ورود اوبر به حوزه اشتراک‌گذاری دوچرخه

ورود اوبر به حوزه اشتراک‌گذاری دوچرخه

اوبر با خرید استارتاپ جامپ (JUMP) که در زمینه درخواست اینترنتی دوچرخه فعالیت دارد، سعی می‌کند تا جایگاه خود را در زمینه سایر وسایل نقلیه شهری نیز تثبیت کند.

به گزار اکوسیستم، تا کنون مشخص نشده است که اوبر با چه مبلغی این استارتاپ را به مالکیت خود درآورده است. اندکی پیش، خبرهایی در مورد مذاکره این استارتاپ با چند خریدار منتشر شد، آن زمان مبلغ پیشنهادی حدود 100 میلیون دلار بود. اما یک منبع آگاه مبلغ نهایی قرارداد را حدود ۲۰۰ میلیون دلار ذکر کرد.

رایان ژپکی (مدیرعامل جامپ) در گفتگو با خبرگزاری تک‌کرانچ با اشاره به اینکه دارا خسروشاهی (مدیرعامل اوبر) در این تصمیم‌گیری نقش تاثیرگذاری داشته است، گفت: من چند روز فرصت داشتم تا با خسروشاهی در مورد چشم‌انداز او و چشم‌انداز خودمان برای این کسب وکار صحبت کنیم و متوجه شدم که اشتراک نظرهای فراوانی با یکدیگر داریم.

فعالیت اوبر در حوزه به اشتراک گذاری دوچرخه

مدیرعامل جامپ در مورد سال دشواری که اوبر پشت سر گذاشته است، گفت: من معتقد هستم اکنون این شرکت در مسیر درستی قرار گرفته است و خسروشاهی نیز باور دارد که همکاری ما با شهرها و چشم‌انداز ما برای مشارکت با شهرها با ماموریت اوبر مطابقت دارد. این مشابهت و اشتیاق او برای انجام سریع امور، برای من حائز اهمیت است. این یک نتیجه‌ بی‌نظیر است و فرصتی به من می‌دهد تا چشم‌انداز خود را به شکل کامل در تمام دنیا پیاده کنم.

براساس قرارداد واگذاری جامپ، پرسنل این استارتاپ به اوبر ملحق خواهند می‌شوند، با این وجود استارتاپ به اشتراک‌گذاری دوچرخه به عنوان یک زیرمجموعه مستقل با نظارت اوبر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

جامپ با دوچرخه‌های برقی مجهز به کمکی پدال و بدون نیاز به جایگاه قفل خود شناخته شده است. دوچرخه‌های این استارتاپ را می‌توان به صورت قانونی به میله‌های پارک دوچرخه یا پیاده‌رو‌ها که شامل اشیایی از قبیل تیرهای چراغ برق یا نیمکت‌ها هستند، قفل کرد. این دوچرخه‌ها برای ایمنی بیشتر به قفل‌های یکپارچه نیز مجهز هستند.

فعالیت اوبر در حوزه به اشتراک گذاری دوچرخه

در ماه ژانویه بود که اوبر برای راه‌اندازی اوبر بایک با جامپ وارد همکاری شد. در نتیجه این همکاری کاربران می‌توانستند به وسیله اپلیکیشن اوبر دوچرخه‌های جامپ را سفارش دهند. با این حال بخش عمده‌ سفرها همچنان با استفاده از اپلیکیشن جامپ انجام می‌گردید. البته اپلیکیشن جامپ فعلا به فعالیت خود ادامه می‌دهد، ولی احتمال وقوع تغییرات در آینده وجود دارد.

از آنجا که این استارتاپ درخواست اینترنتی دوچرخه تحت مالکیت اوبر فعالیت خواهد کرد، احتمالا بطور مستقیم با هیچکدام از رقبای این تاکسی آنلاین همکاری نخواهد کرد. ولی ژپکی با اشاره به اینکه دیگر اشکال همکاری می‌تواند درخور توجه باشد، گفت: احتمال شکل‌گیری همکاری‌های کمتر رقابتی در آینده وجود خواهد داشت.

شبکه دوچرخه‌های برقی جامپ در واشینگتن راه اندازی خواهد شد و پس از آن و در آینده‌ای نزدیک نیز فعالیت خود را در ساکرامنتو (مرکز ایالت کالیفرنیا) و پراویدنس (از شهرهای ایالت رودآیلند) آغاز خواهد کرد. همچنین استارتاپ جامپ تمایل دارد تا دوچرخه‌های خود را به اروپا نیز بفرستند و احتمالا تا بهار سال ۲۰۱۹ میلادی به این هدف خواهد رسید.

    نظرات