چرا کارآفرینان هرگز نباید کنجکاوی را متوقف کنند؟
یکی از خصوصیات کارآفرینان موفق به چالش کشیدن شرایط موجود و طرح سوال و تلاش برای پیدا کردن راه حل جدید برای حل مشکلات است.
اکوسیستم - در طول سال گذشته، اخبار جعلی یکی از داغ ترین موضوعاتی بود که با آن مواجه بودیم. شبکههای اجتماعی با حجم عظیمی از دروغها پر شده بودند و بسیاری از مسایل سیاسی در این رسانهها وارونه نشان داده شدند. این موضوع نه تنها باعث تغییر در نتایج انتخابات برخی از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا شد، بلکه شکافهای بزرگی در میان اقشار جامعه به وجود آورد. در طول دهه 60 میلادی، موسسه تحقیقاتی شکر تلاش کرد گزارشی را تهیه کند که ارتباط میان مصرف قند و بیماریهای قلبی را زیر سوال میبرد. همچنین بودجهای را که خود این سازمان برای تحقیقات در زمینه تاثیرات منفی مصرف قند در بیمارهای قلبی اختصاص داده بود، قطع کرد.
امروزه از نقشی که شکر در انواع بیماریها دارد مطلع هستیم، اما متاسفانه بسیاری از شرکتها به دلیل منافع خود هنوز به مردم اطلاعاتی ارائه میدهند که با واقعیت تطابق ندارد. اما ما به عنوان مصرف کننده نباید تحت تاثیر تیترهای داغ و بزرگ قرار بگیریم و باید به دنبال واقعیت باشیم.
Kara Goldin، که یک کارآفرین است درباره این که چگونه حس کنجکاوی او افزایش پیدا کرد، اینگونه میگوید:
بعد از این که فرزند سوم من به دنیا آمد، من تلاش کردم تا وزن خود را کاهش دهم. به همین منظور من تصمیم گرفتم تا نوشیدن نوشابه گازدار را کنار بگذارم و به جای آن از آب میوه استفاده کنم. جالب اینجا است که این تغییر به سرعت بر کاهش وزن و سلامتی من تاثیر گذاشت.
این مسئله باعث شد تا سوالات زیادی درباره محصولاتی که خانواده من از آنها استفاده میکنند، برای من به وجود بیاید. آیا تنها به دلیل این که بر روی یک ماده غذایی برچسب "رژیمی" زده شده است، میتوان گفت که آن محصول سالم است؟ اگر یک محصول از افزودنیهای طبیعی استفاده میکند یا دارای قند کمتری است باید دید که سایر محصولات تشکیل دهنده آن چیست؟ بنابراین من تصمیم گرفتم که مواد تشکیل دهنده تمام محصولاتی را که از آنها استفاده میکنم، بررسی نمایم و تنها به ادعای که شرکت تولیده کننده آن محصول درباره ویژگیهای محصول خودش دارد، بسنده نکنم.
زیر سوال بردن وضع موجود یکی از ویژگیهای یک کارآفرین موفق است. معمولا استارتاپها نتیجه کنجکاوی موسسان آن و اشتیاق آنها برای بررسی دانش و علومی است که پیش تر اثبات شدهاند، تا بتوانند بدین وسیله راه حلهای جدیدی برای مشکلات موجود پیدا کنند. اگر خاطرتان باشد در گذشته که فیلمها را از کلوپها کرایه میکردیم، در صورت دیر بازگرداندن آنها باید مبلغی را به عنوان جریمه نیز پرداخت میکردیم. اما با آمدن نت فلیکس روال این صنعت کاملا تغییر کرد. اوبر نیز زمانی راه اندازی شد که بنیانگذاران آن از این که چقدر پیدا کردن یک تاکسی سخت است، ناراضی بودند.
Kara Goldin در ادامه میگوید: مدتی بود که من از بیماریهای پوستی متعددی رنج میبردم. اما پس از مدتی متوجه شدم که دلیل این مشکل میتواند وجود ماده ای به نام oxybenzone در کرمهای ضدآفتابی باشد که من استفاده میکنم. پس از تحقیقاتی که من انجام دادم، متوجه شدم که برخلاف برخی از تحقیقات که ارتباط میان این ماده شیمیایی و تاثیرات آلرژیک و عوارض جانبی آن را نشان میدهد، oxybenzone به لطف لابیگریهای این صنعت همچنان تاییدیه سازمان غذا و دارو (FDA) را دارد.
در نتیجه، شرکت من تصمیم گرفت تا کرم ضدآفتابی تولید کند که شامل oxybenzone نباشد و برای پوست نیز خوشایند باشد. هرچند که این حرکت میتوانست برای شرکتی که آبجو تولید میکرد کمی غیرعادی باشد اما هدف من آن بود که کشور سالم تری داشته باشیم. این بدان معنی است که همیشه در هنگامی که چیزی را میپوشیم یا برای پوست خود استفاده میکنیم از خود بپرسیم که آیا واقعا آن محصول برایمان مناسب است؟ اگر نه، بنابراین قصد داریم با آن چه کنیم؟
تبدیل کنجکاوی به عمل
اگر شما یک کارآفرین تازه کار هستید، کنجکاو بودن و پرسیدن سوالات سخت میتواند یک شروع خوب باشد. اما ویژگی مهمی که در بین تمام کارآفرینان موفق مشترک است تمایل به ایجاد تحول در تمام صنایع موجود است.
زمانی که Anita Roddick شرکت Body Shop را تاسیس کرد، هدفش آن بود که رویکرد اخلاقی به صنعت بهداشت و آرایش بدهد. او تنها از مواد اولیه طبیعی در محصولاتش استفاده کرد و تمام بسته بندیهای به کار رفته در محصولاتش را مجددا بازیافت مینمود. Body Shop یکی از اولین شرکتهای تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی بود که از آزمایش مواد اولیه بر روی حیوانات خودداری کرد.
Roddick ادعاهایی که توسط سایر محصولات میشد و همچنین نسخه ایدهال زیبایی که توسط آنها تبلیغ میشد را در کتاب خود به نام Business as Unusual این چنین زیر سوال برد:
" ما محصولات آرایشی و بهداشتی خود را با حداقل تبلیغات میفروشیم . به جای بستهبندیهای پرزرق و برق، سلامتی را با محصولات خود به مردم عرضه میکنیم. هم چنین به جای وعدههای دروغین درباره جوان کردن پوست در کوتاهترین مدت، واقعیت را به مردم میگوییم."
شرکت Body Shop تلاش کرد تا مسایل اخلاقی را در میان مشتریان خود رشد دهد تا بتواند به یک موفقیت جهانی دست پیدا کند. این برند توانست بر روی تمام محصولات آرایشی و بهداشتی که در بازار وجود دارند تاثیر مثبتی بگذارد.
Roddick میگوید: زمانی که من در صنعت تولید آبجو بدون هیچگونه تجربهای شروع به فعالیت کردم ، افراد باسابقهای که پیش از من در این صنعت حضور داشتند مدام به من میگفتند که روش کار به گونه دیگری است و من با روش خودم در این حرفه موفق نخواهم شد. زمانی که من از آنها میپرسیدم، "چرا؟" آنها فقط به من خیره میشدند. پیشنهاد من به شما این است که همیشه نصحیتهای دیگران را بشنوید. اما همیشه از خود بپرسید چرا و به دنبال جواب سوالتان باشید.
یک کارآفرین همیشه باید به کنجکاوی خود درباره مسائل ادامه دهد. این کنجکاوی با امتناع از پذیرش "همیشه این طور بوده" شروع و به ساخت محصولات یا ارائه خدمات جدیدی منجر میشود که سبب حل مشکلات جامعه خواهند شد.
نظرات