وب‌سایت I DO,NOW I DON'T را راه اندازی کند. مردم می‌توانند از طریق این وب‌سایت جواهرات خود را به صورت مستقیم به دیگران بفروشند و دیگر نیازی به فروش جواهرات خود به جواهرفروشی ندارند.

2 – مکانی برای شکستن

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید از شدت عصبانیت و ناراحتی وسایل اطراف خود را بشکنید؟ ما دلیل روانشناسی آن را نمی‌دانیم ولی آنچه که واضح است افراد پس از شکستن اجسام احساس آرامش می‌کنند. این طور نیست؟

یکی از افراد خوش‌فکر در شهر توکیو از این فرصت استفاده کرد و از این موضوع یک استارتاپ ساخت. به طوری که مردم می توانند به مکانی که برای این کسب و کار اختصاص یافته است، مراجعه کنند، بشقاب، فنجان یا هر چیز دیگری را که دوست دارند، بخرند و سپس در اتاقی مخصوص شروع به شکستن آن ها کنند، فحش بدهند و هر کار دیگری که عصبانیت آن ها را برطرف می‌کند، انجام دهند.

3 – هندوانه‌های مکعبی شکل

اگر از شما می‌پرسیدند از روز اول خلقت هندوانه دوست داشتید که این میوه مربعی شکل باشد یا دایره ای شکل کدام را انتخاب می‌کردید؟ شاید شما  هم مانند کسی که اولین بار ایده هندوانه مربعی شکل به ذهنش رسید این شکل را ترجیح می دهید. مسلما این میوه اگر مربعی باشد بهتر در قفسه و یخچال جای می‌گیرد. یک کارآفرین موفق ژاپنی برای اولین بار این ایده را به واقعیت تبدیل کرد و این محصول نیز با استقبال بسیار خوبی در ژاپن و حتی سراسر جهان روبرو شد. جالب این است که روش تولید هندوانه مربعی در اینترنت نیز موجود است. پس منتظر چه هستید؟ دست به کار شوید و از این ایده خلاقانه در ایران استفاده کنید.

4 – پیکسل‌های میلیون دلاری!

در سال 2005 دانشجویی به نام الکس تیو برای تامین مخارج دانشگاهی خود دست به ابتکار جالب زد. او تصمیم گرفت وب سایتی راه اندازی کند و پیکسل های صفحه اصلی آن را به عنوان فضای تبلیغاتی به تبلیغ کنندگان بفروشد! بله، درست شنیدید! فروش پیکسل ایده ای بود که برای اولین بار در دنیای اینترنت و تبلیغات توسط او مورد استفاده قرار گرفت و همین ابتکار سبب شد تا توجه بسیاری از رسانه ها به این ایده جلب شد و همهمه‌ای در این باره راه بیفتد. از آنجایی یک پیکسل بسیار کوچک است و به راحتی دیده نمی‌شود، پیکسل‌ها در قالب‌های 100تایی و ابعاد 10 * 10 برای فروش ارائه شدند. در نتیجه حداقل قیمت خرید پیکسل‌ها 100 دلار بود. هیچ چیز پیچیده‌ای در این صفحه میلیون دلاری وجود ندارد. هر یک از این بنرهای تبلیغاتی که در این صفحه قرار می‌گرفتند فقط شامل یک لینک به وب‌سایت تبلیغ‌دهنده بود. الکس تیو توانست تنها یک ماه پس از شروع به کار خود به درآمد 250000 دلاری از این وب‌سایت برسد.

5 – وجه اشتراک

یکی از اساسی‌ترین مواردی که در مستحکم کردن بنیان زندگی مشترک یا حتی دوستی‌ها نقش دارد، وجود نقاط مشترک بین افراد است. یک وب‌سایت دوست‌یابی می‌تواند در این زمینه به افراد کمک زیادی کند تا طرف مقابل خود را بر اساس ویژگی‌هایی که مدنظر او است، بیابد. سایت‌های زیادی در زمینه دوست‌یابی وجود دارند اما پاول گراوس و برندن کوچلین این بار نوع متفاوتی از یک سایت دوست‌یابی را ارائه کردند. PositivesDating.com نام سایتی است که افراد مبتلا به ایدز می‌توانند از طریق آن هم دیگر را بیابند و با هم آشنا شوند. از آنجایی که افراد مبتلا به ایدز به دلیل ناآگاهی بسیاری از افراد به اشتباه از جامعه طرد می‌شوند، این سایت می‌تواند به افراد مبتلا به این بیماری کمک کند تا یک جامعه هر چند کوچک را برای خود تشکیل دهند. این سایت در سال 2005 راه اندازی شد و در طی چند سال توانست بیش از 50 هزار عضو بدست آورد.

6 – جناغ خوش‌شانسی

سنت شکستن جناغ به تمدن ایتروسک که بیش از 700 سال پیش در ایتالیا زندگی می‌کردند، باز می‌گردد. آن ها اعتقاد داشتند که با شکستن جناغ پرندگان و نگه داشتن آن نزد خود می‌توانند خوش‌شانس باشند. از این رو کن آرونی از همین باور مردم استفاده نمود و شروع به تولید جناغ مصنوعی در کارخانه‌اش کرد. این ایده او با استقبال جهانی روبرو شد. او هم اکنون روزی 30 هزار جناغ تولید می‌کند و هر کدام از آنها را به قیمت 3 دلار می‌فروشد.

7 – عینک آفتابی برای سگ

سگ‌ها یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی در تمام دنیا به حساب می‌آیند و به همین دلیل لوازم جانبی زیادی برای نگهداری و استفاده این حیوان وجود دارد. اما شاید هیچ کس تا به حال از عینک آفتابی برای سگ خود استفاده نکرده است. این طور که پیدا است یک شرکت تولیدکننده، چند سالی است شروع به تحقیق و تولید عینک آفتابی برای سگ‌هایی کرده است که چشمانشان به نور آفتاب حساس است. این موضوع حتی در شبکه تلویزیونی نشنال جئوگرافی نیز بازتاب پیدا کرد و در این روزها بسیاری از افراد حتی برای زیبایی بیشتر سگ‌های خود برای آنها عینک آفتابی می‌خرند!

9 – آچار فرانسه!

آیا تا به حال دوست داشته‌اید که در کنار شغل اصلی خود، شغل‌های دیگری را امتحان کنید یا این که به خود بگویید " ای کاش جای فلان کس بودم". یک استارتاپ این ایده را برای شما عملی کرده است. شما می‌توانید از اوقات فراغت خود استفاده کنید و از طریق این سایت بیش از 125 شغل منحصر به فرد را تجربه کنید. همچنین بیش از 300 راهنما در آن وجود دارد که به شما کمک می کند مشاغل مدنظر خود را امتحان کنید.

 9 – نامه بابانوئل

مردم می‌گویند سنت بابانوئل دیگر تبدیل به یک تجارت شده است. مخصوصا زمانی که بابانوئل یک بطری بزرگ در دست می‌گیرد و با اسباب بازی‌های بی‌شمار خود شروع به دوره‌گردی برای فروش آنها می‌کند.

اما یک ایده جذاب وجود دارد که می‌تواند این روند موجود را بیشتر تجاری کند. کافی است یک آدرس پستی فرضی در قطب شمال ثبت کنید و سپس از مردم بخواهید تا 10 دلار پول در پاکت بگذارند و ارسال کنند تا توسط بابانوئل به بچه‌های بی‌سرپرست اهدا شود. اما فکر می‌کنید چه کسی حاضر است این کار را انجام دهد؟

جالب است بدانید نزدیک به 200 هزار نفر این کار را انجام دادند و از زمان شروع ایده نامه بابانوئل بیش از 2 میلیون دلار برای کمک به کودکان فقیر و بی‌سرپرست هزینه شده است.

10 – آکواریومی بدون ماهی

Ecosphere نام آکواریومی بدون ماهی است. در نگاه اول ممکن است تصور کنید که هیچ چیز در درون این گوی شیشه ای قرار ندارد. اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که در درون هرکدام از آنها میگو کوچکی وجود دارد که از خزه‌های درون این آکواریم تغذیه می‌کند. از آن جایی که این حیوان هیچ نیازی به نگهداری مستقیم از طرف شما ندارد، در نتیجه حفظ آن نیز ساده و آسان است. یک کارآفرین از همین ایده استفاده کرده و آکواریم‌هایی بدون ماهی به وجود آورده است که اکنون طرفداران زیادی نیز دارد.

نتیجه گیری:

بازار مانند انسان است و مدام در حال تغییر است. ایده‌ای که امروز به نظر ما بی‌فایده می‌رسد، ممکن است مدتی بعد به پرفروش‌ترین محصول بازار تبدیل شود. این موضوع می‌تواند به نوآورانه بودن محصول، سرگرم کننده بودن آن یا حتی احمقانه بودن آن مربوط باشد. خدمات یا محصول شما هر چه که هست به خاطر داشته باشید که بازار همیشه تشنه کسب و کارها و ایده‌های نو است. ایده هایی که می تواند شما را به سوی موفقیت سوق دهد و شاید فردا نام استارتاپ شما در این لیست جای بگیرد.

    نظرات