تاپیک چهلم: از سرویس بلاک چین آمازون تا رونمایی از ابزار جدید دراپ باکس

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی 5 خبر مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشر شده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، هفته گذشته خبرهای مختلفی در رسانه‌های خارجی که اخبار حوزه کسب‌وکار را پوشش می‌دهند، منتشر شده است. از جمله این خبرها می‌توان به خبر ارائه سرویس جدید بلاک‌چین از سوی شرکت آمازون اشاره کرد که به عقیده بسیاری از کارشناسان این سرویس رقیب جدی برای سرویس‌های مبتنی بر فناوری بلاک‌چین شرکت‌های آی بی ام و اُراکل است. خبر دیگر منتشر شده در رسانه‌های خارجی فعال در حوزه کسب‌وکار که توجه بسیاری از کاربران به خصوص کاربران پلت فرم دراپ‌باکس را به خود جلب کرده است خبر مربوط به رونمایی از ابزار جدید این پلتفرم برای کار با اسناد مختلف است.

رقابت بر سر خرید کسب‌وکار سلامت شرکت نوکیا افزایش یافته است. روزنامه فرانسوی لوموند (LeMonde) اعلام کرد گوگل، سامسونگ و دو شرکت فرانسوی به دنبال به دست آوردن کسب‌وکار سلامت نوکیا هستند. اما رقابت اصلی برای خرید این کسب‌وکار میان سامسونگ و گوگل است. شرکت کره‌ای سامسونگ یکی از چهار شرکتی است که پیشنهاد خرید Nokia Health را ارائه داده است. به گزارش نشریه لوموند، این اقدام سامسونگ برای رقابت با شرکت نست که به گوگل تعلق دارد و دو شرکت فرانسوی دیگر که قصد خرید این شرکت فعال در زمینه‌ی ابزار دیجیتال سلامتی را دارند، صورت گرفته است. نوکیا با هدف ورود به بازار ابزار هوشمند سلامتی در سال ۲۰۱۶ میلادی اقدام به خرید استارتاپ withings کرد. پس از آنکه استارتاپ ویدینگز به نوکیا واگذار شد، به نوکیا هلس تغییر نام داد. این زیرمجموعه نوکیا که در فرانسه مستقر است، محصولات دیجیتال از جمله ترازو، ردیاب فعالیت جسمانی و حسگرهای سنجش خواب را تولید می‌کند. گوگل و سامسونگ به دو رقیب جدی برای کسب مالکیت Nokia Health تبدیل شده‌اند، اما براساس گزارش نشریه لوموند، کمپانی نوکیا ترجیح می‌دهد که کسب‌وکار سلامت خود را به شرکتی فرانسوی واگذار کند و دلیل آن درک اهمیت بخش‌های مرتبط با صنعت هوش مصنوعی در کشور فرانسه است.

سرویس بلاک‌چین آمازون رقیبی جدی برای آی بی ام و اُراکل است. هفته گذشته وب‌سایت آمازون از طراحی سرویس جدید این شرکت بر پایه بلاک‌چین خبر داد. سرویس بلاک‌چین جدید آمازون با نام Blockchain Templates که هفته پیش خبر طراحی آن منتشر شد، قابلیت رقابت با سرویس‌های مشابه ارائه شده توسط شرکت‌های اُراکل و آی‌بی‌ام را دارد. خبر منتشر شده در خصوص این سرویس جدید در آمازون نشان‌دهنده عزم جدی کارآفرینان برای ورود به بازی بزرگ استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین در کسب‌وکار است، حتی اگر مشتریان این کارآفرینان چندان با این تکنولوژی آشنایی نداشته باشند و هنوز در پیچ‌وخم فراگیری مبانی پایه این تکنولوژی باشند. در پستی که در وبلاگ آمازون در خصوص نحوه عملکرد سرویس Blockchain Template منتشر شده است، جف بار مدیرعامل AWS گفته است: ” آنچه من در مواجهه با افراد مختلف و بررسی عقاید و نظرات آن‌ها در خصوص مبانی پایه بلاک‌چین به آن رسیده‌ام این است که در حالی که برخی از افراد فناوری بلاک‌چین را به‌عنوان ابزاری برای ایجاد نظام پولی جدید و راهی برای ترمیم پرداخت‌های بین‌الملل می‌دانند، برخی دیگر بلاک‌چین را به‌عنوان یک منبع منسجم و تغییرناپذیر می‌دانند که می‌تواند در بسیاری از موارد از جمله سرمایه‌گذاری‌های عظیم و عمده در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرد.” وی در ادامه به این موضوع اشاره کرده است که در هر صورت استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند امکانات جذاب و قابلیت‌های زیادی را در اختیار استفاده‌کنندگان این تکنولوژی قرار دهد و در حال حاضر ما در تلاش برای کمک به مشتریان خود هستیم تا آن‌ها بتوانند بیشترین استفاده و سود را از این تکنولوژی ببرند.

عرضه اولیه سهام تنسنت موزیک یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های اولیه سهام است. تنسنت موزیک که بزرگ‌ترین سرویس استریم موسیقی فعال در چین است، قصد دارد تا برای اولین نخستین بار سهام خود را بطور عمومی در تالار بورس عرضه کند. برخی از کارشناسان معتقد هستند که در پی عرضه اولیه سهام تنسنت موزیک، ارزش این شرکت از مرز ۲۵ میلیارد دلار خواهد گذشت. پس از آنکه عرضه اولیه سهام اسپاتیفای به عنوان بزرگترین سرویس استریم موسیقی در جهان، موفقیت‌آمیز بود، تنسنت موزیک نیز قصد دارد برای انجام فرایند عرضه سهام خود با بانک‌های مختلف وارد مذاکره شود. بعضی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند در صورتی که عرضه اولیه‌ی سهام تنسنت انجام شود، شاهد عبور ارزش این شرکت از مرز ۲۵ میلیارد دلار خواهیم بود. زمانی که اسپاتیفای ۹ درصد از سهام تنسنت را خرید، ارزش آن حدود ۹ درصد رشد داشت؛ ارزش این شرکت در زمان خرید سهام آن توسط اسپاتیفای، حدود ۱۲ میلیارد دلار بود.

گوگل در درآمدزایی برای آلفابت نقش پر رنگی ایفا می‌کند. گزارش‌های مالی آلفابت (شرکت مادر گوگل) در چند سال گذشته، از رشد فزاینده درآمد این کمپانی حکایت دارند که بخش عمده‌ای از آن مدیون گوکل است. آلفابت در سه ماهه منتهی به مارس سال جاری میلادی درآمدی معادل ۳۱/۱ میلیارد دلار داشته است، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۲۶ درصدی درآمد این کمپانی حکایت دارد. درآمد عملیاتی این شرکت نیز از ۵۰۰ میلیون دلار به ۷ میلیارد دلار رسید. همانطور که انتظار می‌رفت بخش عمده‌ای از این درآمد از فعالیت‌های گوگل و مابقی از محل سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ آلفابت در بازارهای مختلف با هدف درآمدزایی در بلند مدت به دست آمده است.

دراپ‌باکس از ابزار جدیدش برای سرویس آنلاین اسناد رونمایی کرد. از آنجایی که دراپ‌باکس قصد دارد تا هرچه بیشتر کسب‌وکار خود را بزرگ‌تر و گسترده‌تر کند، استراتژی‌های مختلف و متفاوتی را برای ایجاد هماهنگی میان ابزارها  و آنچه کاربران و بازار به آن نیاز دارد ایجاد کرده است. دراپ‌باکس در راستای توسعه کسب‌وکار خود و همچنین همگام شدن با نیازهای بازار و کاربران قالب ابزار جدیدی برای سرویس آنلاین اسناد خود ارائه کرده است. ارائه این ابزار باعث می‌شود تا کاستی‌ها و برخی از مشکلات کاربران با این سرویس برطرف شود. بر اساس آنچه دراپ‌باکس منتشر کرده است این ابزار جدید به کاربران امکان باز کردن اسناد خود را که در دراپ‌باکس ذخیره کرده‌اند در قالب‌های مختلف می‌دهد. به عقیده بسیاری از کارشناسان این ابزار شبیه به ابزاری است که در پلتفرم گوگل داکس در اختیار کاربران قرار گرفته است اما تفاوت‌هایی میان ابزار جدید دراپ‌باکس و گوگل داکس وجود دارد. دراپ‌باکس امیدوار است که با ارائه این محصول جدید امکانات قوی‌تر و جذاب‌تری را در اختیار افرادی که از طریق دراپ‌باکس با اسناد ذخیره شده خود سروکار دارند قرار دهد.

    نظرات